Hej alle!
Jeg er så småt ved at være færdige med 2 små vinterprojekter, et par Dynaco mk4.
De er ved samme lejlighed blevet opgraderet med VTA drivere.
Ved første måling havde jeg undladt at forbinde modkoblingssløjfen. Ved 10 watt effekt ligger -3dB punktet ved ca.
50kHz (umodkoblet). Med modkoblingen forbundet er dette punkt rykket op omkring 65kHz.
Dog var der en ting som jeg synes er meget påfaldende, og det er at der kun er 4dB modkobling...
Jeg går ud fra at man ganske simpelt kan måle dette med et trueRMS voltmeter på udgangen, sætte tonegeneratoren på 1kHz, og så bare måle forskellen med modkoblingen tilsluttet/afbrudt. Det var det jeg gjorde.
Nu er jeg godt klar over at man nok aldrig kommer over ca. 20dB modkobling i et rørtrin med udgangstrafo'er, men er 4dB ikke MEGET lidt??? Min umiddelbare reaktion var at prøve at sætte den op til det dobbelte. Ikke for at gøre yderligere ved frekvensgangen, men måske for at få en lidt bedre dæmpningsfaktor.
Er det typisk at man kun modkobler ganske få dB, og skal jeg derfor lade det blive som det er, eller kan jeg roligt eksperimentere med at sætte den lidt i vejret??
Det skal lige siges at jeg aldrig nåede at måle hvor meget de var modkoblet med de originale drivertrin...
Hilsen Jan