Blaupunkt Riviera H2154, Renovering

Rør i alle afskygninger

Blaupunkt Riviera H2154, Renovering

Indlægaf tctla » ons 23. maj 2018 00:12

Jeg er ikke meget for, at pille i gamle tyske radioer fra 50'erne.
Om de hedder Grundig, Nordmende, Graetz, Telefunken, Blaupunkt eller noget tilsvarende, så drejer det sig altid om apparater der, ja spiller egentlig fint og holder længe, men ... alle komponenter er hældt i med en greb og en skovl med absolut INGEN hensyn til, at der en dag skal skiftes et-eller-andet.
Der til, at man tit ikke kan stole alt for meget på diagrammerne. Småfejl i de opgivne forbindelser, forkerte komponentværdier og nogenlunde umuligt, at finde hoved og hale på omskifter-centralerne. Diagrammet til denne Blaupunkt, der var klistret fast på indersiden af bundpladen, skuffer ikke i så henseende. Det lever fuldt og helt op til nævnte mangler.
Jeg har vedhæftet et scan af diagrammet her. Kan nogen fortælle mig , hvorfor radioen absolut ikke, under nogle omstændigheder, kan sige et kvæk, hverken på FM, AM eller Grammofon-indgangen, hvis den virkelig var bygget iht. diagrammet ?
Når du så har fundet den fejl, og rettet den, spiller Grammofon-indgangen, men FM & AM er stadig døde. Hvorfor ?
Nå, men heldigvis er radioen ikke bygget som diagrammet viser, så tingene fungerer ... nu.
Jeg har nemlig ramt den med en meget stor hammer, der hvor den trængte.
Det tager vi næste gang, for jeg har endnu ingen billeder af radioen efter, den er renoveret.
Her følger billeder fra før, den fik smæk :thumbsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Blaupunkt Riviera H2154, Renovering

Indlægaf dfms » ons 23. maj 2018 06:35

:thumbsup:
Det sidste billede: Vat isen dat fur ein ding ?
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Blaupunkt Riviera H2154, Renovering

Indlægaf tctla » ons 23. maj 2018 06:51

Dass issen ein Teleflunken so vie so sprecker.
Hvis du kigger på diagrammet, vises der 2 stk., koblet direkte til udgangsrørets anode gennem en 5T (5000pF) kondensator.
De må derfor være rimelig højimpedansede. Kan det være Piezo-højttalere, eller er det for tidligt ?
Fysisk sidder der een i hver side af radioen, og de spiller diskant rigtig fint.

EDIT:
Nej, det var ikke for tidligt, se vedhæftede.
Dog, jeg fatter ikke, hvis det ER Piezo-diskanter, at de stadig virker.
Det vedhæftede dokument omtaler Piezo-højttalere bygget på Rochelle-Salt krystal, og det er kendt for relativt kort liv.
Det opsuger fugt, og ødelægges nemt derved.
Dette problem kendes især fra krystal-pick-up'er men det må antagelig være samme problem ift. anvendelse til højttalere.
Denne radio er, som det ses på ovenstående billede, bygget i 1954 og Rochelle-Salt højttalere bør ikke kunne overleve så mange år.

NY EDIT:
Nå, de overlever ikke allesammen, se link.
http://www.radio-bastler.de/forum/showt ... p?tid=5420
Det ER altså Piezo-højttalere :!:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Blaupunkt Riviera H2154, Renovering

Indlægaf tctla » ons 23. maj 2018 14:43

Ingen bud på hvilke diagram-fejl, der giver omtalte symptomer, som beskrevet i første post ?

Download diagrammet lige over det første billede, og find "Holger"
Well, "Holger" og hans bror "Wally" :lol:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Blaupunkt Riviera H2154, Renovering

Indlægaf tctla » ons 23. maj 2018 21:26

Den præmieløse konkurrence fortsætter om lidt.
Her er først nogle billeder af radioen efter, den er renoveret.
Herunder hører også en utrolig solstråle-historie.
På sidste billede ses det originale udgangs-rør EL84/Telefunken ved siden af et 100% dødt EM80 fra radioen, også Telefunken.
Historien er som flg.:
Da jeg tændte radioen første gang bemærkede jeg, at anodespændingen var meget lav ift. den opgivne værdi på diagrammet. Det problem prioriterede jeg ned, for selvom den var 45 volt for lav, kan radioen sagtens fungere.
Jeg gik igang med, at få liv i AM & FM, for en finger på grammofonindgangen sagde, at der var rigelig og rimelig uforvrænget lyd i lavfrekvens-delen.
Rensning af korroderede omskiftere og alle rørsokler samt udskiftning af en dårlig elektrolyt i FM-detektoren skaffede rimeligt liv i spillen. Jeg formodede, at alle papir-kondensatorerne var modne til udskiftning, og i det mindste, havde jeg tjekket EL84 kathodespænding hvis nu overførings-kondensatoren til styregitret var læk. Kathoden lå lidt højt, ca. 9,7V i forhold til de forventede 6V. Ikke noget problem i første omgang (troede jeg).
Alle rør gennem rørtesteren og ALLE rør mellem 95 og 100% emission ift. nye.
Hold da kæft :!: Telefunken vidste hvad, de havde med at gøre, når de producerede rør for bortset fra EABC80 fabrikat Lorenz, tror jeg, at alle rør er originale, fabriksmonterede TFK'er.
Det forundrede mig, at der praktisk talt ikke var brum i radioen, for hovedelektrolytterne måtte være slappe, og dermed forårsage lav anodespænding. Det måtte vente, og jeg gik igang med at tjekke/udskifte papir-kondensatorer. Alle, jeg mødte, var vildt ved siden af deres påtrykte værdi. 2~10 x større end påtrykt, hvilket skyldes, at de opsuger fugt. Samtidig ødelægges ESR og der er stor risiko for læk. På et tidspunkt rundede jeg EL84 udgangen og ud røg koblingskondensatoren til styregitret. Med en ny kondensator monteret, faldt kathodespændingen til opgivne 6 Volt og anodeforsyningen steg til normal værdi. Hmm... Tilbage med den gamle kondensator og... på styregitret af EL84 målte jeg +7,3 volt :!:
Det originale EL84 trak altså vildt meget anodestrøm, og trak dermed forsyningsspændingen ned.
Utroligt, at røret havde overlevet, og med 95% emission ift. et nyt. Jeg vil forsværge, at det kan ske; rørene ødelægges hurtigt, hvis de får så mange + volt på styregitret, men ikke dette.
Længe Leve TFK, kan man vel tilføje :Thumpsup:
Kig på billederne. Der er strøet røde Wima'er med rund hånd tillige med nogle 10nf axiale Vishay kondensatorer, jeg havde i skuffen.
Radioen spiller nu til UG på FM, og med et nyt magisk øje EM80, tillige med en kabinet-rensning, begynder der nu, at kunne ses en ende på projektet.
Billeder af det samlede apparat i morgen tillige med løsning på quiz'en.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Blaupunkt Riviera H2154, Renovering

Indlægaf Rolf Zetterberg » ons 23. maj 2018 22:41

En snabb titt gav att volymens toppände (där signalen ska komma in) ligger kopplad via 25T till jord.Då blir det tyst.
Troligtvis ska det vara en skärmad kabel här med skärmen till jord.
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: Blaupunkt Riviera H2154, Renovering

Indlægaf tctla » tors 24. maj 2018 05:15

Hej Rolf og alle,

Domaren säger att svaret er rätt. :OLO:

Nu mangler der kun svar på det andet problem:
Hvorfor er AM & FM døde, hvis radioen var bygget som diagrammet viser ?
Hvad er fælles for AM & FM, hvor en fejl kan ødelægge signalet for begge ?
Det er faktisk ligetil, hvis man kan følge signal-vejen og ved noget om, hvordan signalerne forstærkes... ;)
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Blaupunkt Riviera H2154, Renovering

Indlægaf Rolf Zetterberg » tors 24. maj 2018 14:47

Såhär går de tre signalerna fram till volympoten.
Ett ganska vanligt fel är dålig kontakt i AM/FM/GR-omkopplarna b och l.Spraya och prova igen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: Blaupunkt Riviera H2154, Renovering

Indlægaf tctla » tors 24. maj 2018 15:13

Hej Rolf,

Der er IKKE fejl i radioen.
Fejlen er på diagrammet, og det er den fejl, du skal finde.
Du har allerede fundet den ene fejl, men der er (mindst) en mere.
Fejlen gør, at både FM & AM ikke fungerer.
Iøvrigt er din analyse af diagrammet med AM & FM signal-veje absolut korrekt, men fejlen ligger ikke her.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Blaupunkt Riviera H2154, Renovering

Indlægaf tctla » tors 24. maj 2018 17:31

Sidste chance før quizzen ender.
Hint: Rolf's diagram-udsnit viser faktisk fejlen selvom den ikke har noget at gøre med hans røde markeringer.
Afsløring om 1/2 time :!:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Blaupunkt Riviera H2154, Renovering

Indlægaf tctla » tors 24. maj 2018 18:20

Lidt forsinket, for der kom en akut-opgave.
Reparer lige et styrings-modul til en CNC-maskine :!:
Hvilken CNC vides ikke, men det er heller ikke vigtigt, hvis vi kan afhente modulet om en time :Skor:
Det gi'r jo lidt udfordringer, men det må vente.

Her følger afsløringen:
Kig på nedenstående billede.
EF89' kathode skal til stel gennem kathode-modstanden; ikke forbindes til AGC-ledningen.
Røret vil ikke kunne trække normal anode-strøm og dermed er forstærkningen i trinet væk.
Ikke nok med, at forstærkningen mangler, der optræder tillige en kraftig dæmpning af AM & FM mellemfrekvens-signalerne fra gitter-1 til anoden.
Det er derfor ikke 100% sikkert, at det holder vand med, at AM & FM er døde.
Antagelig vil intern kapacitiv kobling i røret tillade, at een eller anden form for signal slipper igennem.
Så, måske ikke DØD, men i hvert tilfælde MEGET SVAG.
På grund af CNC-reparationen får jeg måske ikke tid, at samle Blaupunkt'en i aften, så slutbilleder kommer evt. først i morgen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Blaupunkt Riviera H2154, Renovering

Indlægaf Tonni » tors 24. maj 2018 19:13

Mon ikke den der har tegnet det diagram har fået lov at give kvajeservering til hele udviklingen? :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Blaupunkt Riviera H2154, Renovering

Indlægaf tctla » tors 24. maj 2018 20:13

Hvem ved, jeg er måske den første, der bemærker fejlene...? :lol:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Blaupunkt Riviera H2154, Renovering

Indlægaf tctla » søn 27. maj 2018 23:12

Så er det efterhånden på tide, at få sat en prop i dette renoverings-projekt.
Jeg har i aften samlet radioen og lyttet til den.
Den spiller med UTROLIG musikalsk klang på FM.
For det første, er den rigtig følsom kun med den indbyggede FM-antenne; DR & lokalstationer går støjfrit igennem, selvom træerne ikke vokser helt ind i himlen.
Skalaen går kun til 100MHz :(
Dernæst er klangbilledet utrolig godt. Begge Piezo-diskanter virker og er absolut kraftige, når man skruer op for diskanten.
Den indbyggede bas/fuldtone højttaler kan spille HØJT, men har dog et punkt, hvor den ikke mere kan behandle effekten fra udgangstrinet.
Jeg har ikke tilsluttet en extern HT, men jeg synes at, med en moderne extern HT, vil radioens musik-kvalitet kravle endnu et trin op ad stigen.
Det er ret imponerende, at et apparat fra 1954 kan bringes i denne stand ved, at skifte 17 papir-kondensatorer og en kathode-lyt foruden rensning af omskiftercentralen og rør-soklerne.
Ejeren har ikke hørt den endnu, men mon ikke der gemmer sig et smil, når han gør ? :thumbsup:
Ka'ed så betål sæ ?
NEJ, det kan det ikke, bestemt ikke, hvis der skal afregnes til normal timepris og reservedels-priser :!:
Uheldigvis har jeg et soft-spot når, det gælder bevaringsværdige gamle apparater.
Måske kan man få professionel hjælp til, at komme over det problem ? :Skor:

EDIT:
Tilføjet brugsanvisning for radioen.
Så er det vist fuldbragt :thumbsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Blaupunkt Riviera H2154, Renovering

Indlægaf dfms » søn 27. maj 2018 23:33

Billede
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster