Ugens mareridt

Rør i alle afskygninger

Ugens mareridt

Indlægaf svend » lør 27. maj 2017 17:02

Jeg fik en opringning fra en venlig mand som havde købt en rørforstærker af en i Måløv, denne forstærker vil han gerne have foretaget en effektmåling på da han ikke kunne forstå at den ikke ydede det som sælger havde proklameret.

Jeg modtog en Sansui au111........ eller rettere sagt resterne af den, for sælger havde haft en til at maltraktere den fuldstændigt, tonekontrollen er hermetisk fjernet, og der er bygget noget transistorgøjl ind i den og en masse hokus pokus, naturligvis uden diagram, tilbage er kun effektdelen plus noget simpelt forforstærkning (det er lidt svært at overskue uden det rette diagram).

Jeg målte den ud og den er lineær fra 50-10khz, derfra og op til 20 khz daler amplituden ca 6.db,
Lidt billeder af "liget"
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
svend
 

Re: Ugens mareridt

Indlægaf his067 » lør 27. maj 2017 19:08

Den er godt nok hærget!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Ugens mareridt

Indlægaf spuncut » lør 27. maj 2017 19:09

Synd og skam. Sådan en AU111 er ellers noget nær den hellige gral og går typisk for en pris på den anden side af 20k, i original stand, vel at mærke. Koblingen af udgangstrafoerne er noget speciel, muligvis en Sansui-specialitet.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Ugens mareridt

Indlægaf Louis » lør 27. maj 2017 19:36

Altså er det der resterne af sådan en smuk smuk sag her?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Ugens mareridt

Indlægaf svend » søn 28. maj 2017 00:03

spuncut skrev:Synd og skam. Sådan en AU111 er ellers noget nær den hellige gral og går typisk for en pris på den anden side af 20k, i original stand, vel at mærke. Koblingen af udgangstrafoerne er noget speciel, muligvis en Sansui-specialitet.
MVH Henning



Jeg kan kun give dig ret, det er ren skamfering, jeg undre mig meget over at vedkommende som har modificeret den, slet ikke har haft øjnene på plads og tænkt tanken om hvad det var for en sjælden forstærker?

Du nævnte koblingen af udgangatrafoerne, ja den er lidt speciel hvor katoderne på udgangsrørene er koblet via udtag på sekundærsiden, det hører vidst til en del af feed-back afsnittet, udgangstrinnene har da også den almindelige som vi kender med modtand med kondensator parallelt tilbage til første rør i, ifølge diagrammet skal frekvensgangen være lineær fra 30hz-20khz, det er den desværre på ingen måde, den bøjer allerede af et stykke efter 3.2khz, frem mod 20khz dykker den stødt 6 db. :roll:
svend
 

Re: Ugens mareridt

Indlægaf mcs_5 » søn 28. maj 2017 00:09

spuncut skrev:Koblingen af udgangstrafoerne er noget speciel, muligvis en Sansui-specialitet.

Er katoderne koblet på sekundærsiden, som lokal modkobling i udgangstrinnet? Det er ikke en Sansui specialitet, men der er ikke så mange der har brugt det. Jeg har også brugt det i en 2A3 SE-forstærker. Det virker!

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Ugens mareridt

Indlægaf svend » søn 28. maj 2017 00:25

mcs_5 skrev:
spuncut skrev:Koblingen af udgangstrafoerne er noget speciel, muligvis en Sansui-specialitet.

Er katoderne koblet på sekundærsiden, som lokal modkobling i udgangstrinnet? Det er ikke en Sansui specialitet, men der er ikke så mange der har brugt det. Jeg har også brugt det i en 2A3 SE-forstærker. Det virker!

Mikkel



Jeg har ikke set det brugt før, Kan du forklare den ønskede virkning, er det for at hæve båndbredden som vi kender i ultralineær? :OLO:
svend
 

Re: Ugens mareridt

Indlægaf mcs_5 » søn 28. maj 2017 00:42

Meningen er at tilføje lokal modkobling i udgangstrinnet, som sænker forvrængning og udgangsimpedans som anden modkobling. Men det er "nemmere" at modkoble rundt om et trin, end det er omkring tre trin (mindre faseproblemer). Så når du mobkobler mindre i flere sløjfer, kan du opnå en større samlet modkobling, uden forstærkeren bliver ustabil. Bare kig på Citation II...

Hvis man vil eksperimentere med katodemodkobling, kan man også bruge en trafo med 4-8-16 sekundær. 4 ohms terminalen skal til stel, og så skal katoderne til 0 og 16.

UL er en anden type lokal modkobling. Men det havde Hafler/Keroes vel stadig patent på dengang?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Ugens mareridt

Indlægaf svend » søn 28. maj 2017 15:22

alletiders, tak for forklaringen Mikkel ;-)
svend
 

Re: Ugens mareridt

Indlægaf møffe » søn 28. maj 2017 19:25

Det ligner noget hvor "Søren-Cykelsmed" har været på spil...
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: Ugens mareridt

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. maj 2017 20:25

Ja- jeg synes kort og godt, at det er et eklatant eksempel på, hvor langt ud i rabatten, man kan komme. Her vil jeg sige, at en tekniker et sted i fortiden er havnet i grøften på hovedet (måske endda på foranledning af en tidligere ejer). En Sansui AU-111 :QQS: - og så krøllet om til dette. Om det spiller eller ej, er jeg ret upåvirklig overfor. Konstruktionsprincipper af de nye løsninger i apparatet er jeg også helt fjern fra. Man har på det nærmeste destrueret en fin fin- gl. Sansui rørforstærker fra øverste hylde på det groveste - uden at man med normale midler lige kan spole den tilbage og rette op på miséren.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ugens mareridt

Indlægaf dfms » søn 28. maj 2017 21:24

Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Ugens mareridt

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. maj 2017 21:38

Skal vi vædde på, at det er liiige netop dén frontplade, som savnes til det maltrakterede eksemplar?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ugens mareridt

Indlægaf dfms » søn 28. maj 2017 21:41

;)
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Ugens mareridt

Indlægaf hificlassic » søn 28. maj 2017 21:52

Jeg har faktisk hørt den pågældende forstærker i Nordjylland en gang for mange år siden. Den trak et kæmpe JBL hornsystem, og allerede dengang fik jeg helt ondt i maven da han fortalte at der gemte sig en au-111 indeni. ÆV ÆV hvis ikke den står til at redde
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster