Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Rør i alle afskygninger

Re: Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf Tonni » ons 12. sep 2018 17:07

tctla skrev:
Tonni skrev:Tænk bare besværet med at finde B406 og lignende til en tidskorrekt radiomodtager....


Hvor mange skal du bruge ? :thumbsup:
Ved sidste fredag formiddags-møde (kaffe & rundstykker til rundt en halv snes +/- gamle tosser, der har kendt hinanden i en menneskealder) havde een af gutterne medbragt en TFK radio hvor man kan åbne låget og kigge ned i herlighederne.
Jeg synes da bestemt, at der sad 3 x Philips B406 i spillen.
Det var ikke de originale, for TFK havde deres egen variant af dette rør, hvilket også var anført på en lille seddel indeni.
LB, MB & KB i en velsagtens TRF-modtager, fuldt batteri-drevet. Den kommer nok aldrig til at sige et grynt mere i denne verden, ak :(

Tak iøvrigt til alle for blomsterne, :p

NEEEEJ hun skal ikke have idéen vel! :Skor:

Men ellers gør det mig trist, at man ikke kan bruge de gamle bånd til noget seriøst mere...
Men der er simpelt hen alt for meget støj, og alt for få stationer. Savner luxenborg osv...
Men nu hedder det jo streaming, det hele.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf tctla » ons 12. sep 2018 17:23

Du ka' jo bygge dig en lille AM sender på nogle milliWatt og sætte en PC til, at streame een eller anden radio-station til den.
Det kan jo desværre ikke blive Radio Luxembourg men det KAN blive Radio Caroline (Vælg Flashback):
http://www.radiocaroline.co.uk/#home.html

...er vi igang med et projekt her ? :thumbsup:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf MaxJ » ons 12. sep 2018 17:29

tctla skrev:
Tonni skrev:Tænk bare besværet med at finde B406 og lignende til en tidskorrekt radiomodtager....


Hvor mange skal du bruge ? :thumbsup:
Ved sidste fredag formiddags-møde (kaffe & rundstykker til en halv snes +/- gamle tosser, der har kendt hinanden i en menneskealder) havde een af gutterne medbragt en TFK radio hvor man kan åbne låget og kigge ned i herlighederne.
Jeg synes da bestemt, at der sad 3 x Philips B406 i spillen.
Det var ikke de originale, for TFK havde deres egen variant af dette rør, hvilket også var anført på en lille seddel indeni.
LB, MB & KB i en velsagtens TRF-modtager, fuldt batteri-drevet.
Den kommer nok aldrig til at sige et grynt mere i denne verden, ak :(

Tak iøvrigt til alle for blomsterne, :p


Jeg har en LK fra 1928, den spiller perfekt når man får hængt alle batterier på. :-)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf Tonni » ons 12. sep 2018 17:33

tctla skrev:Du ka' jo bygge dig en lille AM sender på nogle milliWatt og sætte en PC til, at streame een eller anden radio-station til den.
Det kan jo desværre ikke blive Radio Luxembourg men det KAN blive Radio Caroline (Vælg Flashback):
http://www.radiocaroline.co.uk/#home.html

...er vi igang med et projekt her ? :thumbsup:

:lol:

Jeg gentager NEJ! Jeg har godt nok flere AM spiller, så som Thorn Eb og Collins 388/URR. MEN.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf kj2005 » fre 14. sep 2018 13:14

tctla skrev:I betragtning af, at der i skrivende stund har været over 50 brugere inde og se mit sidste indlæg UDEN, at have tilkendegivet en mening om Bluetooth-modulet, ja faktisk har kun 4 downloaded diagrammet, må jeg erkende, at den ide nok var moder til al helligbrøde :QQS:
Jeg hælder meget til den ide, at selvom vintage er vintage, så er brugbart vintage, at foretrække.
Jeg viste indlægget til en bekendt og demonstrerede den modificerede Elektra, og hans første spørgsmål var: "Hvordan får vi puttet så'n en fyr ind i min Beolit-400?"
Altså, ejerne af vintage vælger brugbarhed frem for autenticitet. Een gør, i hvert tilfælde :thumbsup:

Nu skal jeg i arbejdstøjet og ha' et kig på Beolit'en.
Jeg kan jo nok ikke stjæle forsynings-spændingen fra glødespændings-trafoen ! ... :lol:


Min fornemmelse er at din viden om elektronik nok ligger et stykke over hvad "almindelige" brugere på Vintagehifi går og nørkler med :p .....jeg ville selv gerne se nærmere på på dit bluetooth-modul, som gør en flot gammel radio anvendelig for unge mennesker, men for det første har jeg ikke tilstrækkelig indsigt i digital teknik og for det andet ville jeg blive nødt til at læse om emnet og forstå.
Du må ikke opfatte det negativt for din tråd er sjov, men måske bare en forklaring på antallet af øjeblikkelige downloads af dit diagram ;)

...bare forsæt, vi lytter :thumbsup:
Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Nordmende Elektra (~1961) Renovering

Indlægaf tctla » fre 14. sep 2018 13:57

kj2005 skrev:Min fornemmelse er at din viden om elektronik nok ligger et stykke over hvad "almindelige" brugere på Vintagehifi går og nørkler med :p .....jeg ville selv gerne se nærmere på på dit bluetooth-modul, som gør en flot gammel radio anvendelig for unge mennesker, men for det første har jeg ikke tilstrækkelig indsigt i digital teknik og for det andet ville jeg blive nødt til at læse om emnet og forstå.
Du må ikke opfatte det negativt for din tråd er sjov, men måske bare en forklaring på antallet af øjeblikkelige downloads af dit diagram ;)

...bare forsæt, vi lytter :thumbsup:
Mvh. Kim


Hej Kim & Alle,

Man behøver heldigvis ikke, at have den mindste forstand på digital teknik for, at kunne anvende det nævnte Bluetooth-modul.
Modulet ER færdigsamlet ved levering, og prismæssigt synes jeg, at alle kan være med:
https://www.ebay.com/itm/Bluetooth-4-0-Audio-Receiver-5V-Template-Stereo-Power-Amplifier-Modified-Module/312111882752?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
De koster under Kr.: 12,-/stk leveret i din postkasse.
Opbygning på et fumle-board (Veroboard) er simpelt, og ukritisk.
Jeg har anvendt radioens glødespændings-forsyning på 6,3VAC som forsynings-spænding, gennem en spændings-dobler for, at få tilstrækkelig høj indgangsspænding til spændings-stabiliserings IC'erne 7805 & 78L08.
En lille mono forforstærker med BC108 var nødvendig for, at tilpasse signalet til radioens forventede indgangsniveau på tape-IN stikket. Også simpelt.
Ideen kan bruges til at indbygge bluetooth streaming i enhver radio/forstærker for MEGET billige penge.

Bluetooth tilslutning til din smartphone:

Tænd radioen/forstærkeren og vælg den indgang, du har forbundet Bluetooth modulet til.
Tænd for bluetooth i din smartphone og vent på en scanning.
Du ser et bluetooth-navn i telefonen og siger ja til, at oprette forbindelse (intet password).
Start audio-afspilning f.eks fra en Internet streaming radio station.
Dem er der en gazillion af.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster