6BQ7A RCA forstærkning 38

Rør i alle afskygninger

6BQ7A RCA forstærkning 38

Indlægaf kj2005 » tirs 24. sep 2019 10:21

RCA har fremstillet en kopi af ECC180 som har type nr. 6BQ7A

Der er nogle få forstærkere på nettet hvor 6BQ7A indgår med data som , Ia= 9mA , max 2W pr. sek, Anode modstand ca. 5K9 , S = 6,4mA/V, G1 = -6,4V, forstærkning 38

Torben "TCTLA", du kan "se" igennem rørdata......hvis du ser det her... har du en forklaring på, hvorfor 6BQ7A ikke er mere anvendt i almindelige kendte rørforstærker kredsløb til audiobrug? Jeg har nogle stykker 6BQ7A på lager.

Andre rør som f.eks. 12BH7A var jo ikke oprindelig tænkt som audiorør...12BH7A (6GU7 magen til men 6,3V glød) var til noget med høj spænding og afbøjning i TV??

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: 6BQ7A RCA forstærkning 38

Indlægaf spuncut » tirs 24. sep 2019 11:39

6BQ7A er en dobbeltriode der er konstrueret til VHF-brug (VHF=30-300MHz). Til audiobrug bør man søge at begrænse dette rørs båndbredde fx. ved hjælp af gitter-stop-modstande. Begrænsning af båndbredden er især vigtig hvis røret anvendes inden for en modkoblingssløjfe, som fx. en Williamson udgangsforstærker, idet forstærkningen ved et fasedrej på 180gr skal holdes under en gang for at undgå ustabilitet og selvsving.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: 6BQ7A RCA forstærkning 38

Indlægaf kj2005 » tirs 24. sep 2019 12:06

spuncut skrev:6BQ7A er en dobbeltriode der er konstrueret til VHF-brug (VHF=30-300MHz). Til audiobrug bør man søge at begrænse dette rørs båndbredde fx. ved hjælp af gitter-stop-modstande. Begrænsning af båndbredden er især vigtig hvis røret anvendes inden for en modkoblingssløjfe, som fx. en Williamson udgangsforstærker, idet forstærkningen ved et fasedrej på 180gr skal holdes under en gang for at undgå ustabilitet og selvsving.
MVH Henning


Tak, det er så forklaringen mht. 6BQ7A ;) ...gitter-stop-modstande bruges i stort omfang for at undgå ustabilitet på mange forstærkere tænker jeg, og mange audiorør går pænt op frekvens men ikke op i VHF området...god info du kommer med mht. modkobling og fasedrej... ved det ene af mine forsøg med rør opstod der "motorboating"...... det lykkedes at "vride" fasen ved indgangsrøret og undgå ustabiliteten.
Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: 6BQ7A RCA forstærkning 38

Indlægaf tctla » tirs 24. sep 2019 13:38

Hej Kim & Henning,

Tak til Henning for uddybende forklaring.
Andre rør, f.eks ECC81 og ECC88 er lavet til højfrekvens-brug, men har alligevel fundet nåde til audio brug.
Måske fordi ECC81, ECC82 & ECC83 egentlig dækker audio området rimelig godt, og fordi de var først på markedet, før 6BQ7A og det tilsvarende 6BZ7, har det måske været svært, and komme "ind" på markedet til fordel for de allerede etablerede modeller.
Hvis du vil af med dine 6BQ7A, så kommer jeg gerne forbi din adresse, Kim.
Jeg har i forvejen nogle NOS 6BQ7A på lager (Philips, RCA, Brimar), og de skal så sandelig da afprøves til audio, engang i fremtiden.
Jeg tror, de vil virke absolut fint !

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: 6BQ7A RCA forstærkning 38

Indlægaf kj2005 » tirs 24. sep 2019 15:08

tctla skrev:Hej Kim & Henning,

Tak til Henning for uddybende forklaring.
Andre rør, f.eks ECC81 og ECC88 er lavet til højfrekvens-brug, men har alligevel fundet nåde til audio brug.
Måske fordi ECC81, ECC82 & ECC83 egentlig dækker audio området rimelig godt, og fordi de var først på markedet, før 6BQ7A og det tilsvarende 6BZ7, har det måske været svært, and komme "ind" på markedet til fordel for de allerede etablerede modeller.
Hvis du vil af med dine 6BQ7A, så kommer jeg gerne forbi din adresse, Kim.
Jeg har i forvejen nogle NOS 6BQ7A på lager (Philips, RCA, Brimar), og de skal så sandelig da afprøves til audio, engang i fremtiden.
Jeg tror, de vil virke absolut fint !

Mvh,

/Torben




Hej Torben

Altid godt med dine input. Efter at have set på 6BQ7A pdf'en sammenlignede jeg med mine ECC81, som jo har mere forstærkning omkring 60. Det kunne være lidt sjovt at sætte et kredsløb sammen med de 6BQ7A RCA rør, om ikke andet så for at se om de er til at holde styr på mht. frekvensen ;)
Jeg fandt nogle stykker af de RCA rør i en kasse, men jeg har ikke talt hvor mange der er. Du har jo en bid vej herover, så der skal være lidt at køre efter synes jeg :thumbsup:

Jeg er særdeles glad for min analyzer :thumbsup:... nu hvor jeg har fået friheden og dagene til at anvende den rigtigt.....

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: 6BQ7A RCA forstærkning 38

Indlægaf tctla » tirs 24. sep 2019 15:51

kj2005 skrev: Du har jo en bid vej herover, så der skal være lidt at køre efter synes jeg :thumbsup:

Jeg er særdeles glad for min analyzer :thumbsup:... nu hvor jeg har fået friheden og dagene til at anvende den rigtigt.....

Mvh. Kim


...men d. 5 & 6/10 er jeg i Valby, så deeeh ... ;)

Ja, man kan blive GODT misundelig over den analyzer.
Pas godt på den :!:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: 6BQ7A RCA forstærkning 38

Indlægaf kj2005 » tirs 24. sep 2019 18:41

tctla skrev:
kj2005 skrev: Du har jo en bid vej herover, så der skal være lidt at køre efter synes jeg :thumbsup:

Jeg er særdeles glad for min analyzer :thumbsup:... nu hvor jeg har fået friheden og dagene til at anvende den rigtigt.....

Mvh. Kim


...men d. 5 & 6/10 er jeg i Valby, så deeeh ... ;)

Ja, man kan blive GODT misundelig over den analyzer.
Pas godt på den :!:

Mvh,

/Torben


HejTorben

Der er nogle papkasser som jeg må kigge igennem. Så du får pm når jeg ved mere.
Radiometer RA-1 har jeg renoveret ved frekvensgeneratoren og udgangstrinnet. Den ligger indenfor < 2% ifølge Fluken.....RA-1 vejer 40kg og er derfor kommet på hjul :p

Nogle enkelte sjove rør fundet :p ..et Brimar 13D9 = super ECC81.. målte :
Ia 21,50mA ~ S 8,40mA/V = Ia' 20,00mA ~ S' 7,40mA/V ...ikke helt ens for begge trioder.... ikke et rør som jeg har kendskab til eller datablad over. Det påstås at være en super udgave af ECC81... et ECC81 har Ia omkring 10,50mA og transkonduktans gm 5,50mA/V ?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: 6BQ7A RCA forstærkning 38

Indlægaf tctla » tirs 24. sep 2019 20:14

13D9 har jeg hørt om, men aldrig set.
Der er en masse bla, bla, bla på Internettet om dette rør, med gætterier om, at det er et "Super-ECC81".
Jeg tænker, det er fordi, der ikke kan findes et data-blad på røret. ...eller KAN der? :thumbsup:

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: 6BQ7A RCA forstærkning 38

Indlægaf kj2005 » tirs 24. sep 2019 20:49

tctla skrev:13D9 har jeg hørt om, men aldrig set.
Der er en masse bla, bla, bla på Internettet om dette rør, med gætterier om, at det er et "Super-ECC81".
Jeg tænker, det er fordi, der ikke kan findes et data-blad på røret. ...eller KAN der? :thumbsup:

Mvh,

/Torben


Ha, Ha...Ja, men så har jeg et nyt Brimar 13D9 rør.... af dem der ikke findes mange af :p Tak for pdf'en :thumbsup:

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: 6BQ7A RCA forstærkning 38

Indlægaf spuncut » tirs 24. sep 2019 22:50

kj2005 skrev:...
Andre rør som f.eks. 12BH7A var jo ikke oprindelig tænkt som audiorør...12BH7A (6GU7 magen til men 6,3V glød) var til noget med høj spænding og afbøjning i TV??
...

Tubemania's imponerende "The Final Amp" er udført med afbøjningsrør og det er en rørforstærker der ikke giver op overfor en reaktiv belastende højtaler:
https://www.diyaudio.com/forums/tubes-v ... l-amp.html
"The Final Amp" har været beskrevet her på forummet, men posten er vidst desværre smuttet i forbindelse med et nedbrud.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: 6BQ7A RCA forstærkning 38

Indlægaf kj2005 » ons 25. sep 2019 17:52

spuncut skrev:
kj2005 skrev:...
Andre rør som f.eks. 12BH7A var jo ikke oprindelig tænkt som audiorør...12BH7A (6GU7 magen til men 6,3V glød) var til noget med høj spænding og afbøjning i TV??
...

Tubemania's imponerende "The Final Amp" er udført med afbøjningsrør og det er en rørforstærker der ikke giver op overfor en reaktiv belastende højtaler:
https://www.diyaudio.com/forums/tubes-v ... l-amp.html
"The Final Amp" har været beskrevet her på forummet, men posten er vidst desværre smuttet i forbindelse med et nedbrud.
MVH Henning


Det var ærgerligt at posten forsvandt. "The Final Amp" kunne måske være løsningen overfor den "slemme" AR10pi, som pga af den indbyggede trafo, igennem årene har gjort det af med ellers gode udgangstrin.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: 6BQ7A RCA forstærkning 38

Indlægaf tctla » ons 25. sep 2019 20:20

Jeg tror ikke, at en vanskellig højttaler, kan ta' livet af en rør-forstærker.
Rørforstærkeren kommer kun på rigtigt dybt vand, hvis der INGEN højttaler tilkobles, og der skrues op.
TubeMania's Final Amp er en af-art af en Mullard forstærker, som det også fortælles på diyaudio-linket.
Jeg tænker, at en STOR del af TubeManias succes med den konstruktion ligger i udgangs-transformatorernes størrelse og kvalitet.
En push-pull UL konstruktion med EL509 er egentlig lidt mystisk, for han spænder da buen for, hvad man kan byde G2 i rørene. De er specificeret til max. 275V, så der er ikke noget at sige til, han har brug for en kraftig negativ gitter-forspænding på -83V for, at holde rørene fra, at gå amok.
En så høj negativ gitterforspænding vil normalt få rørene til at arbejde MEGET ulineært, men sikkert pga. den (alt for) høje G2 spænding, "åbner" man op for, at lineariteten bliver meget bedre.
Ved at give rørene seriøs SMÆK, får man derfor et brugbart resultat, som rørene åbenbart holder til.
Radioamatørene har også gennembanket PL509/519 seriøst ud over deres design-parametre i PA-trin, og sluppet fra det.
Personligt, ville jeg glemme alt om at drive disse rør på G1. Skærmgitter-drive, derimod er særdeles lineært, men det kræver en strømstærk driver, så her må anvendes MOSFET's og så har vi balladen ...

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: 6BQ7A RCA forstærkning 38

Indlægaf kj2005 » tors 26. sep 2019 10:21

tctla skrev:Jeg tror ikke, at en vanskellig højttaler, kan ta' livet af en rør-forstærker.
Rørforstærkeren kommer kun på rigtigt dybt vand, hvis der INGEN højttaler tilkobles, og der skrues op.
TubeMania's Final Amp er en af-art af en Mullard forstærker, som det også fortælles på diyaudio-linket.
Jeg tænker, at en STOR del af TubeManias succes med den konstruktion ligger i udgangs-transformatorernes størrelse og kvalitet.
En push-pull UL konstruktion med EL509 er egentlig lidt mystisk, for han spænder da buen for, hvad man kan byde G2 i rørene. De er specificeret til max. 275V, så der er ikke noget at sige til, han har brug for en kraftig negativ gitter-forspænding på -83V for, at holde rørene fra, at gå amok.
En så høj negativ gitterforspænding vil normalt få rørene til at arbejde MEGET ulineært, men sikkert pga. den (alt for) høje G2 spænding, "åbner" man op for, at lineariteten bliver meget bedre.
Ved at give rørene seriøs SMÆK, får man derfor et brugbart resultat, som rørene åbenbart holder til.
Radioamatørene har også gennembanket PL509/519 seriøst ud over deres design-parametre i PA-trin, og sluppet fra det.
Personligt, ville jeg glemme alt om at drive disse rør på G1. Skærmgitter-drive, derimod er særdeles lineært, men det kræver en strømstærk driver, så her må anvendes MOSFET's og så har vi balladen ...

Mvh,

/Torben


Tak for din forklaring, som gør det lettere for os at forstå hvad der foregår :thumbsup:

Nej , netop...en rørforstærker giver ikke op for en bøvlet impedanskurve der til tider går i 1Ohm. Det kan godt være at udgangsrørerne bliver lunkne, ligesom en kvartet EL84 af mine blev, da de skulle trække AR3a. :p Til gengæld jeg har oplevet dyre transistortrin som ikke kunne tåle mosten på AR10pi og ikke mindst båndhøjttalere som Apogee...i bedste fald slog forstærkernes sikringskredsløb fra og båndet vendte sig 90 grader. Jeg siger ikke noget om tre sæt udgange (forurenet strandsand uha!) i en DIY DC forstærker der snilt magter at gå 1Ohm, hvis kølingen er til det.

Sjovt at se diagrammet over Mullard 5-20 der giver den genkendelige open-loop frekvenskurve ( der ligner de fleste rørtrin) som er lineær fra ca 100Hz til noget der ligner 1,3kHz med - 3dB omkring 60Hz resp. 9-10kHz . Feedback'en redder meget.
VRT transformere viklet efter Partridge Leak St 20 opskrift giver -3dB ved ca 58kHz... tæt på denne Mullard kurve :thumbsup:

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: 6BQ7A RCA forstærkning 38

Indlægaf Tonni » tors 26. sep 2019 18:21

Tænker i ikke på den beskrivelse Tubemania lavede i sin rørteknik tråd? En af de specielle ting med den amp, er at Kjeld beregnede og fik specialviklet en stak trafoer. Dette inkl udgangstrafoer med iirc omkring 1-1,5K PP...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 57 gæster