Brum og lange ledninger (eller: Brum i lange baner?)

Rør i alle afskygninger

Re: Brum og lange ledninger (eller: Brum i lange baner?)

Indlægaf his067 » tors 10. sep 2015 21:44

DFMS: :thumbsup:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3834
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Brum og lange ledninger (eller: Brum i lange baner?)

Indlægaf Tube mania » tors 10. sep 2015 22:44

Mht til den høje katodespænding er jeg tilbøjelig til at tro der er noget galt med rørene. Du bør checke at gitterspændingen holder sig i ro på nul V.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Brum og lange ledninger (eller: Brum i lange baner?)

Indlægaf his067 » tors 10. sep 2015 23:32

Update: Hvis jeg afbryder C8 og C9 (og C8a og C9a) er katodespændingen stabil på 37 Volt. Lækkende Overføringskondensator?

Dumt spørgsmål: hvordan identificerer jeg pinout? 1 og 8 er ved 'tappen' men tæller man med eller mod uret (set fra loddesiden)?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3834
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Brum og lange ledninger (eller: Brum i lange baner?)

Indlægaf Fredmarantz » tors 10. sep 2015 23:40

Man tæller "med uret", set ind på bunden af røret :p

Søg evt. "EL34" og der er masser af pinout - illustrationer.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7476
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Brum og lange ledninger (eller: Brum i lange baner?)

Indlægaf Tube mania » fre 11. sep 2015 07:32

Set med bunden op. Jeg tænkte da også 'overførings kondensatorer' men de er vel skiftet...flere gange :Skor:

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Brum og lange ledninger (eller: Brum i lange baner?)

Indlægaf his067 » fre 11. sep 2015 07:57

Men jeg troede at filmkondensatorer (eller papir-i-olie) holdt en evighed? Ihvertfald har jeg ikke skiftet dem og i de fem-seks år jeg har haft forstærkerne...
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3834
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Brum og lange ledninger (eller: Brum i lange baner?)

Indlægaf Tonni » fre 11. sep 2015 08:03

PIO og langtidsholdbarhed? Det er bestemt en stor fejlmulighed! Måle direkte over styregitteret og til stel. Er der nogen DC spænding? Hvis ja. At skifte!

EDIT Det er så R18/R19 du skal måle DCV over EDIT
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4816
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Brum og lange ledninger (eller: Brum i lange baner?)

Indlægaf his067 » fre 11. sep 2015 08:25

Jeg har nogle gamle, ubrugte Kimber 0.47µF liggende. Dem prøver jeg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3834
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Brum og lange ledninger (eller: Brum i lange baner?)

Indlægaf his067 » lør 12. sep 2015 11:46

Nye ClarityCap 0.47µF/630Volt (måske er den påtrykte spænding en sule lav?) sat i den ene af de to forstærkere. Den har kørt i 20 minutter og Bias er stabil omkring 36 Volt. Hurrah! Og stor Kudos til Royal Mail og HiFi collective.co.uk: jeg bestilte kondensatorerne i går morges og de ankom her til morgen!

Et spørgsmål: Jeg ser fra DFMSs tabel at det er en fin klasse AB spænding (min anodespænding viser 470Volt). men er der noget at vinde ved at hæve den til 'High Class AB' eller til 'Class A'? Og hvordan gør jeg det?

Og: hvordan finder jeg ud af om jeg skal jeg skifte udgangsrørene?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3834
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Brum og lange ledninger (eller: Brum i lange baner?)

Indlægaf Tonni » lør 12. sep 2015 12:37

De Clarity Caps kan sagtens holde! De sidder mellem anoden på driveren og stel (gennem gittermodstanden), Og da der er 350V anodeforsyning til driveren vil jeg anslå de maks bliver udsat for ca 300 V. Derfor absolut ingen fare...
Dejligt at læse det gik godt! Tillykke! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4816
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Brum og lange ledninger (eller: Brum i lange baner?)

Indlægaf his067 » lør 12. sep 2015 12:51

Tonni: :cool1:

# 2 er nu også testet og OK!! :thumbsup:

Det er sgu rart at rørforstærkere er så nemme at forstå....og at det er så nemt at reparere dem.

Jeg læste et sted at Alan Turing (som var en af folkene bag den moderne komputer) insisterede på at lodde med (rør-) kredsløbet tændt. Med mellemrum fik han selvfølgelig stød, men han fortsatte alligevel med den praksis. ;)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3834
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Brum og lange ledninger (eller: Brum i lange baner?)

Indlægaf his067 » lør 12. sep 2015 19:16

Sidder og hører Nirvana Unplugged på de reparerede MA50.
Billede
Hvor er det dejligt at det fungerer godt igen. Jeg har en fornemmelse af at de kondensatorer har været læk i længere tid. Pludselig er tre-dimensionaliteten og bassen tilbage.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3834
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Brum og lange ledninger (eller: Brum i lange baner?)

Indlægaf Ehapa » lør 12. sep 2015 21:08

his067 skrev:Sidder og hører Nirvana Unplugged på de reparerede MA50.
Billede
Hvor er det dejligt at det fungerer godt igen. Jeg har en fornemmelse af at de kondensatorer har været læk i længere tid. Pludselig er tre-dimensionaliteten og bassen tilbage.


Cool, den lyder forrygende den live optagelse med nirvana.
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Brum og lange ledninger (eller: Brum i lange baner?)

Indlægaf Fredmarantz » lør 12. sep 2015 21:17

his067 skrev:Et spørgsmål: Jeg ser fra DFMSs tabel at det er en fin klasse AB spænding (min anodespænding viser 470Volt). men er der noget at vinde ved at hæve den til 'High Class AB' eller til 'Class A'? Og hvordan gør jeg det?

Og: hvordan finder jeg ud af om jeg skal jeg skifte udgangsrørene?


Ad 1:

Mange hævder, at lyden ændrer sig ved at ændre på bias-voltagen Ved. Guitarforstærkere mener mange, at de "lyder bedre" (hvad dét end betyder?) - ved at øge reducere bias minus-voltagen så røret kører tættere på "full throttle".

Jeg oplever, at ved at have sine udgangsrør kørende på AB - ca. 60 procent (Ca. AB) af fuld ydelse -(25Watt for EL34's vedkommende), så lyder det ganske fint - kan faktisk ikke rigtig forestille mig, at det vil lyde "bedre" ved at øge til fx "High AB" eller "A" men det er der nok nogen, der kan høre / eller VIL høre ;) .

Ved at køre med høj ydelse i tomgang = relativt lav biasvoltage = stort anodetab i tomgang - så sveder udgangsrørene NOGET mere for føden med større slid til følge. Den øgede varme kan vel også kompromittere nærvedliggende komponenter. Her kan der også være risiko for redplating i rørene (røde anoder)

Ved at køre med højere minus-biasspænding reducerer man rørenes arbejdstemperatur og effektafgivelse i tomgang. Længere liv til udgangsrørene. De kan yde det samme her som ved at køre dem varmere i tomgang.

Mao: Jeg anbefaler at køre rørene ved ca. 60% af fuld ydelse i tomgang (AB) - det er fint for mig - og jeg er lidt mere rolig mht rørslid og varmens betydning for rørene og det omliggende miljø.

Ved at placere en 1 ohm's 1% modstand fra ben 8 til stel - kan man herefter måle over denne modstand. Man måler den exakte samlede katodestrøm i mA - og kan bruge denne måling direkte numerisk i fx DFMS's skema. Dette gælder PR. rør. Bias kan herefter justeres - enten med et bias-potentiometer/trimmer eller ved at udskifte modstande i biaskredsen.
Dette er efter min mening den sikreste og mest realistiske måde at sætte et udgangsrør's bias på. 1 ohm's modstanden kan man for praktisk skyld lade blive siddende - så er det noget lettere at indstille bias næste gang.

Ad 2: ved enten at måle rørets egenskaber i en god tester - fx AVO - elelr ved at have et sæt friske rør (rør, som man VED er fine og friske) - og sætte dem i i stedet, indstille bias og lytte på dem.

Håber, du kan bruge dette til noget.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7476
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Brum og lange ledninger (eller: Brum i lange baner?)

Indlægaf dfms » lør 12. sep 2015 21:55

Fredmarantz skrev:Ved at placere en 1 ohm's 1% modstand fra ben 8 til stel - kan man herefter måle over denne modstand. Man måler den exakte samlede katodestrøm i mA .


Det er noget af det samme Bofa gør i deres udgangsforstærker (V40/V80/V120), målepunkterne er k1 og k2.

Billede
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1077
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster