rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Rør i alle afskygninger

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf Fredmarantz » lør 17. feb 2018 02:27

hess skrev: Er det så sådan at et rør enten er i god eller dårlig stand, når man tester det?


Nah - jahh....Det kan også ligge "midt imellem". Når man tester et rør, er det for at teste, hvad det måler, når det er "sat op" i et elektrisk miljø, som er forud-defineret.

Denne måling kan man så sammenholde med rørets aktuelle datablad (ret teknisk) og se, om røret opfører sig, som det skal ift databladet. Gør det ikke det, så må man antage at røret ikke opfylder de tekniske definitioner, som det skal - men det kan måske godt være brugbart en tid endnu, før det må kasseres. Rør's slid er sjældent et go/no-go)

Når man så tænker at teste rør, vil man ofte gerne teste, om røret er friskt eller mere eller mindre slidt. Dette kan man gøre med et enkelt rør, for at se, hvor man er henne med røret. Man kan også teste rørets elektriske egenskaber/opførsel med henblik på at sammensætte en relativt ensmålende række rør (matching), som man gerne vil anvende i en forstærker. Dette gælder oftest udgangsrør. Man kan også teste, om fx en dobbelttriode (fx ECC83/12AX7) måler nogenlunde ens i begge triodesystemer. (dette vil man synes er HELT indlysende, at et rør, som det, du skal bruge det til, bør være.

Jeg har kun erfaring med testning af rør i AVO-testere - og AVO (blandt flere) har foruddefineret, hvilke spændinger, røret skal sættes op i - og AVO har også defineret (jf. datablad), hvad røret skal måle (bl.a. anodestrøm), for at man kan fastslå, om det lever op til kravene om et "friskt" rør. I mine guitarforstærkere (som altså bestemt ikke er hifi-forstærkere ;) - sætter jeg ofte mere elelr mindre slidte rør i, idet jeg oplever, at disse rør "knækker" lidt hurtigere og den fede/lidt forvrængede guitarlyd hurtigere opnås. Sætter jeg flunkende friske rør i disse gtr-forstærkere, er lyden meget klar og med masser af dynamik og renhed. Dette vil nok passe bedre til hifi-brug (dog er der nogle musikgenrer, hvor en klar - dynamisk guitarlyd er at foretrække)

Man kan teste alle rør - brugte som nye - og se, hvad de måler..om de er gode - rimeligt gode - halvgode - halvtrætte - heltrætte og sammensætte/udvælge dem, som man vil bruge. Og "ja" man kan jo se, hvilke, der i hvert tilfælde ikke længere er brugbare, hvad angår trætheden i dem. Støj kan man ikke måle med den metode. Klangfarve ej heller.

Jeg vil nok mene, at de fleste rørtestere ikke lægger den spænding på rørene i testopstillingen, som rørene reelt udsættes for i langt de fleste rørforstærkere (her mener jeg udgangsrør) - så her plejer jeg, hvis muligt, at måle den samlede katodestrøm som røret afsætter over en modstand, koblet mellem røret og stel. Her er det muligt at måle røret " in action" og evt indstille bias, hvis forstærkerens konstruktion tillader dette.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf hess » lør 17. feb 2018 22:39

Tak for det grundige svar, Freddy. Jeg er lidt på udebane her, så ved lejlighed må jeg lige læse det et par gange mere tror jeg ;)
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf Fredmarantz » lør 17. feb 2018 22:46

:thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf Torben » søn 18. feb 2018 03:31

sagde en gang nej til at købe en Sennheiser rør forstærker!
Sørger stadig!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf Wilhelm » søn 18. feb 2018 17:31

Jeg sender her et par links til test af ECC83'er :-)

https://www.watfordvalves.com/cgi-bin/d ... ort_48.pdf
og

https://www.watfordvalves.com/cgi-bin/d ... _12AX7.pdf

Den sidste handler vist medt om røret i guitar forstærkere, men du kan alligevel få en fornemmelse af de forskellige rør. - god læsning :-)

Hilsen Wilhelm
Wilhelm
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16 jun 2011
Geografisk sted: Roskilde
Lokalitet: Roskilde

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf hess » søn 18. feb 2018 21:35

Tusind tak, Wilhelm! Det ser spændende ud og er hermed hentet ned på computeren til senere læsning. Det er næsten ærgerligt, at tråden her bliver slettet om et par måneder. Der er jo efterhånden samlet en del gode links og info, som kunne være interessant for andre nybegyndere...
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf Fredmarantz » søn 18. feb 2018 22:30

Jeg kan flytte lidt rundt, så det bliver en "rigtig" tråd (så slettes den ikke) - i givet fald vil jeg ændre titlen lidt, så det passer med indhold. vil det være ok ? - eller?

Så vidt jeg husker, så har vi i redaktionen lavet noget om i forummets maskinrum, så "sælges"- annoncerne i hvert tilfælde får lov at blive stående - men ærligt talt kan jeg ikke huske, om dette også gælder "købes".

Anyway - så kan mange af os tvangsfodre dig med masser af links til rør og deres lyd.

Når du så om et stykke tid forhåbentlig har fået dig sporet ind på et rør, som du gerne vil prøve, kan du evt. indrykke en "købes"-annonce på dette.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf hess » søn 18. feb 2018 22:48

Jeg har for nyligt oplevet ikke at kunne finde en gammel købstråd og fandt så ud af, at den var blevet slettet. Jeg ledte netop efter den, fordi tråden havde udviklet sig og pludselig indeholdt god info.

Men fedt hvis du vil flytte den. Og ret bare i overskriften som du synes.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf Fredmarantz » søn 18. feb 2018 23:02

Det er hermed fuldført ;)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf hess » søn 18. feb 2018 23:06

:cool1:
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster