Slidte rør eller ej ?

Rør i alle afskygninger

Slidte rør eller ej ?

Indlægaf HangaardDK » ons 25. mar 2020 19:52

Hej alle,
Jeg har støvet mine rørbamser af og så kom jeg til at tænke på hvordan kan man vide om rørene er ved at være udtjente, man vender sig jo til lyden og tænker ikke man sådan lige bemærker at de bliver dårligere og dårligere med tiden og vi har jo ikke alle udstyret til at tjekke dem med.

Har sådan et sæt som på billedet her under (billedet lånt fra nettet det er lidt letter)
Opera Audio Reference 1.2 samt 2 stk. Opera Audio Reference 9.9
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
HangaardDK
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 mar 2020
Lokalitet: Kibæk

Re: Slidte rør eller ej ?

Indlægaf Fredmarantz » ons 25. mar 2020 20:06

Joh -

- ved at måle på dem
- ved at sammenligne deres lyd med nye ditto rør's lyd - hvor alt andet er lige og skiftet foregår hurtigt. .
- Ved at have optalt drifttimer..(hvis rørene fx har været i drift i mange tusinde timer, er der en vis sandsynlighed for at de er slidte)

Hvis det lyder godt, er der jo en god grund til at fortsætte med dem indtil de ikke længere lyder godt (simpel logik) - men du har ret i, at en degradering af rørenes egenskaber oftest foregår langsomt og man lægger ikke specialt mærke til at lyden måske langsomt ændres.

Hvilke rør drejer det sig om? - De ligner 845, set på billederne. Udstyret er for nyt til at debattere her, men rørene, isoleret set, er jo et alment interessant emne - ikke mindst for Vintagefreaks.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Slidte rør eller ej ?

Indlægaf HangaardDK » ons 25. mar 2020 20:13

Ja forskærersættet er for nyt men rørene kan jo være af ældre dato..
Kontrolforstærkeren Riaa ECC83 og line stage bruger ECC81
Effekt forstærker er 845 som du har bemærket og driver rør E182CC indgangsrør ECC88.
Brugeravatar
HangaardDK
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 mar 2020
Lokalitet: Kibæk

Re: Slidte rør eller ej ?

Indlægaf Fredmarantz » tors 26. mar 2020 00:33

Hvis du gerne vil have dem testet og kan vente til Corona-affæren er under kontrol, er du velkommen her hos mig i Herning. Så kan jeg teste rørene, dog ikke 845. Dem tror jeg ikke, jeg kan teste på en AVO VCM MKII - men de andre kan jeg da.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Slidte rør eller ej ?

Indlægaf HangaardDK » tors 26. mar 2020 09:42

Takker mange gange, ja det er nok en god ide at vente så vi ser lige tiden an.

Vh. Søren
Brugeravatar
HangaardDK
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 mar 2020
Lokalitet: Kibæk


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster