Søges diagram rørlinie-og riaatrin med lav udgangsimpedans

Rør i alle afskygninger

Søges diagram rørlinie-og riaatrin med lav udgangsimpedans

Indlægaf kj2005 » fre 10. nov 2017 18:38

Findes der hos Vintagehifi's medlemmer forslag til et godt rørlinietrin hvor udgangsimpedansen er lav og hvor der ikke skeles til byggeudgifter hvad angår strømforsyning? En god passiv rørriaa med lav udgangsimpedans søges ligeledes?

Alternativt : Diagram til Copland CTA 301 vist på nogle hjemmesider, men komponentværdier mangler.

Findes der blandt Vintagehifi's medlemmer viden om Copland CTA 10 eller 301 diagram, hvor komponentværdierne er tilføjet?

Venlig hilsen
Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Søges diagram rørlinie-og riaatrin med lav udgangsimpeda

Indlægaf Tonni » lør 11. nov 2017 15:09

Den Copland er da "bare" en SRPP preamp. Måske du skulle prøve at søge lidt efter Elector's SRPP preamp konstruktionsartikler fra firserne?
Var det 86-88 en gang?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Søges diagram rørlinie-og riaatrin med lav udgangsimpeda

Indlægaf CPD » lør 11. nov 2017 15:20

Jeg har tidligere kigget på Marantz 7C som har et fint ry. Den har katodefølger i udgangen.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Braun, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 208
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Søges diagram rørlinie-og riaatrin med lav udgangsimpeda

Indlægaf kj2005 » lør 11. nov 2017 20:47

Tonni skrev:Den Copland er da "bare" en SRPP preamp. Måske du skulle prøve at søge lidt efter Elector's SRPP preamp konstruktionsartikler fra firserne?
Var det 86-88 en gang?


Tak for dit link :p Betegnelsen SRPP kender jeg ikke, men topologien ligner Aikido på Jogis hjemmesiden?

Jeg har et par Aikido print til linieforstærkeren, hvor jeg meget gerne vil bruge mine 6DJ8 rør, og som du skriver trækker de signalet ud på katoden fra det øverste rør. Det løser så linie trinnet, men hvad med riaa'en. .... jeg har et forslag, men vil gerne have en anbefaling eller to.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Søges diagram rørlinie-og riaatrin med lav udgangsimpeda

Indlægaf Tonni » lør 11. nov 2017 23:39

Shunt Regulated Push Pull, var en teknologi Phillips udviklede omkring 1956-58, hvor to trioder (en ECC8x) fungerede som et push-pull trin med integreret fasesplitter. Høj forstærkning og relativ lav impedans... Her er en forklaring, der går lidt mere i dybden:
http://www.tubecad.com/may2000/page2.html
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Søges diagram rørlinie-og riaatrin med lav udgangsimpeda

Indlægaf Tonni » lør 11. nov 2017 23:45

http://www.jogis-roehrenbude.de/Verstae ... RPP-VV.htm
Er et link til en tysk artikel om Elektors SRPP preamp, der indeholder diagrammer m.m.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Søges diagram rørlinie-og riaatrin med lav udgangsimpeda

Indlægaf kj2005 » søn 12. nov 2017 10:57

Tonni skrev:Shunt Regulated Push Pull, var en teknologi Phillips udviklede omkring 1956-58, hvor to trioder (en ECC8x) fungerede som et push-pull trin med integreret fasesplitter. Høj forstærkning og relativ lav impedans... Her er en forklaring, der går lidt mere i dybden:
http://www.tubecad.com/may2000/page2.html


God forklaring på Tubecad. Læser man lidt videre: Den SRPP kobling ser ud til at fungere optimalt, men:

Unlike the White Cathode Follower, the limitation to the SRPP is that it can only be optimized for one specific
load impedance.


" ..... if the circuit is optimized for a load of 10k, 15k will not totally ruin the amplifier's performance. But 600 ohms or 1M will prevent the optimal use of this circuit. .... Still, this circuit is more sensitive to mismatching, as it does not benefit from the degenerative feedback and the loop feedback that keep the White Cathode Follower's output in line with its input signal.

Et rørlinietrin til eksempelvis en 22kOhm belastning (som de fleste af mine transistor konstruktioner har som indgangsimpedans), måtte gerne have så lav som 100 Ohm's udgangsimpedans (eller endnu mindre)så jeg bliver fri for at tænke nærmere over signalkabler.
Rør som buffer 12B4A måske?

Venlig hilsen
Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Søges diagram rørlinie-og riaatrin med lav udgangsimpeda

Indlægaf mcs_5 » man 13. nov 2017 19:27

Her er et gammelt projekt - med RIAA og linitrin: http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.as ... PN=0&TPN=1

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Søges diagram rørlinie-og riaatrin med lav udgangsimpeda

Indlægaf kj2005 » man 13. nov 2017 21:37

mcs_5 skrev:Her er et gammelt projekt - med RIAA og linitrin: http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.as ... PN=0&TPN=1

Mikkel


Tak for netop det link!... jeg skal have kigget lidt nærmere på teksten, men det var lige noget i den retning jeg havde forestillet mig. :p
Jeg har et irriterende forlist rørforforstærker projekt stående i en god metalkasse fra Teac.....print og det hele i skrammelkassen :oops:....næsten

Jeg købte dengang 2 styk Aikido print til erstatning..... På Glassaudio stod der, at Aikido ikke altid var optimalt tilpasset skiftende impedanser.
Jeg læste at dit kredsløb kommer ned til 500 Ohm, hvor lyden ikke skulle blive helt så påvirken af kapaciteten i signalkablerne?
Jeg så, at du bruger de russiske rørtyper....jeg har de fleste gamle småsignalrør som 6DJ8, 6GU7, 6FQ7 osv. og vil gerne bruge dem.
Vil du anbefale print eller hardwiring? Har du lavet print til psu'en ?

Venlig hilsen
Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Søges diagram rørlinie-og riaatrin med lav udgangsimpeda

Indlægaf kj2005 » søn 19. nov 2017 12:39

kj2005 skrev:
mcs_5 skrev:Her er et gammelt projekt - med RIAA og linitrin: http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.as ... PN=0&TPN=1

Mikkel


Tak for netop det link!... jeg skal have kigget lidt nærmere på teksten, men det var lige noget i den retning jeg havde forestillet mig. :p
Jeg har et irriterende forlist rørforforstærker projekt stående i en god metalkasse fra Teac.....print og det hele i skrammelkassen :oops:....næsten

Jeg købte dengang 2 styk Aikido print til erstatning..... På Glassaudio stod der, at Aikido ikke altid var optimalt tilpasset skiftende impedanser.
Jeg læste at dit kredsløb kommer ned til 500 Ohm, hvor lyden ikke skulle blive helt så påvirken af kapaciteten i signalkablerne?
Jeg så, at du bruger de russiske rørtyper....jeg har de fleste gamle småsignalrør som 6DJ8, 6GU7, 6FQ7 osv. og vil gerne bruge dem.
Vil du anbefale print eller hardwiring? Har du lavet print til psu'en ?

Venlig hilsen
Kim


Det er nok bedst at flytte over til "gør det selv siderne" med det næste, og kommentarer til min strømforsyning (er) til kommende rørforforstærker(e) er velkomne.

venlig hilsen
Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Søges diagram rørlinie-og riaatrin med lav udgangsimpeda

Indlægaf mcs_5 » søn 19. nov 2017 20:17

kj2005 skrev:Vil du anbefale print eller hardwiring?

Hvis du vil pille ved det hele tiden/ofte: Hardwiring
Hvis det bare skal bygges og bruges: Begge dele er lige godt

Har du lavet print til psu'en ?

Nej, den er for simpel til et print. Med et print er man også mere låst med komponenttyper - jeg bruger typisk dele fra rodekassen til strømforsyninger ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Søges diagram rørlinie-og riaatrin med lav udgangsimpeda

Indlægaf kj2005 » tirs 21. nov 2017 21:42

mcs_5 skrev:
kj2005 skrev:Vil du anbefale print eller hardwiring?

Hvis du vil pille ved det hele tiden/ofte: Hardwiring
Hvis det bare skal bygges og bruges: Begge dele er lige godt

Har du lavet print til psu'en ?

Nej, den er for simpel til et print. Med et print er man også mere låst med komponenttyper - jeg bruger typisk dele fra rodekassen til strømforsyninger ;)

Mikkel


Tak for dit svar og fordi du har tid til det her.

Der findes mange linieforstærkertrin med rør. Jeg har fundet et par stykker i "gør det selv" tråden: http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=565&t=10632

..... hvorfor er der ikke en rørbuffer koblet på udgangen af det viste Aikido forstærkertrin?... spørgsmålet kan måske også stilles i forhold til dit udlæg af et linietrin?... jeg er slet ikke ekspert på kredsløbsdesign , men jeg kan høre lydforringelse når rørfor -og transistoreffektforstærker ikke passer sammen mht. impedans. Man behøver jo kun en enkelt triode mere for at sænke impedansen...er det ikke sådan? .....

Venlig hilsen
Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 30 gæster