rørglad skrev:Jeg har nu forstået, at din adapter indskyder 1 Ohm i katoden med 2 målepunkter (kendte kun dem, hvor man "bare" kunne måle spændinger på rør-siden), og så er det jo en smal sag at måle strømmen i hvert enkelt rør (spændingen i Volt er lig strømmen i Ampere). Hvis Peter synes, at det lyder bedre nede omkring 30 mA, er det vel det, der skal tilstræbes (med de nuværende rør). Udgangsrørene lever længere og udgangseffekten stiger! Problemet som Tube nævner - der bliver for lidt glødestrøm til signal-rørene - kan i nogen grad modvirkes ved at fjerne R71 (580 (?) Ohm, som stjæler 72 mA i "fabriksopstillingen". Signal-rørene skal ideelt ha' 150 mA i glødestrøm svarende til 37,5 mA i hvert udgangsrør, men de kan køre med med lidt mindre. De får i fabriksopstillingen kun 10,5V (42/4)! hvilket jeg synes er noget lavt i f.h.t de 12,6V glødespænding, som er norm.
R71 er lige let at fjerne og genindsætte.
Tak for input, Nils (rørglad).
Ja, adapteren, målesoklen har en 1 ohms modstand skudt ind mellem rørets 3. ben og hullet til det 3. ben i forstærkerens sokkel og er koblet til multimetret sådan at man måler hen over modstanden.
Jeg prøvede i går at måle lidt igen, og kan se, at man umiddelbart ikke kan dreje bias helt ned, så der måles i 30mV over modstanden. Og det er også fint, for nu hvor der måles ca. 35 mV lyder forstærkeren ganske godt. Jeg har således ikke behov for - og slet ikke mod på - at lod en modstand ud af forstærkeren.
Det er en Fisher X-100, og den må da kunne lyde godt som den er. Det tror jeg også, at den kan, nu hvor bias er trukket lidt ned. Resten er et spørgsmål om at matche den med de rigtige højttalere. Det synes ikke længere at være en helt umulig opgave.
PQR