Philips Sonate BDK 467 A

Rør i alle afskygninger

Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf eltek » tirs 14. apr 2020 12:11

Hej
Jeg har en Philips Sonate fra omkring midt halvtredserne stående. Den er i rimelig fin kosmetisk stand, men indmaden skal ses ordentlig efter. Jeg har målt udgangstrafoen og powertrafoen igennem og de ser ud til at være ok.
Jeg har målt nogle af modstandene igennem og det ser ikke helt godt ud. Nogle af dem er meget uden for værdi.
Også nogle af de gamle kondensatorer ser mistænkelig ud. Ladeelektrolytten (3x50uF) ser derimod ud til at være ok. Værdien ligger på 49-52uF og ESR på ca. 0,2 ohm.
Problemet lige nu er at jeg mangler et diagram. Jeg har godt nok fundet et på nettet, men det er så utydeligt at man dårligt kan se hvad det forestiller, så mit håb er at der er en her på forummet der ligger inde med et læselig diagram over sådan en gammel svend. :p

IMG_20200413_160002.jpg


IMG_20200413_160139.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
eltek
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 05 sep 2018
Lokalitet: Aabenraa

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf Poul » tirs 14. apr 2020 23:09

Hej eltek.
Kan du bruge det her diagram?
Mvh. Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf eltek » ons 15. apr 2020 09:47

Hej
Det er det diagram jeg har , men dette er meget bedre. Tak for det.
Jeg har tænkt mig at starte med strømforsyningsdelen, checke komponenterne, skifte dem der måtte være defekte eller meget ude af værdi. Derefter udgangstrinnet og til sidst radiodelen.
Der vil nok komme spørgsmål hen ad vejen, da rørradioer er forholdsvis nyt for mig. Har dog erfaring med strøm og spænding og ved godt man ikke bare skal stikke klørfem ned i sådan en fuglerede.
Jeg vil opdatere med lidt billeder hen ad vejen efterhånden som projektet skrider frem.

Mvh Povl
eltek
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 05 sep 2018
Lokalitet: Aabenraa

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf Poul » ons 15. apr 2020 12:09

Hej Povl.
Fint at du kan bruge diagrammet, så er det lidt lettere at komme igang de kritiske steder.
Stol ikke for meget på kondensatorerne, selv om de måske måler større kapacitet end angivet - i mange tilfælde har de taget fugt, og giver derfor for meget lækstrøm igennem sig, selv om kapaciteten er god nok.
Husk også at rense rørsokler og rørben, så der er god forbindelse. Det samme gælder alle kontakter og potentiometre.
Det er bedst at starte langsomt op med en vario-trafo, så du kan nå at afbryde, hvis der viser sig fejl (varme-røg-lugt-gnister-mv.), som du ikke har fundet i første omgang.
Held med det!
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf Poul » ons 15. apr 2020 13:37

Hej igen Povl.
Kom lige til at tænke på, at overføringskondensatoren C36/10nF til udgangsrøret under alle omstændigheder bør skiftes.
Hvis der kommer DC-spænding på udgangsrørets G1, så bliver det meget hårdt belastet.
Modstandene kan også nemt være skredet opad i værdi, og hvis det er mere end +20%, så ville jeg også skifte dem.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf eltek » ons 15. apr 2020 15:42

Hej Poul
Der sad en håndfuld kondensatorer (sorte klæbrige nogen), dem har jeg alle skiftet da nogle af dem var revnet, C36 var en af dem.
Der står godt nok 10nF i diagrammet, men den gamle der sad i var 22nF, så jeg har sat en 22nF i igen. Der er også et par andre der ikke stemmer med diagrammet fx C62 1nF (sidder omkring diskantreguleringen, det er utydeligt hvad der står), men der sad en 2,2nF. Dem jeg har skiftet har jeg sat samme værdi i igen. Modstandene omkring udgangsrøret holder sig inden for +20%, men det ender nok med at jeg skifter dem også.
Jeg tror kondensatorerne der ikke passer helt med diagrammet har siddet i fra fabrikken. Så vidt jeg kan se har der ikke været pillet i radioen tidligere.
Jeg har haft ensretterrøret i og startet den op (med en 40w pære i serie) og det så fornuftigt ud med hensyn til spændingerne.

IMG_20200415_150931.jpg

IMG_20200415_151021.jpg

IMG_20200415_151141.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
eltek
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 05 sep 2018
Lokalitet: Aabenraa

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf Poul » ons 15. apr 2020 16:06

Fint arbejde Povl - det går jo godt fremad.
En 40W glødepære i serie er jo også en slags vario. Du kan jo evt. fortsætte lidt opad med 60W-75W-100W pærer, og ser alt OK ud ved 100W pæren i serie, så kan du godt prøve at give den netstrøm.
Der skulle være en god chance for, at der kommer liv i den med 100W pæren, hvis alt iøvrigt er i orden.
Det betyder ikke så meget, om C36 er på 10nF eller 20nF, og de er sikkert bare gået over til den lidt større kondensator på fabrikken, som du ganske rigtigt formoder.
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf Poul » ons 15. apr 2020 16:28

Du skal nok også regne med at udskifte den store 3x50uF-elektrolyt, som sidder i Alu-huset bagerst til højre.
Hvis du ikke lige har en sådan type, så kan du bare bruge 3 stk. enkelt-elektrolytter (måske kan de endda være inde i Alu-huset).
50uF elektrolytter findes ikke rigtigt længere, så brug bare 47uF i stedet for, men husk mindst samme spænding, som de oprindelige.
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf tctla » ons 15. apr 2020 16:30

Hej,
Der er meget lidt på Internettet over denne radio, der er lavet af Philips i København (Jenagade..?), så vidt jeg ved.
Poul's diagram er faktisk det eneste, der er at finde på nettet og det har IKKE en fortegnelse over hvilke rør, der er brugt i radioen.
Gider du lave en liste?
B1 =
B2 =
...osv.


På forhånd tak og pøj, pøj med renoveringen.
Du er i gode og erfarne hænder med Poul :thumbsup:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf eltek » ons 15. apr 2020 18:31

Hej Torben
Du har ret i at der ikke er meget om denne radio. Har været inde på http://www.nvhr.nl/gfgf/schema.asp hvor de har en masse Philips radioer listet op, men ingen med typen BDK 467A. Måske det er en speciel model til Danmark, deraf DK i type betegnelsen.
Jeg kan se at fx Philips radioer til Tyskland har BD i type betegnelsen. Men der er bare ingen med nummeret 467.

Rør i radioen er
B1 = ECC85
B2 = ECH81
B3 = EBF80
B4 = EF85
B5 = EABC80
B6 = EL84
B7 = EZ80
B8 = EM80

Tror nok jeg har fået dem i rigtig rækkefølge, ellers må du rette mig.
Ja jeg har jo fulgt lidt med herinde og kan fornemme at der er en masse viden på det her område. Og da jeg ikke er 100% inde i det rørtekniske, håber jeg at kunne få lidt hjælp til nogle af de problemer der måske nok vil komme

Mvh Povl
eltek
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 05 sep 2018
Lokalitet: Aabenraa

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf Poul » ons 15. apr 2020 19:42

Nej, der er ikke meget at finde om denne model, men jeg har fundet dette reklame-billede af den, hvoraf det da fremgår, at den i 1957 kostede 695,- kr.
Mvh. Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf Helikon » ons 15. apr 2020 20:41

her er lidt
en dansk til salg i Polen https://archiwum.allegro.pl/oferta/phil ... 13095.html

nogen der kender denne side https://nohm.dev/schematics/Philips/ der er mange diagrammer også fra andre fabrikanter end Philips, bare gå til schematics
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf tctla » ons 15. apr 2020 23:25

eltek skrev:Måske det er en speciel model til Danmark, deraf DK i type betegnelsen.

Mvh Povl


Hej Povl,

Tak for rør-listen.

Og så er din radio ikke TIL DK, men derimod FRA DK.
Den er produceret af Philips i København.
Derfor skrev jeg Jenagade i parentes, for jeg ved, at Philips havde en afd. i denne gade i Kbh.
Jeg ved bare ikke, om det også var der, de producerede radioer.

Mvh.,

/Torben


EDIT:
Jeg kom i tanke om, at jeg faktisk kender een, hvis far arbejdede på fabrikken i Jenagade, og ja, der var der, de producerede i hvert tilfælde transistor-radioer ( f.eks L4W33T, som far'en var med til at udvikle ).
Sønnen var til tider med på far'ens arbejdsplads, som det sker, og han har fortalt mig om stedet.
Sønnen hedder Frank og han er lidt af en berømthed blandt rør-nørder.
Her er hans hjemmeside: https://frank.pocnet.net/
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf Poul » ons 15. apr 2020 23:39

Interessant link til Frank’s hjemmeside :cool1:
Tak for det Torben.
Mvh. Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf eltek » tors 16. apr 2020 17:23

Torben, man kan vel også sige den er lavet i Danmark til Danmark.

Nå men jeg har haft den igang med kun tre rør (EZ80, EL84 og EABC80) og med en cd-afspiller koblet til grammofonindgangen og det fantastiske skete, der kom lyd ud af højttaleren. Prøvede først med en 75w pære i serie men det lød ikke for godt, så den fik direkte fra stikkontakten og det må man sige gjorde en forskel. Der er en lille smule brum med volumen skruet helt ned, tænker det er den 3x50uF kondensator der ikke er for god. Glødespændingen på rørene er 6,8volt som jo nok er i overkanten men måske spændingen falder lidt når alle rørene kommer i.
Hvad mener i om sådan en bimetal sikring der sidder på trafoen, bør man montere en lille glassikring (måske 1A) imellem? Tænker der skal nok noget overbelastning til før bimetalsikringen slår fra.
IMG_20200416_161314.jpg

IMG_20200416_161425.jpg


Mvh Povl
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
eltek
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 05 sep 2018
Lokalitet: Aabenraa

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 145 gæster