Forsøg på 300B måleopstilling

Rør i alle afskygninger

Forsøg på 300B måleopstilling

Indlægaf kj2005 » ons 11. dec 2019 22:58

Kan denne opstilling give et bud på et 300B og lidt info om rørets tilstand?

Der ligger et par 300B her som jeg ikke kender tilstanden på, og som ikke lige går i min tester....jeg kan trække alle spændinger og test frekvens ud af testeren. Load modstanden ligger ifølge datablad på 2K4....

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Forsøg på 300B måleopstilling

Indlægaf tctla » ons 11. dec 2019 23:17

Hej Kim,

Fik du min mail vedr. 300B ?

Mht. dit diagram, så må jeg lige advare om en ting.
Måske VED du det allerede, men har bare tegnet opstillingen på en "udfordrende" måde.
Det går selvfølgelig ikke, at måle mA tværs over anode-modstanden med et Amperemeter.
Amperemeteret skal i serie med anodemodstanden, ikke parallelt over den.
Ellers mål hvor mange volt, der falder over modstanden og brug Ohms lov til, at beregne strømmen igennem den.
I = V/R
Det ved du selvfølgelig allerede, men sku' der være een her, der IKKE ved det, så er det hermed sat på plads :thumbsup:
Ellers ser opstillingen ud til, at kunne fungere imho.

Mvh,

/Torben

EDIT:
Fungere ? NEJ :!:
Hvorfor giver du røret BÅDE negativ gitter-forspænding på -60V (=Fixed Bias) TILLIGE med, at du monterer en Katodemodstand på 1K-Ohm (=Self-Bias) ?
Senest rettet af tctla ons 11. dec 2019 23:30, rettet i alt 3 gange.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Forsøg på 300B måleopstilling

Indlægaf kj2005 » ons 11. dec 2019 23:26

tctla skrev:Hej Kim,

Fik du min mail vedr. 300B ?

Mht. dit diagram, så må jeg lige advare om en ting.
Måske VED du det allerede, men har bare tegnet opstillingen på en "udfordrende" måde.
Det går selvfølgelig ikke, at måle mA tværs over anode-modstanden med et Amperemeter.
Amperemeteret skal i serie med anodemodstanden, ikke parallelt over den.
Ellers mål hvor mange volt, der falder over modstanden og brug Ohms lov til, at beregne strømmen igennem den.
I = V/R
Det ved du selvfølgelig allerede, men sku' der være een her, der IKKE ved det, så er det hermed sat på plads :thumbsup:
Ellers ser opstillingen ud til, at kunne fungere imho.

Mvh,

/Torben


Hej Torben

YouSee har haft problemer her...der mangler nogle mails...så også en fra dig?

Ja , jeg ville måle med et voltmeter og så regne mA ud... :|... du har helt ret, man skal være forsigtig , og skrive tingene så de ikke kan misforstås. jeg retter lige tegningen

Jeg forsøger igen at checke min mail.

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Forsøg på 300B måleopstilling

Indlægaf tctla » ons 11. dec 2019 23:31

Jeg har rettet mit indlæg ovenfor samtidig med, at du skrev dit svar.
Tjek det lige igen vedr. spørgsmål til dit diagram.

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Forsøg på 300B måleopstilling

Indlægaf kj2005 » ons 11. dec 2019 23:40

tctla skrev:Jeg har rettet mit indlæg ovenfor samtidig med, at du skrev dit svar.
Tjek det lige igen vedr. spørgsmål til dit diagram.

/Torben


jeg fjerner katode modstanden...det var fordi jeg var bekymret for den AC glød at jeg satte modstanden I . jeg kører det trådviklede potmeter med midtpunkt til stel, ok

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Forsøg på 300B måleopstilling

Indlægaf tctla » tors 12. dec 2019 00:00

Umiddelbart ja.
Klogere hoveder må gerne give deres besyv med ang. en evt. bedre :ide:

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Forsøg på 300B måleopstilling

Indlægaf kj2005 » tors 12. dec 2019 14:26

tctla skrev:Umiddelbart ja.
Klogere hoveder må gerne give deres besyv med ang. en evt. bedre :ide:

/Torben


I manualen over Radiometer's tubeanalyzer har jeg en "plug" til "self bias" , external cathode impedance.

de skriver at nogle high transconductance rør ikke er egnet til test under "fixed bias" forhold, og hvor "self bias" må installeres. "Self Bias" kan opnås ved at forbinde en passende modstand mellem de to jack-stik (når plug'en er fjernet). Modstanden bør by-passes af en passende kondensator. Du får et billede af RA-1's udtagelige plug.

Jeg tænker.....hvis man fjerner anodemodstanden på min tegning og i stedet måler anodestrømmen i bunden sikrer det så ikke min tester for konflikten mellem AC glød og DC mA-flow...jeg er ikke meget for at ødelægge min test maskine :shock:

Når jeg starter op kan jeg regulere Anodespændingen fra nul og følge udviklingen af det antal mA der trækkes over katodemodstanden i bunden. Bliver der for stor anodestrøm kan jeg tilføre negativ spænding til gitteret og sænke strømtrækket....... hvad siger du?

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Forsøg på 300B måleopstilling

Indlægaf tctla » tors 12. dec 2019 18:47

kj2005 skrev:....... hvad siger du?

Mvh. Kim



...at nu vil det være en RIGTIG god ide med et diagram over RA-1.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Forsøg på 300B måleopstilling

Indlægaf kj2005 » fre 13. dec 2019 01:25

tctla skrev:
kj2005 skrev:....... hvad siger du?

Mvh. Kim



...at nu vil det være en RIGTIG god ide med et diagram over RA-1.

Mvh,

/Torben


Hej Torben

Det diagram over RA-1 er meget bøvlet i A4 sider foldet sammen indeni instruktions manualen og hæftet til mappen, så du må kigge på diagrammet når du kommer herover.

Jeg tog et par idéer med over til torsdags hifi klubben, sammen med det jeg læste i eftermiddag og flere råd.

Vi nåede frem til en opstilling som kan bruges, uden at min tester tager skade. det kræver en flydende ekstern DC forsyning til gløden og et par modstande mere. Standard udmåling udfra databladet over 300B opnås ved 300VDC justeret ind på de to viste punkter. Når spændingen er sat justeres G1 spændingen ind til -61VDC.

Nar de to parametre er opnået skal 300B trække 60mA. Vi tester det på søndag.

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Forsøg på 300B måleopstilling

Indlægaf kj2005 » fre 13. dec 2019 11:13

tctla skrev:

...at nu vil det være en RIGTIG god ide med et diagram over RA-1.

Mvh,

/Torben


Hej Torben

Jeg har taget et billede af RA-1's krydsfelt, som fylder næsten 10 A4 sider. De oversigtstegninger er der nogle stykker af i manualen.
Hvis du Zoom'er ind omkring krydsfeltet, kan du se at katode indstilling for de forskellige rørtyper alle går til stel via den "plug" ,som jeg har markeret med en rød cirkel.
Når 300B, 2A3 og tilsvarende trioder skal måles, fjernes den forbindelse til stel og der trækkes en direkte forbindelse til stel fra katode modstanden 2K5 vist i opstillingen fra forrige indlæg.

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Forsøg på 300B måleopstilling

Indlægaf tctla » fre 13. dec 2019 13:20

Hmm, jeg kan godt se lidt af, hvad du mener, men...

Den negative gitterforspænding forstås som forskels-spændingen mellem katode og gitter.
Hvis du ønsker -61V gitterforspænding, skal gitterforspændings-strømforsyningens plus-pol derfor forbindes til katoden (øverste ende af katode-modstanden på 2,5K-Ohm.)
Dette for statiske målinger, altså uden signal tilført gitteret.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Forsøg på 300B måleopstilling

Indlægaf kj2005 » fre 13. dec 2019 15:15

tctla skrev:Hmm, jeg kan godt se lidt af, hvad du mener, men...

Den negative gitterforspænding forstås som forskels-spændingen mellem katode og gitter.
Hvis du ønsker -61V gitterforspænding, skal gitterforspændings-strømforsyningens plus-pol derfor forbindes til katoden (øverste ende af katode-modstanden på 2,5K-Ohm.)
Dette for statiske målinger, altså uden signal tilført gitteret.

Mvh,

/Torben


Jo, men hvis den omtalte "plug" i RA-1 bliver hvor den er, har den negative forsyning normalt stel i rørtesteren....Jeg tager min træplade opstilling over til instrumenterne i hifi-klubben på søndag ...så ser vi hvordan kredsløbet arter sig...der kan vi flytte den negative forsyning rundt som det passer os....jeg vil gerne have 400Hz signalet med....det må kunne lade sig gøre.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Ændret 300B måleopstilling

Indlægaf kj2005 » søn 15. dec 2019 14:10

Fire 300B er statisk udmålt og ligger alle som nye rør mht. mA ifølge datablad ...på viste egetræsplade hvor alle forbindelses muligheder er tilgængelige, med og uden katodemodstand samt kontrolfixpunkt, skulle det være muligt at få RA-1 til at vise GM.
Det var muligt at lave en prøveopstilling med flere komponenter til måling af stejlheden , men jeg vil anvende RA-1 til også at måle GM for direkte opvarmede trioder.

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Forsøg på 300B måleopstilling

Indlægaf tctla » søn 15. dec 2019 16:47

Med et par englevinger påmonteret, er den opstilling jo aldeles flyvefærdig :OLO:
A pro pos flyve, så ligner det lidt af en slags "Lad os lige bygge den Jumbojet for at se, om det landingsstel, vi har på lager, dur" :thumbsup:

Tillykke med udmålingen. For en sikkerheds skyld, tager jeg min Heathkit TC-2 med i Januar.
Om ikke andet, kan vi måske bekræfte, at DEN virker? :thumbsup:

Stadig ingen rør fra UK ...

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Forsøg på 300B måleopstilling

Indlægaf kj2005 » man 16. dec 2019 19:17

tctla skrev:Med et par englevinger påmonteret, er den opstilling jo aldeles flyvefærdig :OLO:
A pro pos flyve, så ligner det lidt af en slags "Lad os lige bygge den Jumbojet for at se, om det landingsstel, vi har på lager, dur" :thumbsup:

Tillykke med udmålingen. For en sikkerheds skyld, tager jeg min Heathkit TC-2 med i Januar.
Om ikke andet, kan vi måske bekræfte, at DEN virker? :thumbsup:

Stadig ingen rør fra UK ...

Mvh,

/Torben


Hej Torben ,

...ja , nu har jeg fremstillet en variabel stabil 3A /5~12VDC glødeforsyning og en opsats til 2A3 og 300B. Jeg måtte også fremstille en oktal adapter så 300B's benforbindelser kunne forbindes til RA-1

I dag fik jeg RA-1 til at vise GM.....den Tubeanalyzer RA-1 er bare god.
Man bliver let lidt ydmyg når man aflæser Radiometers apparat fra 1961. Fluke 87 Amperemetret viser på fjerde ciffer 61,00 mA rent ved en negativ bias på præcis -61,00VDC...det samme viser testerens VU amperemeter....nu er det mig der bøjer mig i støvet.

De fire EH og TJ 300B trækker det antal mA som databladet siger , men som jeg måler dem kommer de ikke i nærheden af "WE 300B der forbliver et fenomen i triodernes historie", som Jean Hiraga udtrykte det.

Jeg læste at WE 300B ser enkle ud, men hvordan og af hvilke materialer WE 300B blev fremstillet forbliver blandt Western Electrics hemmeligheder. Materialer, glødetråden med den overfladebehandling der forbedrede emissionen, og gitterets udformning som er usymmetrisk mod toppen gjorde WE 300B til noget specielt. Ingen andre har formået at fremstille et 300B med samme data.

GM for de fire 300B som jeg har målt ligger under WE databladet...ingen når WE 300B... De fire rør er ikke mine, .... jeg bare fik til opgave at kontrollere og udmåle dem. Opgaven er løst.

Jeg tog de fire 300B over til hifiklubben, hvorfra der er et billede. Vi havde besvær med at holde styr på alle strømforsyningerne og var nødt til at justere hele måleopstillingen ind flere gange. Med RA-1 fik jeg bedre kontrol over de forskellige spændinger.

Det har været nogle lærerige dage

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster