Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Rør i alle afskygninger

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf tctla » søn 27. aug 2017 10:59

tctla skrev:C4 kan måske i virkeligheden være den sorte kondensator, der sidder på filter-droslen lige til venstre for ensretter rørets sokkel.
Rent størrelses-mæssigt ligner det meget godt en ikke helt ny type 15uF eller 16uF på mindst 450V.


Nix, det er kathode-afkoblingen, C5.

Tonni har ret i, at der er rigtig meget klamp i denne såkaldte renovering.
Det undrer mig også, at glødestrøm-kablingen til rørene ikke er snoet for, at undgå brum-problemer.
Måske er de heller ikke snoede i den originale kabling; det er ikke til at se på billedet.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf ralphandersen » søn 27. aug 2017 20:36

Nu må i være søde ved min stakkels forstærker. Den har det hårdt og dens ejer savner dens vidunderlige lyd. Lige nu spiller jeg på 303'eren og det er ikke det samme. Jeg er glad for at i ikke kan se oversiden på billedet, for så ville jeg for alvor få røg for sammensætningen af dele fra forskellige forstærkere i forskellige farve. Og serienumrene er milevidt fra hinanden. Men de spiller altså bedre end noget jeg ellers har haft.

Jeg spiller med nye Golden Lion rør "made in Russia"
indgangsrørerne er gamle og fra Phillips.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf his067 » søn 27. aug 2017 20:45

Ralphandersen, du har fuldstændig ret: det er svært at ødelægge en god rørforstærkers lyd, :cool1: og det er surt at undvære den når den springer i luften!! :roll: Jeg har selv et par temperamentsfulde Radfords som jeg med mellemrum må åbne og lodde på. :(

Det bliver spændende at høre fra dig om hvordan den bliver repareret og hvormange af vore halvstuderede forslag til for- eller ud-bedringer der bliver implementeret.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf Tonni » man 28. aug 2017 06:52

Ja det er desværre ikke sjovt når en rørforstærker brokker sig! Sådan en drosselspole er ikke let at erstatte, når grejet er et halvt århundrede. - Jeg håber ikke det bliver nødvendigt. Men kan ikke lide den farve bunden af den har antaget! Jeg ville lade en kyndig mand, som Lars fra sound2vision (Viborg), tage et kig på den. - Eller en anden tekniker, med et godt ry for rør...

Een ting er sikkert. Den platugle, der har stået for denne renovering, burde have med spanskrøret! :(
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf ralphandersen » fre 1. sep 2017 17:47

Så er dommen faldet men heldigvis var den ikke så hård: Det var elektrolytkondensatoren der var røget. Værdien var ganske rigtigt ikke korrekt (32+32 uF) men angiveligt var det ikke kapacitansen, der var årsag til svigtet men bare en dårlig kondensator. Jeg har GZ34 ensretterrør, som åbenbart kan tåle lidt større kapacitans. Den nye kondensator bliver på 16 +32 uF, så må vi se på den fysiske størrelse...
Drosselspolen var i orden og det anderledes udseende kunne måske have skyldtes en varm effektmodstand tæt på den.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf his067 » fre 1. sep 2017 19:36

:OLO:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf Louis » fre 1. sep 2017 20:52

Det var sgu da dejligt :Thumpsup:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf Tonni » lør 2. sep 2017 00:23

STORT tillykke med det heldige udfald!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf ralphandersen » lør 9. sep 2017 11:31

Så er forstærkeren repareret og hentet. Min kone skulle til Ribe sidste weekend og der lå D. Duck jo lige på vejen. Han identificerede fejlen, bestilte reservedele, ordnede den, ændrede kabelstrips til syning (han syntes også det så forkert ud i en gammel forstærker) og målte alle de gamle rør. Den var færdig efter 6 dage og jeg hentede den fredag aften. Det blev til et langt og hyggeligt besøg med rørsnak og fremvisning af i hvert fald otte forskellige måder at gemme lyd på. :Thumpsup:
Den nye elektrolyt er fra Tube Amp Doctor og ligner den gamle til forveksling, men den er på 16 +32 uF. D. Duck monterede den også med bøjle i stedet for klister, og købte en ekstra kondensator med som jeg fik sammen med en bøjle, så jeg også kunne montere kondensatoren korrekt i den anden forstærker.
Nå ja: Jeg købte også et par indgangsrør og så fik jeg en Schou transformer med hjem, monteret med stik til brug for mc step up "som jeg lige kunne prøve af for ham ved lejlighed".
Endnu en gang mange tak til D. Duck herfra.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf dfms » lør 9. sep 2017 14:43

ralphandersen skrev:Endnu en gang mange tak til D. Duck herfra.


Ja, kan skrive under på at kvaliteten og viden er i top fra den kant :thumbsup: .
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf his067 » lør 9. sep 2017 15:46

Det lyder måske lidt underligt, men D.Duck: hvilken slags tråd bruger du? Jeg formoder at det skal være en bestemt slags (og i hvert fald ikke Nylon-tråd som jeg formoder ikke har godt af at blive varmet op og kølet ned hele tiden). I bogbinderi bruger man jo linned-tråd som holder i århundreder (bogstaveligt talt!)


Og forresten: Sikken et fint håndelag. Respekt.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf KlausM » lør 9. sep 2017 16:25

his067 skrev:Det lyder måske lidt underligt, men D.Duck: hvilken slags tråd bruger du? Jeg formoder at det skal være en bestemt slags (og i hvert fald ikke Nylon-tråd som jeg formoder ikke har godt af at blive varmet op og kølet ned hele tiden). I bogbinderi bruger man jo linned-tråd som holder i århundreder (bogstaveligt talt!)

Se tidligere i tråden:
http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=555&t=10308#p91812

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf dfms » lør 9. sep 2017 17:02

Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf his067 » lør 9. sep 2017 17:57

:thumbsup:
(Men hvad hedder det der tråd på engelsk?)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf PerHej » lør 9. sep 2017 18:56

nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster