Hjemmelavet rørforstærker?

Rør i alle afskygninger

Hjemmelavet rørforstærker?

Indlægaf Louis » søn 15. okt 2017 18:30

Jeg købte for et par måneder siden den her hjemmelavede rørforstærker. Den har ikke været tændt i mange år, så den skal have en blid opstart snarest. Først skal den dog renses for støv.

Den skulle være hjemmelavet, men om det er et kit eller noget helt hjemmegjort ved jeg ikke? Er der nogen der kan fortælle noget om den her konstruktion? Der skulle sidde 4 stk ecc83 og 2 stk ecc88 i.

Ifølge de papire jeg fik med er det Carsten der ejer forstærkeren og den har tidligere tilhørt Ole:-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Hjemmelavet rørforstærker?

Indlægaf mcs_5 » søn 15. okt 2017 18:41

Røret ligner et 6N1P? Det er hverken ECC83 eller 88...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Hjemmelavet rørforstærker?

Indlægaf Louis » søn 15. okt 2017 19:05

mcs_5 skrev:Røret ligner et 6N1P? Det er hverken ECC83 eller 88...

Mikkel


Der sidder 2 stk 6H1N - 75 fra cccp tror jeg der står)

Og 4 12ax7wxt Sovtek
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Hjemmelavet rørforstærker?

Indlægaf Louis » søn 15. okt 2017 22:02

Nu fik jeg lige lukker steømforsygningen op. Jorden er ikke forbundet, men det er den ene leder heller ikke? Det undre mig. Umiddelbart ville jeg mene der ville være lidt loddetin hvor den burde sidde, men det kan jeg ikke umiddelbart se?

Kan nogen fortælle mig hvor den skal sidde - jorden går jeg udfra skal sidde på den skrueterminal der er monteret.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Hjemmelavet rørforstærker?

Indlægaf mcs_5 » søn 15. okt 2017 22:20

Louis skrev:Der sidder 2 stk 6H1N - 75 fra cccp tror jeg der står)

6N1P - du skal læse kyrillisk ;)

Hvis forstærkeren er konstrueret til ECC88, skal du skifte dem. 6N1P er (efter min mening) et bedre rør, men hvis arbejdspunkterne er korrekte med ECC88, får du sandsynligvis bedre ydelse med de rigtige rør.

Og 4 12ax7wxt Sovtek

De er ECC83 kompatible - ingen problemer der.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Hjemmelavet rørforstærker?

Indlægaf Louis » søn 15. okt 2017 22:27

mcs_5 skrev:
Louis skrev:Der sidder 2 stk 6H1N - 75 fra cccp tror jeg der står)

6N1P - du skal læse kyrillisk ;)

Hvis forstærkeren er konstrueret til ECC88, skal du skifte dem. 6N1P er (efter min mening) et bedre rør, men hvis arbejdspunkterne er korrekte med ECC88, får du sandsynligvis bedre ydelse med de rigtige rør.

Og 4 12ax7wxt Sovtek

De er ECC83 kompatible - ingen problemer der.

Mikkel


Tak Mikkel - jeg må på jagt efter to stk ecc88, jeg kan kun gå efter at der står ecc88 på de små håndskrevne noter og ikke 6N1P så jeg må satse på at det er ecc88. Kan jeg starte forstærkeren op med de her 6N1P? Eller er de slet ikke kompatible ?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Hjemmelavet rørforstærker?

Indlægaf mcs_5 » søn 15. okt 2017 22:29

6N1P bruger (næsten) dobbelt så meget glødestrøm, og er ret langt fra ECC88. Men til audiobrug virker de normalt - så længe strømforsyningen kan følge med.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Hjemmelavet rørforstærker?

Indlægaf tctla » søn 15. okt 2017 22:45

Lige bag LM555CN Timer-IC'et sidder der 2 elektrolytter af typen: "The Usual Suspects".
Den ville jeg skifte.
Ikke nok med det; umiddelbart bag de 2 elektrolytter sidder der en brændt modstand.
Hvad laver den og hvor stor er den, kan jo være rigtig interessant.

Nydelig opbygning, iøvrigt.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Hjemmelavet rørforstærker?

Indlægaf Louis » man 16. okt 2017 07:27

tctla skrev:Lige bag LM555CN Timer-IC'et sidder der 2 elektrolytter af typen: "The Usual Suspects".
Den ville jeg skifte.
Ikke nok med det; umiddelbart bag de 2 elektrolytter sidder der en brændt modstand.
Hvad laver den og hvor stor er den, kan jo være rigtig interessant.

Nydelig opbygning, iøvrigt.


Tak for svaret Tctla. Jeg kan ikke lokalisere den brændte modstand, jeg kan i hvert flad ikke se den. Jeg er ikke så teknisk anlagt. Jeg kan skifte det jeg får af vide skal skiftes:)
Jeg har renset forstærkeren lidt så nu er det lidt nemmere at se. Kan du udpensle lidt mere hvilke det drejer sig om, eller evt mærke dem ;) hvis det ikke er for meget at forlange ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Hjemmelavet rørforstærker?

Indlægaf tctla » man 16. okt 2017 08:29

Her er de 2 tvivlsomme elektrolytter og den brændte modstand rammet ind.
Modstandens værdi er jo nok diskutabel ud fra dens farve-markering, der nu er delvis brændt væk.
Modstanden kunne være brændt som følge af, at een af de 2 elektrolytter er kortsluttet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Hjemmelavet rørforstærker?

Indlægaf Louis » man 16. okt 2017 09:01

tctla skrev:Her er de 2 tvivlsomme elektrolytter og den brændte modstand rammet ind.
Modstandens værdi er jo nok diskutabel ud fra dens farve-markering, der nu er delvis brændt væk.
Modstanden kunne være brændt som følge af, at een af de 2 elektrolytter er kortsluttet.


Mange tak! Jeg kan godt se der har været lidt varmeudvikling ved den modstand bagved. Det må skiftes når den lige bliver skilt ad.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Hjemmelavet rørforstærker?

Indlægaf tctla » man 16. okt 2017 10:41

Det ser jo ellers ud til, at der også er en udgangs-forstærker hørende til forforstærkeren.
Iflg. dine skitser med 6B4G som udgangs-rør, Single-Ended.
Med mindre, udgangs-forstærkeren er lavet som 2 x Mono-trin.
Det ku' være MEGET sjovt at se et diagram over denne udgangs-forstærker, hvis det eksisterer.
6B4G er et 2A3 med Oktal-sokkel og 6,3V glød og er derfor en DHT (Direct Heated Triode / Direkte Opvarmet Triode)
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Hjemmelavet rørforstærker?

Indlægaf Louis » man 16. okt 2017 11:30

tctla skrev:Det ser jo ellers ud til, at der også er en udgangs-forstærker hørende til forforstærkeren.
Iflg. dine skitser med 6B4G som udgangs-rør, Single-Ended.
Med mindre, udgangs-forstærkeren er lavet som 2 x Mono-trin.
Det ku' være MEGET sjovt at se et diagram over denne udgangs-forstærker, hvis det eksisterer.
6B4G er et 2A3 med Oktal-sokkel og 6,3V glød og er derfor en DHT (Direct Heated Triode / Direkte Opvarmet Triode)


Ja i de tilhørende papire nævnes en udgangsdel som desværre lader til at være gået tabt. Jeg har heller fået mere diagram en de håndskrevne sider. Men jeg synes umiddelbart den ser rimelig velbygget ud. Så det havde været fedt med den rigtige effekt dertil - hvis den var lige så fint bygget:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Hjemmelavet rørforstærker?

Indlægaf Tonni » man 16. okt 2017 13:31

Kom lige til at læse dokumenterne...
Odense 1992 underskrevet Ulf.

I Odense boede den gang, i firs/halvfemserne, en rørsmed ved navn Ulf Husted.
Det ligner temmelig meget noget han kunne have lavet.
Og han byggede også SET forstærkere med 2A3/6B4G/300B og 211/845...

Han flyttede senere fra Odense til, mener jeg det var, Langeland.
Og sidst jeg snakkede med han, for ca 8 år siden, var hans øjne ikke hvad de havde været. Så om han stadig skruer???

Skulle du have mod på at støve ham op, og tage kontakt, må du endelig hilse fra "oz4acl Tonni i Randers"! - Vi tog licens sammen i 1988... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hjemmelavet rørforstærker?

Indlægaf Tonni » man 16. okt 2017 13:41

Den RIAA der sidder der i er rigtig god. Og støjsvag nok til at tage en medium MC direkte... Derfor skal du ikke undre dig, hvis den faktisk er loddet sammen til det. Jeg ved hvor der står en anden af hans forforstærkere, som er tilpasset en Empire MC1000. Bare et lille erindringens øf, fra sidste årtusinde...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster