af spuncut » søn 28. maj 2017 03:50
Jeg mener bestemt at rust, ligesom de fleste oxider, er isolerende. FWIW er isolationsmaterialet i elektrolytkondensatorer aluminiumoxyd. Hvis kernen ikke allerede er kortsluttet som følge af den deformering rusten afstedkommer er det vel blot at bevare status quo. Jeg kunne forestille mig at man fjernede løst rust på kanterne med fint sandpapir på et hårdt underlag. Herefter opvarmning af trafoen til ca. 80gr og så en gang hammerite, måske fortyndet. Hammerite er baseret på xylol der er et opløsningsmiddel der stort set kan opløse alle lakker. Opvarmningen bevirker at hammaritelakken tørrer på ganske få minutter og giver ikke Xylol tid til at opløse den lak som lamellerne er behandlet med. Desuden giver den korte åbentid et flottere resultat. Iøvrigt har jeg ikke tænkt at anvende lak med hammereffekt da det indeholder metalpulver. Disse tanker er selvfølgelig "ohne gewähr" idet går lamellerne hen og kortslutter vil det være dødens pølse at fjerne hammeritelakken.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS