Avo MK2 rørtester

Rør i alle afskygninger

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf PerHej » tors 3. jan 2019 08:44

Hejsa

Hvad med at lave et sæt kalibrerings rør som i så kunne sende mellem jer der har en tester.

Hilsen PerHej
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf amigo » søn 6. jan 2019 20:06

Hej.
Jeg var ved at rense min nummerrulle på min Avo Mk2 tester (eller hvad man nu skal kalde den). Og stødte på denne defekte kulmodstand. Som i kan se er den sort i midten og med blå maling på. Hvor mange ohm er sådan en gut på?. Er den på 0 ohm eller? og i så fald hvorfor er den der.

Mvh Jan
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
amigo
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28 dec 2018
Lokalitet: Ebeltoft

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf amigo » søn 6. jan 2019 20:53

Hej her er lige linket til kalibreringssæt til rørtester og lidt nyttigt læsestof.
http://www.jacmusic.com/Tube-testers/
Mvh Jan
amigo
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28 dec 2018
Lokalitet: Ebeltoft

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf Fredmarantz » man 7. jan 2019 01:02

Jacmusic's læsestof er vel noget af det bedste om rørtestere, man i dag kan finde - det er virkelig nørdet og man kan godt gå i dybden i stoffet - og der er til mange timer.

Der findes vel en kalibreringsvejledning i den originale manual til AVO MKI/II testeren - jeg kan ikke lige finde den, man jeg har da en del filer omhandlende AVO'erne. Måske jeg lige skulle lede lidt.

Jeg skriver nok for halv vind nu, hvis jeg diskvalificerer de omtalte rør, som man kan købe hos Jacmusic - det kunne militæret vel ikke købe i gamle dage, hvor man også kalibrerede. En anden metode må vel være gangbar, tænker jeg.

Du er modig sådan at skille tælleapparatet ad (i det mindste at afmontere det)- men det lader til ,at du kan noget der. Jeg har siddet og kigget på den modstand, som du omtaler - den blå ...og jeg kan ikke knække nødden. Den ser ikke brændt ud. Det ser ud, som om den har haft den farvekode heletiden - men den kender jeg så ikke. Ellers er det jo dejligt, at testeren er næsten fri for kondensatorer - så deres ældning behøver man ikke være nervøs for. Så er der kun modstandene tilbage, sådan groft talt.

Kunne man spørge Jacmusic om modstanden??

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf spuncut » man 7. jan 2019 01:37

Jamen den er da sikkert nydelig, sådan en fin blå modstand, men hvad med lige at måle den? :ide:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf Fredmarantz » man 7. jan 2019 01:42

En interessant tråd her: https://www.vintage-radio.net/forum/sho ... p?t=103946

et spændende link her, hvor der er 8 manualer til AVO'erne. - lidt nede på siden - kan frit downloades: http://www.vmarsmanuals.co.uk/archive/files_index.htm

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf tctla » man 7. jan 2019 09:57

spuncut skrev:Jamen den er da sikkert nydelig, sådan en fin blå modstand, men hvad med lige at måle den? :ide:
MVH Henning


Ja, det lyder som en god ide :thumbsup:
Det må dog være Freddy, der kommer til hjælp med en måling her, hvis modstanden ellers sidder i hans AVO.
Jan's lader sig ikke måle, hvis ellers jeg ser rigtigt på hans noget uskarpe billede.
I hans tilfælde er modstanden fysisk delt i to, hvor den ene ende sidder fast på en rød ledning, der forsvinder i dybet.
Det vil også være en RIGTIG god ide, at trace den ledning og se, hvor den ender.
Det vil være en fin hjælp med den viden og et diagram i hånden, når den defekte modstand skal findes på diagrammet.

Iøvrigt findes AVO rørtesterne i adskillige versioner, der ikke er bygget ens.
Uden det rigtige diagram, er det noget af en rode-butik (...og det er det også MED det rigtige diagram :!: )

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf Elektronik » man 7. jan 2019 11:10

I nogle tilfælde er det bevidst, at man indsætter et "nul ohm" modstand. Da den også fungere som sikring.
Elektronik
 

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf amigo » man 7. jan 2019 19:08

Tak for input. Jeg stødte på dette indlæg og der er som på min talrulle 4 stk modstande. De 3 er på 75ohm og den sidste på 5K ohm. Der bliver snakket om at i diagrammet er der beskrevet at de 3 modstande er på 47ohm og den sidste på 4,7K ohm?. Når jeg så måler på de 3 modstande (der virker) har jeg 2 på 75ohm og en på 5K ohm. Lidt underligt der så er den mystiske modstand på min. Nå men der kan vel ikke ske noget ved at erstatte den med en 75ohms eller hvad.

Ps. ja i den røde ledning hænger stumpen af modstanden. :p

Mvh Jan.


https://www.vintage-radio.net/forum/sho ... nextoldest
amigo
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28 dec 2018
Lokalitet: Ebeltoft

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf Fredmarantz » man 7. jan 2019 19:10

Jeg har netop fotograferet løs i min tester - jeg vender tilbage senere med billeder. Jeg kan dog afsløre, at der i min tester ikke er en modstand med blå bånd i dette kompleks ved talrullen. Mere senere. Alle modstandene i dette kompleks er tilsyneladende ens.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf Helikon » man 7. jan 2019 23:08

Hvis du kigger rigtig godt efter med en lup, kan du så se spor efter een sort ring på den blå modstand?
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf Fredmarantz » man 7. jan 2019 23:44

her kommer så billeder: Der er en lille tekst ved hvert billede, hvis relevant.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf spuncut » tirs 8. jan 2019 00:10

Helikon skrev:Hvis du kigger rigtig godt efter med en lup, kan du så se spor efter een sort ring på den blå modstand?

Så bør det vel være en 0Ohms modstand, altså en lus, eller hvad?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf Mik112 » tirs 8. jan 2019 16:23

Synes at 1. og 2. bånd på billedet af den defekte modstand er orange, og 3. sort. Kan man ikke skubbe modstanden samen og måle værdien - formoder det er en kulfilmmodstand. Måler den 0 Ohm eller 33 Ohm, eller noget helt 3.?
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf amigo » tirs 8. jan 2019 21:20

Hej Freddy.
Tak for billeder. Jeg kan se den ene modstand er på 5K ohm men har du mulighed for at måle de andre? jeg ved godt det er meget forlangt da de sidder rigtig skidt for udmåling. Jeg satte en 75 ohms modstand i i stedet for den mystiske modstand og den køre sådan set fint, den er lidt gavmild med 12ax7a rør og står og vejre en anelse på nålen(næsten ingen ting), men det gjorde den ikke før så den er nok ikke lige i øjet :| . Da jeg fik modstanden loddet ud dukkede der en sort streg mere op.

Jeg prøvede også at sætte modstanden sammen og målte på den, men jeg kunne sådan set selv bestemme hvad den skulle vise. Hvis man drejede enden lidt fik jeg et helt andet resultat. 80-570 ohm så det er nok ikke en 0 ohm eller?.

Mvh Jan
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
amigo
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28 dec 2018
Lokalitet: Ebeltoft

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster