Philips radio type 834C.

Rør i alle afskygninger

Philips radio type 834C.

Indlægaf Poul » tirs 29. okt 2019 16:25

Har lige modtaget denne gamle radio fra begyndelsen af 1930’erne.
Den er beregnet til jævnstrøm, og der står 220-240V på regulatorrøret.
Venlige Forum-medlemmer har allerede givet mig gode råd og manualer, så jeg glæder mig til at komme igang med den :p
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips radio type 834C.

Indlægaf tctla » tirs 29. okt 2019 20:08

Poul skrev:Har lige modtaget denne gamle radio fra begyndelsen af 1930’erne.
Den er beregnet til jævnstrøm, og der står 220-240V på regulatorrøret.
Venlige Forum-medlemmer har allerede givet mig gode råd og manualer, så jeg glæder mig til at komme igang med den :p
Poul


STOP !

Hej Poul,

Det ka' du godt skrotte, for jeg fik lige en smule hikke, da jeg så din radio.
Der sidder jo et DC strømregulator-rør helt ude på fløjen.
Jeg tror, nogle kalder det en Baretter.
Denne radio er en DC-radio, som du skriver og må ikke tilsluttes lysnettet direkte.
Jeg har vedhæftet det rigtige diagram for denne version tillige med data over regulator-røret, Philips/Miniwatt 1928.
Hvis der IKKE sidder et 1928 rør, men en anden type, kan radioen være lavet til en anden DC spænding end 220V-DC. Det skal tjekkes før, du starter den op.


EDIT:
Tilføjet data over alle rør.

NY EDIT:
Tilføjet engelsk version diagram med engelske rørtyper.
Mig bekendt, svarer de 100% til 180mA Philips/Miniwatt typerne.

ABSOLUT NYESTE EDIT:
Det er ikke opgivet på diagrammerne eller i teksten hvilken skala-lampe (Pilot-Lamp), der er benyttet.
Det er en Philips 8054 6V-0,23A type.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Philips radio type 834C.

Indlægaf Poul » tirs 29. okt 2019 22:36

Ja, det er jeg med på Torben :thumbsup:
Jeg så godt, at det var manualerne over vekselstrømsmodellen, som du havde lagt ud.
Nu har du så også lagt manualer over jævnstrømsmodellen ud, og tak for dem :cool1:

Regulatorrøret er type 1928, og der står 220-240V på det. Ifølge manualen skulle det dog kunne klare 200-250Vdc.
Nu vil jeg først lave en grundig gennemgang og rensning af radioen, og har allerede set, at elektrolytten C14 er læk, så den skal i hvert fald udskiftes.
Når jeg kommer så vidt, at der kan sættes strøm på, har jeg tænkt mig, at bruge min Vario-trafo samt en Brokobling og en stor Elektrolyt, og selvfølgelig dreje langsomt op - det bliver spændende :roll:
Melder selvfølgelig tilbage og modtager i mellemtiden selvfølgelig også gerne kommentarer og forslag fra Forummet :p
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips radio type 834C.

Indlægaf tctla » ons 30. okt 2019 00:02

Som jeg forstår et barretter-rørs funktion, så er det en slags konstantstrøms-generator.
Der går altid den samme strøm gennem røret uanset hvilken spænding, der er over det.
Indenfor dets specificerede arbejdsområde, selvfølgelig.
Her har man 5 rør i radioen, der hver er specificeret til 20V/180mA i glød.
Til sammen giver det 100V/180mA når, de er serieforbundne.
Barretteren skal altså frasortere indgangs-spænding minus 100V og minus pilot-lampen og resultatet skal havne indenfor specifikationen 100-225V.
Forsyner du radioen med 230V DC taber du først 6V i Pilot-lampen. Så er der 224V tilbage.
Rørene forbruger 100V hvorfor baretteren skal æde de resterende 124V.
Det ligger jo fint indenfor dens specifikationer, umiddelbart.
Man skal dog også overholde specifikationen, at indgangs spændingen til radioen skal være mellem 200V og 250V.
Hvorfor denne begrænsning er der, ved jeg ikke, for det er jo spændingen OVER røret, der bestemmer hvilken effekt, der afsættes i det.
Måske bare en venlig vejledning til producenter, at baretteren er produceret til brug ved disse jævnspændinger på det gamle lysnet.
Jeg er helt sikker på, at den aktuelle DC-spænding på nettet i 30'erne var super-ustabil i forhold til dagens standard, og meget vel kunne svinge 50V.
Under alle omstændigheder, er det rigtig flot, at man med datidens viden og teknik, kunne lave sådan en simpel konstantstrøms generator med så stort et regulerings område.

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Philips radio type 834C.

Indlægaf Poul » ons 30. okt 2019 12:15

Så er radioen blevet adskilt fra chassiet, og det er tydeligt, at der forestår noget af et arbejde med at rense af efter den lækkede elektrolyt C14/50uF. Indholdet er løbet helt ned i bunden, og har bl.a. svinet volumen-potentiometer og hovedafbryderen godt til.
Er det mon bare med at skrabe det af, eller kan det mon opløses?
Der er også nogle af de almindelige kondensatorer i paprørene, som ser ud til at have lækket lidt. Det bliver nok nødvendigt også at udskifte dem.
De fem rør har alle en modstand på 16,5 ohm over glødetråden, så mon ikke at det er OK?
Regulatorrøret ser også helt ud, og har en modstand på 120 ohm. Den lille skalapære måler 3 ohm.
Jeg håber derfor på, at alle syv “lamper” er i orden :roll:
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips radio type 834C.

Indlægaf tctla » ons 30. okt 2019 14:22

Poul skrev:Der er også nogle af de almindelige kondensatorer i paprørene, som ser ud til at have lækket lidt. Det bliver nok nødvendigt også at udskifte dem.
Poul


Absolut, de er alle suspekte.
Jeg plejer ellers ikke, at gå ind for "re-stuffing", men denne gamle radio beder jo nærmest om det.
Jeg ville tage nogle nærbilleder af kondensatorerne, så jeg kan genskabe deres original-montering.
Dernæst klippe/lodde de gamle kondensatorer ud.
Sætte et passende bor i bænk-boremaskinen og bore kondensatorerne ud, så kun paprøret er intakt.
Derefter finde passende "fyld" til røret.
Det kan godt blive et problem, for axiale kondensatorer ligger jo ikke og flyder overalt.
Mullards "Mustard" kondensatorer kan dog stadig findes til rimelige priser, og de går nærmest aldrig i stykker.
Forhåbentlig passer de i rørene.
Til slut kan rørene forsegles, mest af hensyn til udseende, med f.eks 2-komponent lim og måske spraymales sorte i enderne.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Philips radio type 834C.

Indlægaf Poul » ons 30. okt 2019 14:44

Fint Torben, jeg har også tænkt mig at genbruge de gamle paphylstre og alu-canden omkring elektrolytten.
Har du evt. en fidus til fjernelse af lækket fra elektrolytten?
Det er dryppet direkte ned i volumen-kontrollen/afbryderen, så det hele skal afloddes og afmonteres, for at man kan komme til at fjerne “snasket”, som nu er blevet stivt.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips radio type 834C.

Indlægaf tctla » ons 30. okt 2019 16:32

Poul skrev:Fint Torben, jeg har også tænkt mig at genbruge de gamle paphylstre og alu-canden omkring elektrolytten.
Har du evt. en fidus til fjernelse af lækket fra elektrolytten?
Det er dryppet direkte ned i volumen-kontrollen/afbryderen, så det hele skal afloddes og afmonteres, for at man kan komme til at fjerne “snasket”, som nu er blevet stivt.
Poul


Du undgår nok ikke adskillelse og rengøring af volumepot'metret med afbryder.
Jeg har ikke en mirakelkur til at fjerne snasket.
Skrab først af, hvad du kan fjerne med en skarp kniv/skalpel.
Isopropyl-alkohol plejer derefter, at kunne starte en rengørings-process.
Måske skal du forbi salmiak-spiritus, rensebenzin, fortynder og hva' ved jeg for, at afslutte den?
Fælles for det hele er, at rensemidlerne ikke skal i kontakt med pot'metrets kulbane.
Jeg håber, den ikke er ramt af elektrolytkemi-eksplosionen, men det vil jo vise sig.

Jeg har iøvrigt nogle NOS Mustard-kondensatorer på lager. Du ka' jo altid spørge :thumbsup:

Kan du bekræfte, at skalapæren virkelig er en 8054-type?
Det bør stå på metal-soklen.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Philips radio type 834C.

Indlægaf Poul » ons 30. okt 2019 17:59

Ja, jeg er også indstillet på at afmontere potentiometeret/afbryderen, og så prøve at rense det bedst muligt uden at beskadige kulbanen.
Der står Philips type 8054 N på metal-soklen til skalapæren.
Jeg fandt iøvrigt en lille papseddel under bunden med tre numre. Gad vide hvad de er brugt til, siden de er så vigtige, som det fremgår af den fortrykte tekst?
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips radio type 834C.

Indlægaf tctla » ons 30. okt 2019 18:40

Poul skrev:Jeg fandt iøvrigt en lille papseddel under bunden med tre numre. Gad vide hvad de er brugt til, siden de er så vigtige, som det fremgår af den fortrykte tekst?
Poul



Licens-kontrol eller betaling af apparat-afgift ?
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Philips radio type 834C.

Indlægaf Poul » lør 2. nov 2019 14:10

Så er elektrolytten C14 og volumenpotentiometer R2/hovedafbryder blevet afmonteret.
Det var desuden nødvendigt at fjerne metalboksen med C2 og C6, for at få plads til at tage R2 ud.
Det har så samtidig givet bedre muligheder og plads til at arbejde med den kommende udskiftning af kondensatorerne i paprørene ;)

C14 skal renses og tømmes for indhold, og så regner jeg med, at der bliver god plads til at gemme en ny 50uF elektrolyt i kanden, så det kommer til at se lidt originalt ud :p

Volumenpotentiometeret er en trådviklet type, som jeg vil forsøge at rense for elektrolyt-snask. Umiddelbart ser det ud til, at det kan komme til at fungere igen, men nu må vi se :|

Den firpolede afbryder har det ikke så godt. Der er vist øvet vold på den på en eller anden måde, og der er vist også brækket lidt bakelit af, men nu giver jeg også den en gang rensning, og ser om den kan laves. I yderste fald kan den jo også undværes eller luses over :roll:
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips radio type 834C.

Indlægaf Poul » man 4. nov 2019 16:37

Efter rensning fungerer volumenpotentiometeret udmærket igen, men afbryderen står desværre ikke til at redde, da den er blevet “voldtaget”, og noget af bakelitten er knækket af. Jeg har derfor tænkt mig at luse kontakterne over og køre uden afbryder.
Efter rensning er den store elektrolyt 50uF/32V blevet meget kønnere, men den fungerer selvfølgelig ikke, så den bliver erstattet af en ny elektrolyt 47uF/50V, som jeg vist nok finder plads til i den originale alubeholder, se foto.:thumbsup: Det er gået ned ad bakke med størrelsen på de forløbne 90 år :!:
Højttaleren er også testet og fungerer, så alt ialt ikke så ringe endda :Skor:
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips radio type 834C.

Indlægaf MaxJ » man 4. nov 2019 17:20

Vis os et billede af kontakten, det er altså ikke umuligt at en eller anden har en liggende.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Philips radio type 834C.

Indlægaf tctla » man 4. nov 2019 18:05

Poul skrev:... som jeg vist nok finder plads til i den originale alubeholder,
Poul



Ekko Ekko Ekko Ekko Ekko

:thumbsup:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Philips radio type 834C.

Indlægaf Poul » man 4. nov 2019 20:36

Her er et par nærbilleder af kontaktsiden og potentiometersiden.
Det er en fir-polet drejekontakt, og der en god forbindelse gennem den, men den kan ikke dreje, da der er brækket noget af bakelitten, og mon ikke også, at der er noget galt med “metal-skyderen”? Der er i hvert fald et kraftigt hak i den.
Spændende at høre, om nogen skulle ligge inde med sådan en gammel svend, eller nogen stumper til den. Jeg tror nemlig godt, at afbryderen kan adskilles fra potentiometeret, så reparation er måske muligt med de rigtige stumper :ide:
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 123 gæster