Leak Stereo 20 renovering

Rør i alle afskygninger

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf spuncut » tors 20. sep 2018 01:00

Ligefrem at bruge 0,01%, lasertrimmede modstande til audio :lol: Mere ydmyge typer kan da heldigvis gøre det:
https://www.banzaimusic.com/1-0k-MF-0-25W.html
Er det ultra lav støj man er ude efter så er det rigtigt nok at man skal gå efter trådviklede modstande, fx. som gridstop på V1 eller MC/RIAA -indgang:
https://www.banzaimusic.com/Huntington- ... hm-5W.html
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » tors 20. sep 2018 13:05

En modstand er ikke blot en modstand

I fortsættelse af indlægget om komposit modstande er her "Carbon filmmodstande":


Carbon film modstand

Carbon film er konstrueret af en keramisk bærer med en tynd ren carbonfilm omkring den, der fungerer som resistivt materiale. Se vedhæftede jpg.

Fordele og ulemper

Carbon film modstande er en signifikant forbedring af carbon sammensætningen. Til sammenligning med metalfilm og metaloxidfilm falder produktionen af carbon film modstande imidlertid stadigt. Metal- og oxidfilm er ikke dyrere at producere og har overordnede bedre egenskaber.

Carbon film modstand applikationer

Typisk brug for carbonfilm modstande er i højspændings - og temperatur applikationer. Driftsspænding kan være op til 15kV med en nominel temperatur på 350 ° C. Eksempler er højspændingsforsyninger, radar, røntgenstråler og laser.

Produktion

Carbon film modstande er lavet ved en deponeringsproces. Ved høj temperatur og under højt tryk holdes den keramiske bærer inde i carbonhydridgas. Gassen (methan eller benzen) opløses ved en temperatur på 1000 ° C. og det krystallinske carbon aflejres pyrolytisk på det keramiske substrat.

På grund af den præcise fordeling af den rene grafit uden binding, har disse carbon modstande lav støj.

Den ønskede modstandsværdi kan opnås ved at vælge den rigtige lagtykkelse og ved at skære en spiralform i carbonlaget. Den spiralformede snit i filmen øger længden af ​​den aktuelle bane. Ved at formindske helixens stigning øges længden af ​​modstandsstien, og dermed øges modstandsværdien.

Endvidere kan modstanden ved finjustering af spiralskæringen have en højere nøjagtighed af modstandsværdi.

Typiske toleranceværdier for carbonfilm modstande er 2, 5, 10 og 20%.

På grund af brugen af ​​rent kulstof har carbonfilmresistoren en højere negativ temperaturkoefficient end carbon-sammensætningen. Modstandstemperaturkoefficienten ligger mellem 2,5 × 10 ^ -4 Ω / ° C og -8 × 10 ^ -4 Ω / ° C. Også denne type modstand er beskyttet mod kemiske påvirkninger med silicone belægning. Denne type modstand er meget anvendt i elektronik.
Derfor er det vigtigt at bemærke, at de små modstande har en kapacitet på ca. 0,5 pF. Selvinduktionen er omkring 0,01 μH for uudskårne modstande og op til flere μH for spiralafskårne modstande.
Disse modstande er tilgængelige i værdier mellem 1Ω og 10.000 MΩ og har en effektværdi på 1/16, ⅛, ¼, ½, 1 eller 2 watt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » tors 20. sep 2018 13:35

Kul- grafit modstande

Som jeg har forstået nogle spørgsmål om kulmodstande og transport af audio signaler, var Duelund's idé , at audio signaler lød mere naturligt, når de passerede en grafit modstand fremstillet som en "cylinder" af kul-komposit materiale?...måske pga. den bredere flade og større masse ved fremstilling som en cylinder?....eller måske pga. komposit sammenhængen bestående af enten ler eller harpiks?

Der var også noget med at anvende kul-modstande langt under nominel effekt < 30%....hvis der er hold i virkeligheden med denne påstand, gør det rene kulmodstande til emner, hvor der optræder lave spændinger f.eks. ved indgang og stel-modstande. De 2% som kulmodstande ændres med når der bliver loddet, kan man nok leve med.
Måske er der også noget med kul-komposit og langtidsholdbarhed ved store impulser i nærheden af GZ34? ..til gengæld støjer carbon-metalfilm modstande mindre, men tilfører både kapacitet og selvinduktion....hmmm

...der er nogle tråde at rede ud....
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » tors 20. sep 2018 18:18

Nå, det ser ud til at "Fluke 87 III" og "Tenma 72-8155" måske har givet nogle svar....

Teorien om at tilføre NOS komposit kul-modstande mindre end 50% af nominel effekt ser ud til at være en god tommelfinger regel.
Af samtlige originale modstande i Leak Stereo 20 som holder sig indenfor vist tolerance ring (guld 5% osv) er:

R16 og R17 EL84 gitter (fra 10K til ca. 10K27), R1 og R2 indgang, R4 fra 100R til 109R katode bund ECC83.......alle modstande uden (næsten uden) belastning.

Resten af de målte modstande er "løbet" fra 20% og opefter...selv R8 , 1K er skredet i værdi til 1k362 (5% = 1050R), 100K til 124K osv.....selvfølgelig kan der komme lyd igennem, men det er ikke Leak Stereo 20 sound længere.
Bortset fra indgang- og EL84 gittermodstandene har jeg nok flyttet mig fra Carbon komposit modstande til metal-film modstande :( desværre er det sådan..........en modstand som går fra 470K til 612K..hmm...det er selvfølgelig op til manden der renoverer, men forskelle i den størrelses orden passer ikke godt til mit system :roll:
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 21. sep 2018 20:46

Seneste fremskridt som viser, hvor lang vej der er tilbage, når man forsøgerat bringe en "Leak Stereo 20" tilbage til noget som ligner fabriks standard. Jeg ved godt at min St20 ikke kan matche en original fra H.J. Leak co. ab fabrik.
Jeg er heller kke et sekund i tvivl om at denne Leak Stereo 20 så fantastisk ud d. 4. september 1961, da den forlod fabrikken H.J. Leak & co. , Brunel Road, Westway Factory Estate, London , W.3 .
Den første St20 røg af samlebåndet i april 1958 og blev vist ved Audio Fair i London samme år.

Jeg så mig nødsaget til at give St20's chassis et "blæs" spray, så jeg mangler nogle hvide 3mm transfer bogstaver fra firmaet "Letraset" som forlængst er gået over til andre aktiviteter.....samtidig med at den s.... PC blev introduceret
Mange "Letraset" bogstaver i forskellige guld, sort og hvide udgaver er blevet brugt af mig til flere DIY projekter.

Bemærk den lille blæser som fjerner en del af de loddegasser, som man ellers sidder og indånder :thumbsup: ...det er ikke optimalt , men det hjælper.............
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 21. sep 2018 21:25

Et par gode OP's fra Harold med en gang "spray"........

Tolex klæbefolie kan bruges til "pynt" af E-kernen , hvis den eksiterende tape er defekt. Tolex ligner den sorte "tape" som transformatorerne blev leveret med, og ved "stram" påføring af Tolex kan man forbedre resultatet ved at låne konen's eller veninden's hårtørrer og give Tolex'en varm luft. :thumbsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Tonni » fre 21. sep 2018 21:46

Hmm der var nu allerede Stereo 20'er i omløb lidt før. Mener at kunne huske det allerede var ultimo 1957 de første blev klar. I øvrigt i "champagne" farve med sort tekst, lige som de første TL-12 Plus'ere. Men ja, de kom i egentlig serieproduktion i 1958. Desuden fandtes der en Stereo 20 med anderledes placering af trafoer. Den er muligvis ikke længere eksisterende, da det kun er lykkeds deltagerne af Yahoo gruppen at finde et billede i en annonce...

Husk forresten at den 100 Ohm, i B+, er en drop out sikring. Og den derfor ikke skal ind i øjerne at hænge, men loddes løst på.

Letra har jeg desværre ikke flere af. Men ellers er det blevet rigtig flot dit projekt!

Trafoerne er i øvrigt viklet af Hinchley Engineering Co. Ltd., senere Tamura-Hinchley Ltd.
Hinchley viklede alle trafoer til Leak fra TL10, over TL-12 Plus til den sidste rørforstærker der forlod Leak's produktionslinje. En TL-50 Plus fra 1968. Dermed havde TL-50 Plus været i produktion i 11 år.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 21. sep 2018 22:23

Tonni skrev:Hmm der var nu allerede Stereo 20'er i omløb lidt før. Mener at kunne huske det allerede var ultimo 1957 de første blev klar. I øvrigt i "champagne" farve med sort tekst, lige som de første TL-12 Plus'ere. Men ja, de kom i egentlig serieproduktion i 1958. Desuden fandtes der en Stereo 20 med anderledes placering af trafoer. Den er muligvis ikke længere eksisterende, da det kun er lykkeds deltagerne af Yahoo gruppen at finde et billede i en annonce...


Ok, jeg havde hørt om en tidlig St20, men ikke om foto'et af en St20 hvor trafo'erne var placeret anderledes.

Tonni skrev:Husk forresten at den 100 Ohm, i B+, er en drop out sikring. Og den derfor ikke skal ind i øjerne at hænge, men loddes løst på.


Ja, det med R21, som ikke bør være 5Watt men "kun" 3watt trådviklet, loddet i de "åbne" øjer... hvis jeg husker rigtigt?

Tonni skrev: Letra har jeg desværre ikke flere af. Men ellers er det blevet rigtig flot dit projekt!


Ærgerligt at de "letraset" ark med overføringsbogstaver ikke kan købes længere. Efter overførsel af bogstaver og med efterfølgende klar-eller mat lak så forstærkerne godt ud :p

Tonni skrev:Trafoerne er i øvrigt viklet af Hinchley Engineering Co. Ltd., senere Tamura-Hinchley Ltd.
Hinchley viklede alle trafoer til Leak fra TL10, over TL-12 Plus til den sidste rørforstærker der forlod Leak's produktionslinje. En TL-50 Plus fra 1968. Dermed havde TL-50 Plus været i produktion i 11 år.


Oplysningerne om Hinchley Engineering Co. Ltd. kendte jeg ikke til.
Som du sikkert ved, ligger vikle-opskriften på udgangstransformatorerne til Leak Stereo 50 frit tilgængeligt på nettet.
Før Bjarne , som ejede VRT Transformer i Vindinge, solgte firmaet, spurgte jeg, om han kunne vikle et par udgange efter den opskrift, som jeg havde printet fra nettet. Det var ikke noget problem, og han fremstillede to kopier af trafo'erne fra St50. Så vidt jeg husker målte vi dem til 56kHz-3dB og med en fantastisk bundfrekvens på nogle få Hz.
Jeg er ikke utilfreds med, at de sidder i min kopi af St50 :p
Senest rettet af kj2005 lør 22. sep 2018 10:01, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Tonni » fre 21. sep 2018 22:57

Desværre har jeg ikke længere en kopi af den annonce, man tager ikke back-up's ved du nok...
Men det burde være muligt at finde den, hvis man graver dybt nok.

Og du husker rigtigt. Det med at erstatte 3W med +5W har kostet mange nettrafoer livet. Hjemmefuskere tænkte ikke lige over lækkende overføringskonder...

Og ja. De Letra er savnede. Det er ikke alt der kan klares med overhead-film, eller laminatorer. Selv om især det sidste er en let måde at lave forplader på. - Især i samspil med de "GYYS'elige" PC'er...

Og med hensyn til Hinchley, er der sikkert en grund til Tamura kom ind i navnet..?
De kan noget de trafoer! Partridge Double-C'erne kan måske noget mere. Men de er nærmest lavet af unoptanium. - Især hvis man skal bruge mindre end 100 stk!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » søn 23. sep 2018 21:33

En boghandel i Odense har nogle få ark Letraset liggende. Jeg har spurgt hvilke typer de har?...vi må høre hvad de kommer tilbage med.

Små fremskridt med montering af løsdele på St20's chassis....der bliver noget finmekanisk arbejde ved indgangsrøret :| ...Leak har ikke levnet særlig god plads til en loddekolbe...hrrumph

Tolex ser ud til at kunne fungere som "pynte-tape".....som test tålte Tolex ganske pæn opvarmning med huset's hårtørrer uden at krølle eller deformere....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Tonni » søn 23. sep 2018 21:47

SMUKT! - Hvor jeg glæder mig til at se den færdig!!! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf dfms » søn 23. sep 2018 23:40

Ja det er virkelig smukt det der :-)
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Fredmarantz » søn 23. sep 2018 23:46

Ja- der er sat en uhyggelig høj standard for dette arbejde - intet mindre. :QQS:

En fornøjelse at følge med i . Jeg har ikke selv meget forstand på alle de ting, som du, Kim, gør rede for undervejs, men det emmer af kvalitetsfornemmelse, præcision og fysisk nøjagtighed. Helt forrygende. Det bliver en meget flot og helt sikkert top-fungerende forstærker, når du kommer i havn med projektet. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf spuncut » man 24. sep 2018 10:59

Det ser rigtigt godt ud det der :cool1:
Mens jeg husker det skal jeg lige gøre opmærksom på et sikkerhedsfif, der har reddet min røv et par gange: Sæt en 10 Ohm/0,5W, gerne flameproof, i serie med hvert udgangsrørs anode. Modstandene vil virke som sikringer hvis rørene, eller en selv, laver unoder og man beskytter de uvurderlige udgangstrafoer.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » man 24. sep 2018 23:06

Fredmarantz skrev:Ja- der er sat en uhyggelig høj standard for dette arbejde - intet mindre. :QQS:

En fornøjelse at følge med i . Jeg har ikke selv meget forstand på alle de ting, som du, Kim, gør rede for undervejs, men det emmer af kvalitetsfornemmelse, præcision og fysisk nøjagtighed. Helt forrygende. Det bliver en meget flot og helt sikkert top-fungerende forstærker, når du kommer i havn med projektet. :thumbsup:

Vh
Freddy


Tak. Det er ovenud pæne ord, du giver mit lille projekt, og det er selvfølgelig rart, at du og andre synes om det :p ....men følger man Leak diagrammet slavisk, er der ikke mange komponenter, det kan gå galt for og med.
Bortset fra stor tålmodighed med at rengøre stumperne, er det at selektere og parre alle komponenter vejen frem.
Der er relativ stor spredning på alle nutidige modstande og elektrolytter...så alle rør og komponenter skal udmåles.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster