Jeg mener, at klart det sværeste trin, at udvælge og dimensionere i en push-pull forstærker konstruktions sammenhæng, er fase-venderen.
Faktisk er det nok den del, der har mest indflydelse på lyden, sammen med kvaliteten af udgangs-transformatoren.
Der findes utallige fase-vender principper og varianter af samme, nogle mere heldige end andre.
Her vedhæfter jeg een, fra Italienske Alta Fedelta, Juni 1961, som jeg ALDRIG har set omtalt andre steder, og jeg har faktisk været RIGTIG mange steder !
Puds dit Italienske af, og læs artiklen; det er ikke så svært
Genial ide selvom den er rimelig simpel.
At føde udgangs-røret fra en kathode-følger er ikke noget nyt; det har jeg selv gjort, og det lyder rigtig, rigtig godt.
Det er hermed ikke muligt, at låse udgangs-rørene i en 'døds-spiral' ved overstyring, hvor traditionelle kondensator-koblinger, kan få et udgangs-trin med fælles kathode-modstand (Auto-Bias) til, at kvække lystig, inden recovery til normal bias.
Dette problem kan ikke opstå ved anvendelse af kathode-følger drivere.
Ved anvendelse af mindre eller nul-ohm modstand mellem driver-kathoden og udgangs-rørets g1, kan udgangs-røret endog udstyres til gitterstrøm (Klasse AB2) uden nævneværdig forvrængning, og med en klippefast bas til følge.
Kræver en stabil strømforsyning og nok helst trioder i udgangen. Sikkert også et kraftigere kathode-følger rør end ECC83. Jeg har brugt 5687 til eksempel.
Hvis vi kan samle sådanne informationer, diskussioner og erfaringer om fase-vendere i en slags "Den store Fase-vender Tråd", tror jeg, det vil være til gavn og glæde for mange her i forumet.
I hvert tilfælde for de, som sysler med egne rør-forstærker projekter, og som ikke er bange for, at forlade den slagne vej, om så bare mentalt for et øjeblik.
Lad os få DIT input om fase-vendere, og hvordan du løste problemerne med disse.
Hvad du anbefaler og hvorfor etc.