Tandberg Sølvsuper 10.

Rør i alle afskygninger

Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf Poul » lør 21. dec 2019 13:33

Søger godt råd om Tandberg Sølvsuper 10 m/ Stereo-dekoder model 3 (hybrid med rør i radiodelen og transistorer i udgangsforstærkeren).
Radioen er renset og efterset, og den spiller fint på FM-mono, men der kommer en meget kraftig hylen, når jeg slår over på stereo :-X
Jeg har kraftigt antennesignal, så den burde kunne spille stereo, men musikken bliver fuldstændigt overdøvet af den kraftige hylen.
Hyleriet forsvinder, hvis jeg afmonterer stereo-pæren, og så spiller den fint i stereo. Det er den rigtige stereo-pære, der er monteret.
Er der mon nogen i forummet, som kan give et tip :ide: ?
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf Tonni » lør 21. dec 2019 14:08

Har pæren den rigtige værdi?
7V 50mA, mener jeg den skal være...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf tctla » lør 21. dec 2019 15:01

Hej Poul,

Et fuldstændigt skud "in die blaue luft hinein": Skift C830, 8uF i stereo-dekoderen.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf Poul » lør 21. dec 2019 15:17

Ja, pæren har den rigtige værdi Tonni, og du husker rigtigt.
Jeg prøver at kigge på C830 Torben.
Glædelig Jul allesammen :p
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf Poul » lør 21. dec 2019 16:33

Har lige taget et par hurtige kontrolmålinger på stereo-dekoderen.
Forsyningsspændingen er på 32,7 Vdc og strømmen er på 10,7 mA, så det ser fornuftigt ud.
Har så lige målt på de fire elektrolytter - i første omgang direkte på printet, så målingerne er nok ikke helt troværdige, men alligevel :?

Noget tyder på, at dit skud “i det blå” ikke er helt ved siden af Torben - C830/8uF måler kun 1,16uF.
C802/10uF måler kun 1,60uF. Selv om målingerne er foretaget i printet, så tyder det dog på, at lytterne er udtjente.
C801/1uF måler 1,92uF og C808/1uF måler 1,95uF, så de ser umiddelbart bedre ud.

Vil udlodde C830 og C802 og erstatte dem med nye og så teste igen - fortsættelse følger :!:
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf MaxJ » lør 21. dec 2019 16:37

Lytter med, er bare nysgerrig.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf Tonni » lør 21. dec 2019 17:51

Er det de klassiske kulmassemodstande, der sidder i den. Ville jeg lige tjekke dem også. Kan desværre ikke lige huske hvilke det er, Tandberg brugte i sølvsuper 10'eren...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf tctla » lør 21. dec 2019 23:29

Tonni skrev: Kan desværre ikke lige huske hvilke det er, Tandberg brugte i sølvsuper 10'eren...


Heller ikke jeg, men de var en overgang rigtig glade for radiale, brune modstande med farve-kode striber på toppen.
Jeg kan til gengæld ikke sige, at jeg husker nogensinde at have skiftet een af dem ud, fordi den målte udenfor spec's.
Kun deciderede brændte modstande af den type, har jeg udskiftet.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf Poul » søn 22. dec 2019 00:41

A764DC34-A551-491E-97AB-D2B98289A228.jpeg
Jeg har lige snuppet et billede af dekoderen, som måske kan sige jer noget om modstandene.

Som det vist fremgår, så har jeg repareret forbindelsen gennem den ene spole L801. Hele spolehuset var knækket af, og den ene forbindelse (5) var herved afbrudt. Jeg lavede derfor en ny forbindelse fra bagsiden af printet, og nu er modstanden gennem spolen ca. 16 ohm, hvilket jeg vurderer som OK, når jeg sammenligner med modstandene gennem de andre spoler, som varierer fra ca. 9-48 ohm.
Modstandene svarer godt i forhold til de angivne spoledata på det diagram, som jeg har, så jeg tror, at alle spoler nu er i orden.

I første omgang regnede jeg faktisk med, at fejlen lå i den afbrudte spole L801, men :( der er åbenbart mere galt med dekoderen. De “mistænkte” C802 og C830 er iøvrigt de to blå elektrolytter, som man kan se i højre side af dekoderen.
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf tctla » søn 22. dec 2019 09:11

Hej Poul,

Dekoderen bruger tydeligvis ikke den type radial-modstande (begge ben ud af samme ende), som jeg omtalte.
Billedet viser dog noget, der mere sandsynligt vil være et problem.
Dekoderen anvender nemlig transistorer af Lockfit-typen, se vedhæftede.
Der er rigtig stor chance for, at de laver problemer.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf Poul » søn 22. dec 2019 09:47

Ja, det er rigtigt Torben.
Jeg har godt lagt mærke til de aflange transistorer, og i denne forbindelse tænkt på om det var Lockfit?
De har imidlertid ikke samme facon, som de Lockfit-transistorer jeg tidligere har set - de var mere kantede - så jeg slog det ud af hovedet igen.
Nu vil jeg lige udskifte de to lytter, og så eventuelt gå i gang med de aflange transistorer :roll:
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf tctla » søn 22. dec 2019 13:10

Hej Poul,

Jeg fandt lige et billede på nettet som viser Tandbergs TP41 transistor radio indeni.
Her kan man se både den radial-type modstand, jeg skrev om og den "rigtige" type Lockfit transistor.
Lockfit henviser til benenes udformning, der låser transistoren i printpladen, når den er isat.
Herved falder den ikke ud af printet, eller kommer til at sidde skævt, under flow-lodningen.
Iøvrigt, så mener man, at problemerne med Lockfit transistorerne skyldes, at plast-indkapslingen/huset angriber silicium-transistoren, der er indstøbt. Een eller anden kemisk proces, foranlediget af huset, nedbryder transistoren, der så får alle mulige skavanker (støjer, nedsat forstærkning, kortslutter, evt. delvis osv.)
Transistoren på vedhæftede billede, er af Philips/Mullard fabrikat, og de har problemet.
Andre fabrikanter fremstillede også Lockfit typer, f.eks Siemens, og de kan have anvendt andre sammensætninger i plastikmaterialet, der ikke angriber transistoren.
Transistorerne var også fremstillet i hus-varianter, som på dit billede, og jeg ved faktisk ikke, om de er problematiske eller ej.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf Poul » søn 22. dec 2019 13:16

Tog lige en diode-test af de seks transistorer.
De fem af dem, Q801-Q805, viste normale gennemgange omkring 0,6 V, men der var fejl på Q806 type SE6002, som faktisk ikke er en Lockfit-transistor. Såvidt jeg kan se på diagrammet, er det den transistor, som giver stel til stereo-pæren.

Der er normal gennemgang til emitteren, men ingen gennemgang til collektoren. Da jeg så kiggede nærmere, opdagede jeg, at der var blevet eftermonteret en diode efter collektoren (man kan lige se den på billedet). Den diode er ikke vist på diagrammet, og heller ikke på billedet på forsiden af Tandberg’s Installations instruktion. Det er dioden, der spærrer for gennemgangen til printet, for jeg kan måle normale ca. 0,6 V direkte på collektorbenet. Måske er dioden bare blevet defekt :roll:

Hvorfor mon denne diode er blevet eftermonteret? Tror I, at den kan være årsag til problemet med dekoderen?
Jeg modtager gerne eventuelle kommentarer, inden jeg prøver at fjerne den eller erstatte den.
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf Poul » søn 22. dec 2019 13:35

2E69127D-ED56-4F38-B735-8685FD259CE9.jpeg
Her kommer lige et supplerende billede, hvor man bedre kan se den eftermonterede diode i collektorkredsen fra Q806.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf tctla » søn 22. dec 2019 14:24

Det er lidt svært (for mig..?) at forstå din beskrivelse af diodens placering i kredsløbet.
For mig er der to muligheder:
1) Den sidder over emitter og kollektor med katoden forbundet til kollektor.
2) Den sidder i serie med kollektor, altså mellem kollektor og pæren. Her også med katode mod kollektor.

Jeg ville ikke stole 100% på målinger på transistorer, der ikke er afmonterede.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 133 gæster