Luxman CL-34 Reparation

Rør i alle afskygninger

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf tctla » søn 7. jul 2019 22:32

Nu går jeg ikke lige efter dig specifikt, for jeg havde ingen ide om, hvem der er ophavsmanden til lodningerne på billederne.
Min frustration går mest på, at man bør overveje ens evner før, man foretager indgreb i et så unikt vintage objekt.
Jeg har jo set Luxman forstærkere af samme kaliber (CL-32) til salg på eBay for €1000, så apparatet repræsenterer jo en betragtelig værdi.
Jeg har ikke en sk*d forstand på, at bygge med mursten eller lave tømrer-arbejde. Ej heller, at skifte koblingen på en Toyota (har lige fået den skiftet på min egen). Derfor ku' jeg aldrig drømme om, at give mig igang med nogle af delene; det overlader jeg til de, som har gjort sig fortjente til, at have et svendebrev i hånden.
Det river og flår i mit indre univers, når jeg ser, hvilke skader, der påføres vintage udstyr af, sikkert velmenene amatører, der sku' vide bedre.
Altså bestemt ikke et personligt angreb, men et angreb med spredehagl, der måtte ramme alle, der ikke kan, men gør alligevel.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf his067 » søn 7. jul 2019 22:56

Aj, det var mest ment som en vits: Jeg har (desværre) aldrig haft fingre i en CL34. Det tætteste jeg kom på såden en var at Søren Juul (som free-lancede for AT audio) lavede en kopi af riaa delen til min Radford SC22 da jeg havde såden en i begyndelsen af firserne....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf tctla » man 8. jul 2019 08:24

Ikke kun pisk, men også en gulerod :thumbsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf his067 » man 8. jul 2019 10:27

:OLO:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf Tonni » man 8. jul 2019 13:15

Her er en kort video, der viser hvad der ofte går galt. Og hvorfor.
Samt et par gode råd, til hvordan man undgår at ødelægge sine lodninger/print.

https://youtu.be/IpkkfK937mU
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf tctla » ons 17. jul 2019 22:20

Jeg har målt spændings-værdier på forstærkeren før, jeg renoverer den og forsøger, at opjustere RIAA'en.
Først måtte jeg identificere hvilket rør, der sidder hvor i forstærkeren.
Det er egentlig ikke så svært, for det står rent faktisk på den lille kantmonterede printplade, der holder alle rørsokler.
Det der IKKE står er, hvilke rør-ben (triode-dele) der er brugt hvor.
Hvis man kigger på diagrammet, oplyses ikke hvilke ben-numre, dvs. triode-halvdele på f.eks V1/12AX7/ECC83, der er brugt til hvad. Hvilken triode-halvdel af RIAA indgangs-røret, er forbundet til 3300-Ohm modstanden?
Det viser sig, at det er der en god grund til, for man har nemlig byttet rundt på halvdelene mellem venstre og højre kanal.
På venstre kanal er RIAA-indgangen rør-ben nr. 2, men i højre kanal, er indgangen rør-ben 7. Rent elektrisk, betyder det ingenting, men uden komponent positions-numre på hoved printpladen, er det svært, at sammenligne målinger på tværs af kanalerne.
Nu er forbindelserne kortlagt, og jeg vil lave et skema der viser, de enkelte rørs positions nummer og sokkelforbindelser i begge kanaler.
Noget ROD, Luxman; FY :!:

Til oplysning om rørenes sokkel-forbindelser vedhæftes billede. 12AU7/ECC82 og 12AX7/ECC83 har samme sokkel-forbindelser.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf Fredmarantz » ons 17. jul 2019 22:31

Torben - her er en ældre tråd, hvor der var stor tvvl om rørenes placering og funktion i en CL-34. Måske din nuværende tråd her kan kaste lidt bedre lys over det?

viewtopic.php?f=555&t=2392&hilit=cl34

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf Skorpio » tors 18. jul 2019 00:21

Det kan betyde lidt i forhold til brum, mener pin 6-7-8 trioden er bedre end 1-2-3 trioden i følge databladet (ECC83)...
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf ralphandersen » tors 18. jul 2019 10:54

Jeg følger spændt med på sidelinjen og glæder mig til at få den hjem. Den er alligevel bedre end forforstærkerdelen i den Audiolab 8000A jeg bruger som reserve.

Jeg tror forøvrigt at jeg langsomt er ved at fatte et centralt aspekt ved vintagehifi. Man skal regne løbende vedligehold ind. Lidt ligesom engelske biler. Så slipper man for at ærge sig når ens apparat igen skal til reparation.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf Sorenki » tors 18. jul 2019 12:35

Helt enig!
Jeg ser mig selv som en art forpagter for mit udstyr også - det skal forhåbentligt holde ligeså mange år endnu :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf tctla » tors 18. jul 2019 15:13

ralphandersen skrev:Jeg tror forøvrigt at jeg langsomt er ved at fatte et centralt aspekt ved vintagehifi. Man skal regne løbende vedligehold ind. Lidt ligesom engelske biler. Så slipper man for at ærge sig når ens apparat igen skal til reparation.


Ha, ha. Ja, men nok ikke helt ved siden af :lol:

Så er der styr på hvordan, rørene er forbundet i forstærkeren, så det blev, meget nødvendigvis, sorteret ud.
Nu kan jeg gå igang med det, jeg egentlig blev bedt om :thumbsup:

Mvh,

/Torben

EDIT:
UPS, en fejlbehæftet pdf var uploaded i ca. 10 min. Jeg håber ikke, nogen fik fat i den. Nu ligger den rigtige her.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf tctla » tors 18. jul 2019 21:57

Der var lige lidt aften-tid til, at få gjort venstre & højre kanal færdige med rør ben-numre.
Du må nok zoome en del ind på diagrammerne for, at kunne se numrene.
Der er ikke megen plads til store armbevægelser på diagrammet, meeeen det går....
Servo-IC'en er også tilrettet mht. ben-numre på højre kanal diagrammet.

Her er vedhæftet den foreløbig opdaterede dokumentation til CL-34.
Nu mangler "kun" reparationen og de endelige spændinger på rørene.

Puuu-ha :!:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf tctla » fre 30. aug 2019 21:09

Det er kraftigt på tide, at få denne forstærker op af mølposen og få den gjort færdig.
Den stakkels ejer, er begyndt at savne den, hvilket man så sandelig forstår.
Da vejen til Helvede som bekendt er brolagt med dårlige undskyldninger, vil jeg ikke komme med et udvalg her, men hurtigt gå videre.
Jeg fik styr på den forskel, der var på RIAA forstærkerne ved, at udskifte DC-servo IC'en 4558 med en TL072.
Det er måske overkill, da den jo ikke sidder i signalvejen, men jeg havde lige sådan en fyr i skuffen, og den virker fint.
Herefter er det en smal sag, at indjustere RIAA-forstærkerne til ens DC udgangs-spænding på kaskode-følgerene.
Selvfølgelig er der ikke ens DC udgangs-spænding på OP-Amp udgangene TP.1 (og TP.2), for rørene i forstærkerne er jo ikke slidt ens. Der er ca. 1V forskel på TP.1 & 2, når kaskoden er justeret til 195V DC ud.
Så blev forstærkeren sat til afprøvning, mens jeg spiste min aftensmad.
Nyplukkede Kantareller fra skoven, tilsat salt, peber og en smule løg, hvorefter ristet på panden. MUMS!
Nå, der skøjtede jeg vist lidt af sporet....
Ved gensyn med forstærkeren, væltede der mig en grim stank i møde. Anode forsynings-spændingen var nede på under 30Volt, så noget var HELT galt.
Det tog ikke mange minutter, at lokalisere problemet. 1-Watt modstanden på 560-Ohm, der sidder i serie med anode-forsyningen til punkt M1 på strømforsynings-modulet var ikke længere 560-Ohm. Nu måler den 19-KOhm, og har forkullet printet ved M1 en del mere, end det allerede var.
Det er selvfølgelig heldigt, at den bestemmer sig til, at stå af nu, og ikke 3 dage efter at ejeren har fået forstærkeren tilbage, men altså, ØV !
Nu bliver forstærkeren så ikke færdig i aften, som ellers håbet, for der skal skæres hul og repareres print, før jeg tør, at sætte strøm på igen.

Ligner det her "Never ending story"?

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf tootfalusi » søn 19. jan 2020 18:47

Hvordan endte historien. Jeg sidder selv foran en CL-34, der er spændt for en ARC vt60, og er således nysgerrig.
Almarro A318B, Luxman CL-34, Audio Research vt60, Revox A und B serie.
tootfalusi
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 mar 2015
Lokalitet: Hvidovre

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf Tonni » søn 19. jan 2020 20:10

UFFF de dioder skal da heller ikke sværte printet så'n vel... Har da godt nok ondt af dig Torben! :(
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster