RØR-TEKNIK

Rør i alle afskygninger

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf his067 » tors 12. maj 2016 08:02

Som helt (næsten) helt uvidende om den slags kan jeg alligevel ikke dy mig for at pege på at mine Radfords har en fasesplitter bestående af et ECF8X rør (ECF8X fordi series VI har ECF 80, mens de andre har ECF 82). I MA50ern er der et trimmepotentiometer til at indstille fasesplitteren til helt ens forvrængning i de to halvperioder. Er det en løsning du kunne bruge?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf rørglad » tors 12. maj 2016 12:20

D.Duck skrev:Tak for indlægget Freddy, det lyder rigtigt det du skriver.
Lidt supplerende oplysninger til mit spørgsmål. Jeg har en stor stak brugte EEC 82 rør og skulle finde 2 ens rør der skulle bruges som fasevender så begge halvdele skulle også være ens. Da det er brugte rør er der jo nogle hvor emissionen ikke mere er som nyt og det kniber med at klare de 10,5 mA som er opgivet i data bladene. 10 mA er en forholdsvis stor strøm i et så lille rør og i mange opstillinger kører et ECC 82 da også med meget mindre strøm. I den aktuelle forstærker er strømmen ca. 2 mA og det var der faktisk mange af de brugte rør der kunne klare , lige så godt som nye rør, med hensyn til strøm , stejlhed og balance . Er der så nogen grund til at skifte dem ud med nye ? Jeg er godt klar over at når først man kan ane begyndende slid kan det gå stærkt, men der kunne da sagtens være et par tusind timer tilbage


Det er jo meget naturligt, at teste røret i f.h.t. "typical characteristics" i databladet (hvad skulle testeren elles sættes op til?), men du du kan jo selv bestemme dit målepunkt f.eks. ved 2 mA med de dertil hørende bias- og anodespændinger. Kan du finde rør med ensartede måleresultater, er du på vej. Så skal du bare kontrollere, at fasevenderen også kan give et tilstrækkeligt uforvrænget signal til udstyring af udgangsrørene for at være i mål.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf his067 » ons 25. maj 2016 18:30

Nu har jeg så sat en masse (=otte) 0,1 µF russiske teflon-kondensatorer i min forforstærker.

Det lyder ret fedt med de teflon-kondensatorer!

Meget bedre end før: mere luft omkring instrumenterne, mere tre-dimensionalt, bedre definerede transienter.

De sidder i parallel med hhv 4,7 µF (Solen MKP) og 10 nF (Philips polystyren) i linie delen og sidste trin af RIAAen, og 0,47 µF Kimber MKP første led af RIAAen (egentlig skulle de vidst være 0,047 µF, da diagrammet siger 47 nF. Hvis det er den rigtige værdi, kan jeg jo så fjerne Kimberne! Jeg skal vidst lige ud og checke værdien af dem, jeg tog ud ude i værkstedet for et par timer siden....Og så for øvrigt også fjerne de små 10 nF som jo bliver 'overdøvede' (og dermed overflødige) af den bedre kvalitet af teflon-kondensatorerne)

I får lige RIAA diagrammet (Liniedelen har jeg jo sat op før).
RIAA.pdf
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf spuncut » ons 25. maj 2016 22:54

RIAA vendt,
RIAA2.pdf
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf his067 » ons 25. maj 2016 22:55

:thumbsup:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Ehapa » tirs 14. jun 2016 15:42

Jeg har fået en forstærker med 2A3 i PP, det er med de gamle 2A3 rør med 8 pins som ikke kan fåes mere, er 6B4G i princippet det samme rør??, og kan erstatte de 2A3 8 pins?. en mulighed er jo også at skifte sokler til 4 pins.

håber nogen har svar.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tonni » ons 15. jun 2016 21:42

his067 skrev:Nu har jeg så sat en masse (=otte) 0,1 µF russiske teflon-kondensatorer i min forforstærker.

Det lyder ret fedt med de teflon-kondensatorer!

Meget bedre end før: mere luft omkring instrumenterne, mere tre-dimensionalt, bedre definerede transienter.

De sidder i parallel med ... 10 nF (Philips polystyren) i linie delen og sidste trin af RIAAen.


Håber da ikke du har sat 100nF i parallel med 10nF i riaafiltreringen?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf his067 » ons 15. jun 2016 22:01

Nej, kun over overføringskondensatorerne (sådan som diagrammet også viste).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tonni » ons 15. jun 2016 22:29

PFHEWW! Så er jeg mere rolig! :)
Har selv forsøgt med FT'ere i en MDHT Havana DAC, og her var de ikke et hit! Men tror det kan skyldes den lave anodespænding i den dac... Har overvejet om ikke de skulle have et par hundrede Volt at arbejde med, før de får optimale driftsbetingelser?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » tors 16. jun 2016 00:20

Ehapa skrev:Jeg har fået en forstærker med 2A3 i PP, det er med de gamle 2A3 rør med 8 pins som ikke kan fåes mere, er 6B4G i princippet det samme rør??, og kan erstatte de 2A3 8 pins?. en mulighed er jo også at skifte sokler til 4 pins.

håber nogen har svar.


Jo...de har samme data.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tonni » tors 16. jun 2016 07:30

Tube mania skrev:
Ehapa skrev:Jeg har fået en forstærker med 2A3 i PP, det er med de gamle 2A3 rør med 8 pins som ikke kan fåes mere, er 6B4G i princippet det samme rør??, og kan erstatte de 2A3 8 pins?. en mulighed er jo også at skifte sokler til 4 pins.

håber nogen har svar.


Jo...de har samme data.

- Bortset fra at 6B4G har 6,3 V glød og 2A3 har 2,5 V...
Mål lige glødespændingen, inden du farer ud og handler...

Og forresten!
Det ville være dejligt med nogle billeder i en separat tråd!!! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf guh » lør 20. aug 2016 15:30

Er det blevet fejret ! ellers gør jeg det !! det kræver en hånd - med over 50000 visninger et ganske interessant emne, det er vist rekord på en interesse styret portal, i vores lille land, det er jo de kvalificerede indlæg der styrer det, + (selvfølgelig) tråd starter/styrer -- Doc Tube :-) Ps. Håber lidt på andre er enige *****

Dem der ti`er samtygger (siges der) - det gør mig glad, :thumbsup: så er der ikke en der er uenig med mig, :cool1: overvældende så mange som derved anerkender, at vi i DK har DocTube med grundig indsigt i Rørteknik, der har beriget os med sin viden, og nogle af os med vel dimensionerede rørbamser, med nu tæt på 30 års jubilæum,
Anerkendelse bør bruges med omtanke og i tide, inden de tomme ord RIP - ingen har glæde af. ;) :Thumpsup:
guh
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 jan 2011
Lokalitet: Horsens

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Ehapa » tirs 27. sep 2016 19:39

Har sådan en DIY riaa, den er loaded til MC 0.2-0.5mv, jeg kunne godt tænke mig at lave den om til MM, er der nogen der kan hjælpe ud fra fotos?, den er lavet af nye/vintage stumper..håber det er ok!, og 50er rør, ved godt den ligner en fuglerede...men den er ret god...hygge

Billede

Billede
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » fre 30. sep 2016 11:51

Det er nok bare at skifte modstandene over bøsningerne ud med 47k. Ingen kender vel dens reelle følsomhed...så det er bare at prøve.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf his067 » tirs 1. nov 2016 13:17

Jeg går sådan lidt og undrer mig om bias i udgangstrinnet i en rørforstærker:
Jeg har en masse plads i mine Radfords (som har katode-bias v.h.a. et RC-led til stel som løfter katode-spændingen til 38 Volt), og jeg tænker at man måske kunne lave et helt uafhængigt, men stabiliseret, biaskredsløb bestående af en seperat (ringkerne-)trafo som giver de nødvendige +38V til katoden? Eller vil det være helt i skoven, f.eks. med hensyn til brumsløjfer eller stabilitet?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster