Oh no, it's mono! - nu MED ægte MONO pu

Rør i alle afskygninger

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf pqrannes » ons 18. nov 2015 22:26

Den der Philips AG9009;

Billede
[billedet er hentet på nettet]

er fin nok til MONO. Den er rørbaseret (2x2 el86 i udgangen), den er bi-ampli, den er fra 1960, den driver en Philips 9710 800ohms enhed i en dejlig stor boks og har diskanten i en boks for sig, men ........... den yder kun 6 watt.

Og vi skal jo videre, så for at I kan blive blæst bagover af et MONO-setup, når vi ses til træf på Sjælland en gang i det tidlige (?) forår 2016, skal der nye boller på MONO-suppen.

Derfor hentede jeg denne i Århus i dag:

Billede

Hjemmebygget (angiveligt af en belgisk officer) i midten af 1950erne. Pushpull el84 i udgangen og den ondeste udgangstransformer.

Billede

Jeg spiller pt. på et forhåndenværende højttaler-setup:

Billede

En 10'' peerless i møbelkasse med en EV/Altec horncombo som mellemtone og et tilfældigt 3-vejs-delefilter (nemlig); var der nogen der sagde ultra-u-lineær?

Det går den rigtige vej.

PQR
Senest rettet af pqrannes tors 25. feb 2016 12:58, rettet i alt 8 gange.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2907
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf B&O Vintage » ons 18. nov 2015 22:28

ALL IN! Lækkerier. :cool1:
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf pqrannes » ons 18. nov 2015 23:25

UPDATE: nu med ECC83 rør-riia (Bellari stereo luset sammen til MONO - Oh lord, give me a MONO tube riaa!) og den MONO-strappede Shure pu og MONO-vinyl. Jeg går ikke tilbage!

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2907
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 24. nov 2015 09:55

Så er der guf for mono-aficionados med pengepungen i orden:
The Beatles (det hvide album) No. 0000001 er sat til salg.

TheBeatlesNo1.jpg

Det er naturligvis i det oprindelige mono-mix (stereo-versionen blev lavet senere ud fra samme masterbånd - og som regel uden samme involvering fra beatlerne selv).
http://www.julienslive.com/view-auction ... tems%3D100

I skrivende stund er den oppe på USD 40.000 hvilket helt sikkert gør den til en god investering - mon ikke hammerslaget falder på det 3-4-dobbelte. 1 million danske kroner er der sikkert mere end én beatles-entusiast der gerne vil ryste op med for sådan et top-memorabilia fra den største gruppe - ever.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2588
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf Tonni » tirs 24. nov 2015 13:02

Ved godt at det er OT, men det White album er ikke det eneste der er til salg...
Her er et andet, med en mildest talt bizar historie bag sig!!!
Det drejer sig om et eksemplar signeret af Charles Manson, og hans "familie"... Creapy!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4800
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf B&O Vintage » tirs 24. nov 2015 14:34

Det bliver et tilløbsstykke..der er også trommesæt sat på højkant. 55 sider med #Ringomemorablia
217889_2.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf Edge » ons 25. nov 2015 10:57

Jeg har Beatles White album i mono (tror jeg)

Og så har jeg denne som du må få Peter, ægte US Mono:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

https://www.youtube.com/watch?v=aaKhLsBqkbw

Lækker Soul/Blues
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf pqrannes » ons 25. nov 2015 11:49

Edge skrev:Og så har jeg denne som du må få Peter, ægte US Mono:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

https://www.youtube.com/watch?v=aaKhLsBqkbw

Lækker Soul/Blues


Fornemt, Flemming, jeg takker ja-tak. Jeg har taget 1½ flyttekasse plader fra; måske der er et par stykker deri, som du kan bruge.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2907
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf nilsvalla » ons 25. nov 2015 16:29

pqrannes skrev:
B&O Vintage skrev:DM126 A whiter shade of pale den danske første udgivelse af sangen har jeg i min samling. Der står ikke stereo nogen steder. Og med det højst besynderlige cover med en los som billede. Procol Harum betyder noget i stil med ' bagved det her'. Så lossen har ikke noget med deres navn at skaffe.
C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_R-3364909-1327491688_jpeg.jpg


Ja, den der Deram-udgivelse er den første mono-version, som ikke var med på det oprindelige monoalbum.

Jeg har ikke mange singler, men det er mit indtryk af de få 60er singler jeg har, at de tit var mono. Det må tjekkes ud.



"Man begyndte først sent i 60érne (omk.67-68) at indspille singleplader i stereo.
Så mono var det "normale" hvis ikke andet stod".
Nils
Senest rettet af nilsvalla ons 25. nov 2015 16:36, rettet i alt 1 gang.
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf nilsvalla » ons 25. nov 2015 16:34

B&O Vintage skrev:Jeg ved ikke rigtig hvor meget jeg må poste her i din tråd. Træk grønt, gult eller rødt kort, jeg poster lidt meget...Men jeg er fan af MONO også, så en West Side Story Volume 2 MONO EP blev indkøbt i weekenden. Et fornyet set up med den lille 104:er og nu en absolut MONO forstærkere, Beomaster 700. Der er også vedhæftet et lup billede af Philipsens pu med artikel nummer anført. Der er ikke angivet hverken stereo eller MONO. Men det er nok en stereo, når jeg søger på den model på nettet...øv. Hmmm jeg har da en lille træt Philips rejsegrammofon med en anden pickup type...
WP_20151109_002 (Medium).jpg
WP_20151109_004 (Medium).jpg


Hvis ikke der stod om det var stereo el mono, var det gerne fordi pladen var ældre end stereo, fra før 1959-60.
På mange af de amerikanske plader stod "high fidelity" , et begrebet der udgik da stereo kom.
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf nilsvalla » ons 25. nov 2015 16:42

Captain Phoenix skrev:Så er der guf for mono-aficionados med pengepungen i orden:
The Beatles (det hvide album) No. 0000001 er sat til salg.

TheBeatlesNo1.jpg

Det er naturligvis i det oprindelige mono-mix (stereo-versionen blev lavet senere ud fra samme masterbånd - og som regel uden samme involvering fra beatlerne selv).
http://www.julienslive.com/view-auction ... tems%3D100

I skrivende stund er den oppe på USD 40.000 hvilket helt sikkert gør den til en god investering - mon ikke hammerslaget falder på det 3-4-dobbelte. 1 million danske kroner er der sikkert mere end én beatles-entusiast der gerne vil ryste op med for sådan et top-memorabilia fra den største gruppe - ever.



Jeg mener det kun var de første to Beatles-album der oprindeligt kun udkom i mono, men senere blev indspillet i den noget misforstået stereo, med sang i den ene og musik i den anden kanal.
Fra "A hard days night" blev de vist alle udgivet i både stereo og mono.
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf Ehapa » ons 25. nov 2015 16:47

Et af mine Psyck favorit bands fra tresserne, er dækket ind med 1th-press stereo+Mono...og hvilken lyder bedst MONO.....;O

Billede
Ehapa
 
Indlæg: 871
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf his067 » tors 26. nov 2015 09:27

Mht Beatles blev alle lper op til og med det hvide album først mixet i mono (med Beatles og/eller George Martin som kvalitetesdommere) to-tre uger senere udkom de så i en udgave i stereo som godt nok var mikset fra de samme studiebånd (firespors) men af andre folk og uden fem-tetten.
Af samme grund er jeg igang med at købe de gamle beatles plader i mono: de lyder bare meget bedre end stereo udgaven.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3823
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf Captain Phoenix » tors 26. nov 2015 10:15

his067 skrev:Mht Beatles blev alle lper op til og med det hvide album først mixet i mono (med Beatles og/eller George Martin som kvalitetesdommere) to-tre uger senere udkom de så i en udgave i stereo som godt nok var mikset fra de samme studiebånd (firespors) men af andre folk og uden fem-tetten.
Af samme grund er jeg igang med at købe de gamle beatles plader i mono: de lyder bare meget bedre end stereo udgaven.

Mono-udgaverne er jo udgivet i en særlig box - op til og med "The Beatles" (det hvide album) - for 2-3 år siden. Jeg greb dybt i lommen og købte det, da det kom.

Lyden og pressekvaliteten (på de der plev presset i Europa) er HELT i top - og mixet er ikke helt som på de stereo-udgaver, man/jeg har været vant til gennem mange år.
Det er faktisk ret sjovt/underligt pludselig at gribe sig selv i at tænke: "Hov - sådan plejer det nummer da ikke at lyde!"

PS: Jeg forsøgte først at købe nogle af dem brugt på nettet i de oprindelige mono-udgaver (som regel 1.st presning) - men dels var det dyrt og dels blev jeg snydt ift beskrivelsen af pladernes stand. Det var tit beskrevet som gode/meget gode - men havde alvorlige fejl (skip/køre i rille mv.). En dyr og dårlig oplevelse - så pas på!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2588
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf Louis » tors 26. nov 2015 11:23

Ehapa skrev:Et af mine Psyck favorit bands fra tresserne, er dækket ind med 1th-press stereo+Mono...og hvilken lyder bedst MONO.....;O

Billede


Forver Changes er en af de bedste plader indenfor genren! Og resten er pladerne er jo også ret så gode :thumbsup:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster