70 volt højttalerudgang

Rør i alle afskygninger

70 volt højttalerudgang

Indlægaf Hackenberg » tors 26. mar 2020 18:28

Kære alle.

Min effektforstærker har, foruden de normale højttalerudgange, udgange mærket 70 V.
Jeg formoder det drejer sig om udtag til lange ledningstræk og med højttalere med trafo i indgangen. Eller hür?
Hvis man skulle koble en højttalerenhed på direkte skulle det så være 30 - 50 ohm eller er vi oppe omkring 800 ohm?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: 70 volt højttalerudgang

Indlægaf rørglad » tors 26. mar 2020 19:22

Du har ret i, at 70 V udtaget er beregnet på lange ledningsforbindelser. Det er vist det mest almindelige at køre med et 1oo V udtag
Har du har 70 volt ud i en 50 Ohm HT afsættes der 70 X70 /50 = 98 W
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: 70 volt højttalerudgang

Indlægaf Hackenberg » fre 27. mar 2020 10:32

Jeg er ikke god til rør! Jeg har dog forstået at man skal passe på at belastningen på primærsiden af udgangstrafoen er rigtig. Jeg har tilkoblet 8 ohms højttalere på den dertil indrettede udgang. Hvad sker der så når jeg belaster 70 V-udgangen også?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: 70 volt højttalerudgang

Indlægaf rørglad » fre 27. mar 2020 11:20

Når belastningsimpedansen på sekundær-sinen bliver lavere bliver primær impedansen også lavere, hvilket belaster udgangsrøret mere. Hvorvidt rørets belastningen blive "mere end godt er" er i sidste ende et spørgsmål om den effekt, der afsættes i udgangsrørets anode.
Udgangstransformatoren skal foranstalte impedanstilpasning mellem rørets høje impedansniveau (stort spændingskifte og lille strømskifte) og højttalerens omvendte forhold.
Er tilpasningen ikke ideel går der effekt til spilde.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: 70 volt højttalerudgang

Indlægaf Tonni » fre 27. mar 2020 11:34

Plus bliver belastningen for lav, som for høj impedans, kan det skabe selvsving. Derfor en rørforstærker altid skal være belastet...
Vil du være sikker, kan du sætte en 24 til 32 Ohms modstand på 8 Ohms viklingen, mens du afprøver din højOhms udgang...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 129 gæster