B&O Grand Prix Moderne 609K.

Rør i alle afskygninger

Re: B&O Grand Prix Moderne 609K.

Indlægaf Poul » tirs 30. jan 2018 18:14

Så er de seks elektrolytter på udgangsprintet udskiftet.
Jeg målte følgende værdier på de gamle elektrolytter:
C157/80uF/6,4V = 256uF, lækstrøm 650uA ved 6,4 V.
C160/80uF/6,4V = 224uF, lækstrøm 500uA ved 6,4 V.
C186/25uF/25V = 48uF, lækstrøm 110uA ved 25 V.
C187/25uF/25V = 41uF, lækstrøm 630uA ved 25 V.
C188/25uF/25V = 41 uF, lækstrøm 0uA ved 25 V.
C189/25uF/25V = 50uF, lækstrøm 380uA ved 25 V.

Det undrer mig, at kapacitansen er vokset på elektrolytterne, men det er måske meget normalt?
Har ingen erfaring med størrelsen på lækstrømmen, altså om den er stor eller lille.
Men der er altså lækstrøm på 5 af de gamle elektrolytter, for de nye elektrolytter havde overhovedet ingen lækstrøm, da jeg målte på dem.
Billede af de gamle elektrolytter vedhæftet.
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Grand Prix Moderne 609K.

Indlægaf tctla » tirs 30. jan 2018 18:32

Poul skrev:Det undrer mig, at kapacitansen er vokset på elektrolytterne, men det er måske meget normalt?
Poul.


Nok dels fordi, deres kapacitet KAN være vokset som følge af fugt, de har opsuget, men snarere fordi dit stakkels instrument bliver helt rundforvirret, når det måler på så dårlige kondensatorer.
Jeg tænker, at lækstrømmen afleder opladespændingen fra instrumentet, så instrumentet tror, at kondensatoren er meget større, end den rent faktisk er.
Jeg forestiller mig, at instrumentet fyrer en puls eller DC spænding i hovedet af kondensatoren. Efter et forudbestemt tidsrum måles hvor stor spænding, kondensatoren er opladet med. Stor kondensator vil være langsommere til at oplade en spænding over sig end en lille.
Nu har du så en lækstrøm, der afleder noget af ladningen, så kondensatoren ikke opnår så høj ladespænding inden for det fastsatte tidsrum.
Ergo, instrumentet tror, det måler på en større kondensator end tilfældet er.

Billige kinøjser-instrumenter er som de nu er.
Jeg har et fint et af slagsen, som måler gode kondensatorer rigtig præcist.
Når det så udsættes for en kondensator, der er faldet helt ud over kanten, kan det finde på at foreslå, at jeg måler på en diode :thumbsup:

Just my 5 cents...
Senest rettet af tctla tirs 30. jan 2018 20:56, rettet i alt 1 gang.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: B&O Grand Prix Moderne 609K.

Indlægaf mcs_5 » tirs 30. jan 2018 20:29

Lækstrømmen burde være maks. 0,0015*C*U+2µA - hvis lytterne var fra Frolyts standardserie...

0,0015*80*6,4+2=2,77µA
0,0015*25*25+2=2,94µA

De specs overholder DDR Frolytter fra 80'erne stadig fint - selvom sidste salgsdato vist er overskredet ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: B&O Grand Prix Moderne 609K.

Indlægaf Poul » tirs 30. jan 2018 21:58

Fint med den beregning af lækstrøm Mikkel :p Tak for det!
Så kan jeg da forstå, at der var en stor lækstrøm i de gamle elektrolytter. Godt at de nu er udskiftet med nye ;)

Har du set mine spændingsmålinger på udgangsrørenes kathoder? Det hjalp en del, at jeg fandt et bedre rør, og måske er spændingerne vokset yderligere med de nye elektrolytter? Har du en tommelfingerregel på, hvor tæt kathode-spændingen helst skal være på de i diagrammet angivne 6,9 V DC?

Du har nok også ret med hensyn til min kapacitetsmåling, for det er vist ikke et særligt avanceret instrument, som jeg benytter.
Se billede.

Jeg går videre med udskiftning af de sidste elektrolytter.
Mvh. Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Grand Prix Moderne 609K.

Indlægaf tctla » ons 31. jan 2018 00:19

Poul skrev:Har du en tommelfingerregel på, hvor tæt kathode-spændingen helst skal være på de i diagrammet angivne 6,9 V DC?

Du har nok også ret med hensyn til min kapacitetsmåling, for det er vist ikke et særligt avanceret instrument, som jeg benytter.
Se billede.

Jeg går videre med udskiftning af de sidste elektrolytter.
Mvh. Poul


Kathodespændingen bør nok være inden for +/- 1 Volts penge ift. hvad, der er opgivet på diagrammet.
Der er rimelig stor spredning selv mellem NOS ECL86 rør, så dit "dårlige" rør, er nok ikke så dårligt endda.

Dit Peaktech-meter er ikke en tøddel værre end mit, og sikkert heller ikke bedre. Producenten har bestemt sig for hvordan, han vil teste en ukendt kondensator, og instrumentet viser derefter.
Helt sikkert anderledes end andre instrumenter, men der er ikke en "ufejlbarlig" måde, at teste på, så man må forlade sig på, at producenten har nogenlunde styr på processen.
Du kan jo prøve, at måle forskellige nye kondensatorer og se, om visningerne stemmer nogenlunde overens med hvad, de er opgivet til. Sund fornuft kan være mere afgørende for, hvilke kondensatorer, der bør udskiftes og min sunde siger mig, at det skal de ALLE i så gammelt et apparat, så du er på rette spor, der. :thumbsup:
Iøvrigt har jeg mere fidus til et ESR-meter, for denne parameter siger en hel del om en kondensator. Ret meget mere end dens absolutte værdi imho.
Dog, erfaring er tit den bedste hjælp ved bedømmelse af komponenter, og den er du heldigvis langt hen ad vejen ifærd med at få :!:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: B&O Grand Prix Moderne 609K.

Indlægaf Poul » ons 31. jan 2018 14:39

Tak for kommentarerne tctla!
Jeg måler selvfølgelig kathode-spændingerne igen, når jeg er færdig med udskiftningen af de sidste elektrolytter, men udfra din kommentar kan jeg forstå, at udgangsrørene nok ikke er helt slidt op :p

Min lille kapacitetsmåler fungerer fint på nye kondensatorer, hvor den plejer at vise tæt på de mærkede værdier, så jeg tror, at den er så god, som den kan blive.
Når den viste helt ved siden af på de gamle elektrolytter fra udgangsprintet, forholder det sig nok, som Mikkel skrev.
De havde jo en målbar lækstrøm, og de var nok også udtørret af at sidde ovenfor udgangsrørene, hvor de jo bliver temmelig lune :oops:

Fortsættelse følger ;)
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Grand Prix Moderne 609K.

Indlægaf Poul » ons 7. feb 2018 22:15

Så er alle elektrolytter udskiftet, og tilbage står nu kun den defekte netafbryder :'(
Som tidligere nævnt så det umiddelbart ud til, at hele tastaturet skulle afmonteres for at komme til den, men tctla fortalte mig, at såvidt han huskede, så var afbryderen monteret ved hjælp af et par “tvistede” tapper - og det var rigtigt :OLO: Tak for det tctla!
Der var loddet en lille afskærmning over afbryderen, og da den blev fjernet, var de to små tapper synlige, og forholdsvis lette at rette ud med en lille spidstang.
Det viser sig, at der er faldet en lille kobbertap af ved det ene kontaktsæt. Det andet sæt er OK.
Har ikke lige sådan en afbryder på “reservedelslageret”, så jeg vil forsøge at lave en ny tap af et lille stykke 2,5 mm2 kobberkabel - kan selvfølgelig også bare luse det defekte kontaktsæt over, men vil helst afbryde begge ledninger.
Har forsøgt at tage lidt billeder til evt. interesserede ;)
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Grand Prix Moderne 609K.

Indlægaf D.Duck » ons 7. feb 2018 23:25

6275F466-F3AF-4946-9F52-11BA911C7222.jpeg
Hej
Kan hjælpe hvis du er interreseret

Mvh Per H
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: B&O Grand Prix Moderne 609K.

Indlægaf Poul » tors 8. feb 2018 00:31

Tak for det Per!
Det er grundlæggende samme afbrydere, og samme typenumre.
Kan dog se at dine afbrydere ikke umiddelbart kan erstatte min, da de enten mangler eller har anderledes “monteringsben”.
Men du tænkte måske også mere på at tage en af de små kobbertappe, som danner kontakt, og flytte den over på min?
Det vil jeg gerne prøve, og sender dig en PB desangående.
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Grand Prix Moderne 609K.

Indlægaf Poul » lør 17. feb 2018 20:05

Modtog den helt rigtige netafbryder fra Per (D.Duck), og den er nu monteret og virker fint :p
Efter at alle elektrolytter er udskiftet, synes jeg, at radioen spiller, som den skal og har pænt sammenfald imellem diagram-værdier og målte værdier.
Kathodespændingerne på udgangsrørene blev efter ca. 20 minutters drift målt til følgende:
ECL86/1 Højre = 6,42 V DC.
ECL86/2 Højre = 6,49 V DC.
ECL86/3 Venstre= 6,58 V DC.
ECL86/4 Venstre= 6,53 V DC.
Det er en lille spredning og temmeligt tæt på diagram-værdien 6,9 V DC. Det bliver vist ikke meget bedre på en mere end 50 år gammel radio, så den er klar til at få en plads i samlingen.
Tak for god hjælp og vejledning fra forummet :p
Mvh. Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Grand Prix Moderne 609K.

Indlægaf dfms » søn 18. feb 2018 09:37

Spændende tråd at følge :thumbsup: , må vi se billeder af forstærkeren med svøb. :p
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: B&O Grand Prix Moderne 609K.

Indlægaf tctla » søn 18. feb 2018 11:50

Poul skrev:Kathodespændingerne på udgangsrørene blev efter ca. 20 minutters drift målt til følgende:
ECL86/1 Højre = 6,42 V DC.
ECL86/2 Højre = 6,49 V DC.
ECL86/3 Venstre= 6,58 V DC.
ECL86/4 Venstre= 6,53 V DC.
Det er en lille spredning og temmeligt tæt på diagram-værdien 6,9 V DC. Det bliver vist ikke meget bedre på en mere end 50 år gammel radio, så den er klar til at få en plads i samlingen.
Tak for god hjælp og vejledning fra forummet :p
Mvh. Poul


Jeg tror, det er bedre end dengang den forlod B&O :Thumpsup:

Tillykke med resultatet.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: B&O Grand Prix Moderne 609K.

Indlægaf Poul » man 19. feb 2018 13:35

Så kom Grand Prix’en på plads i samlingen :cool1:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Grand Prix Moderne 609K.

Indlægaf MaxJ » man 19. feb 2018 17:42

Ved siden af en L&L Baronet.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: B&O Grand Prix Moderne 609K.

Indlægaf Poul » man 19. feb 2018 18:36

Lige nøjagtig Max, og den spiller også godt :p
Har hørt, at der kun er lavet omkring 800 stk. af denne model, så der er nok ikke så mange tilbage af dem.
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster