Herofon Petite FM A-58.

Rør i alle afskygninger

Re: Herofon Petite FM A-58.

Indlægaf mcs_5 » fre 8. sep 2017 22:41

Poul skrev:Den målte faktisk OK (11 nF) på min kondensatortester

Hvad måler din kondensatortester? Det er ikke nok, at værdien er (nogenlunde) korrekt. Det der er mere interessant er lækstrøm (ved høj spænding). En "gammel" kondensatortester (f.eks. nogle af dem med tragisk øje som indikator), kan også måle lækstrøm. Et moderne multimeter er helt ubrugeligt i denne sammenhæng...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Herofon Petite FM A-58.

Indlægaf Poul » lør 9. sep 2017 08:15

Jeg har lige taget et billede af min kondensatortester.
Den kan vist ikke måle lækstrøm, og derfor valgte jeg også at udskifte Jamko-kondensatoren, selv om den målte rigtigt.
Kan man evt. måle lækstrøm med en 30 V strømforsyning, som også har indbygget amperemeter (2 decimaler)?
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Herofon Petite FM A-58.

Indlægaf mcs_5 » lør 9. sep 2017 11:01

Poul skrev:Kan man evt. måle lækstrøm med en 30 V strømforsyning, som også har indbygget amperemeter (2 decimaler)?

Jeg bruger en variabel 300V forsyning og en 1M modstand i serie med kondensatoren. Spændingen over modstanden skal så falde til 0, når kondensatoren er ladet op. Du kan gøre det samme med 30V, men lækstrømmen bliver tit først problematisk ved højere spænding. Så det nemmeste/sikreste er nok bare at skifte alle papirkondensatorer. Uanset om det er Janko, Jensen, Hunts eller Philips.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Herofon Petite FM A-58.

Indlægaf Poul » lør 9. sep 2017 12:17

Ok Mikkel, tak for oplysningen. Jeg vil prøve med min 30 V DC forsyning og en 1MOhm modstand næste gang.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 25 gæster