Et tåbeligt spørgsmål?

Rør i alle afskygninger

Et tåbeligt spørgsmål?

Indlægaf Loncar » tors 16. jun 2011 09:49

Jeg er ny i rør, men har kastet mig ud i et DIY rørprojekt.
Det er kits med vejledninger og dele, så det skal nok gå!

Men ... mit spørgsmål går på; giver det mening at vurdere de medfølgende rør, således at de passer lydmæssigt sammen - eller er det helt ud i hampen?

Amp kører med 5670 og 6005 rør
RIAA med 6N1P og 6N2P rør + et EZ81.

Hvis man læser på nettet så er der mange holdninger til lyden af rør. Kan man sige noget generelt om de nævnte rør passer sammen i lydbilledet eller ophæver?? f.ex. at RIAA rørene har en god dynamik, men at at det hele sides på gulvet i AMP pga. de valgte rør?

Bær over med mig!

hilsen d.loncar
Loncar
 

Re: Et tåbeligt spørgsmål?

Indlægaf Loncar » tors 16. jun 2011 21:48

Hm mm. Det var åbenbart et tåbeligt sp. Siden 60 har læst indlægget uden een eneste kommentar.
Loncar
 

Re: Et tåbeligt spørgsmål?

Indlægaf Gottschalck » tors 16. jun 2011 22:19

Jeg vil da gerne kommentere, men det er et meget svært spørgsmål at svare på. Rørene har da meget at sige, men om det ene rør ophæver det andet er vist ikke til at svare på. Man kan til gengæld godt kombinere et varm og fyldigt lydende rør med et mere slankt lydende ditto. Der er også afgørende forskel i lyden fra forskellige rør, ligesom der er fra alle de passive komponenter samt trafoer, ledninger, kabler osv. Alt gør en forskel og der er kun en til at afgøre om det er godt og det er dig. Hvis du bygger selv, efter gennemprøvede konstruktioner er der vist ikke den store fare for at gøre noget forkert. Selv sværger jeg til gamle rør, som jeg mener lyder bedre og holder bedre end de nye. Der er dog oaser i ørkenen og du kan være heldig at finde et eller flere gode russerrør i vrimlen fra den nye opgående kinesiske sol.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Et tåbeligt spørgsmål?

Indlægaf Loncar » fre 17. jun 2011 20:13

Tak for svaret.
Foreløbig var det teoretiske spekulationer, idet den RIAA jeg har samlet slår sikringen ...
Hvis jeg får de til at spille, så er det kune en lyttetest der må afgøre om det lyder godt eller ej. Det var i grunden det du svarede?

Hlsen
Loncar
 

Re: Et tåbeligt spørgsmål?

Indlægaf Radiomanden1980 » fre 24. jun 2011 01:20

meget afhænger af konstruktionen, men som sagt også af hvilke rør man anvender,man kan slå op og se hvilke rør som er mest støjsvage, jeg kan se at dit rør kit kører med single-ended udgang efter dømme på 6005 røret som er en pentode, den måde er god at bygge en forholdvis simpel udgangsforstærker på, dog får man ikke så meget power ud som hvis det havde været en push-pull kobling.

hvis din Riaa slår sikringen uden du har monteret selve effektdelen kig da efter om du har fået monteret de rigtige modstande til gitter spændingen.. på de to dobbeltrioder, (6N1P og 6N2P) hvis gitterspændingen er for lav vil elektronerne ikke blive bremset og røret trækker mere strøm der får sikringen til at gå!.
mvh
Alex
Radioer: LL Capella 5610, TO-R Olympia H8FM,Neutrofon Sølvsegl2106, B&O Mini 513,Eltra Airprince 1013,LL Piccoline (skibet)Beolit AM.
TV:TO-R L42, Ducon TV608FM,B&O Capri TV514, Philips TDK140A,TDK1410u (stærekassen)TX250, og X17/680,K12 (1979)
Radiomanden1980
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11 jun 2011


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster