ny vintage rørforstærker

Rør i alle afskygninger

ny vintage rørforstærker

Indlægaf pqrannes » fre 14. okt 2011 22:19

Hej,

Jeg er en ung-(agtig) mand, der er kommet til at købe en amerikansk vintage rørforstærker. Det er en Bell 2420 med 4 x 6V6 rør i udgangen, og umiddelbart lyder den dejligt, f.eks. på mine Isophon PH-2132E "dual concentric"-agtige enheder i åbne kasser:

Billede


Men - der er vist altid et "men" - når jeg skrue lidt højt op, lyder det ikke godt (forvrængning af især de dybe toner og lidt popperi i høttalerne også).

Det er som om der er noget, der ikke kan følge med. Højttalerne er det næppe (andre højttalere gør det samme), da de plejer at kunne klare mere.

Det må være forstærkeren, der på en eller anden måde siger fra. Jeg har målt udgangsrørerne, og de er er OK. De små rør (alle 12AX7/ecc83) er jeg ikke nået til endnu, men her siger min erfaring mig at der sjældent er noget galt.

Nuvel, der skal vel både måles bias på udg. rør mm. men jeg er jo den utålmodige type. Og forstærkeren skulle jo være halvkraftfuld med 6V6 rør i push-pull konfiguration.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: ny vintage rørforstærker

Indlægaf pqrannes » fre 14. okt 2011 22:55

hmmm,

Min underbo, den emsige aqrannes, mener ikke man kan starte sådan en tråd uden at lægge billeder op.

Her er et par stykket:

Billede

Billede

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: ny vintage rørforstærker

Indlægaf Fredmarantz » fre 14. okt 2011 22:56

Jeg kunne godt forestille mig at kondensatorer og kulmassemodstande kan "larme" lidt og det er også mit første bud på miséren.. Det er min erfaring, at især kulmassemodstabde med høj alder kan knitre og "poppe" i signalvejen, men det skulle de vel også gøre ved lav styrke..

Ellers kunne du jo prøve at sikre dig fuld kontakt - ved at sikre dig, at benforbindelser (rør/sokler) er ok.
Ligeledes checke div. lodninger under dækket.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: ny vintage rørforstærker

Indlægaf Tube mania » fre 14. okt 2011 23:53

Tillykke med den...her er diagrammet med en masse dejlige spændinger og komponent-værdier. Det der særlig interessant har jeg markeret...kondesatorerne fordi de som sædvanlig sikkert er læk og forstyrrer alting...modstandene fordi de er i risikogruppen pga stort spændings-fald. Kun ene kanal er markeret...nå...jeg glemte skærmgitter-spændingen på V4 ben3-23V..der er ofte problemer, så er det C18/R37...som driller.

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: ny vintage rørforstærker

Indlægaf pqrannes » lør 15. okt 2011 08:33

Hej TM,

Tak for indsatsen med din røde pen. Som de skriver dybt nede på den side, hvor du har fundet diagrammet, er dette alligevel ikke til en Bell 2420, men jeg har trukket det rigtige ud af en manual i djvu format, og det er her:

Billede
Schematics Bell 2420 (så er der lidt til google, så andre der ikke kan dansk også kan få glæde af det.)

Antallet af røde markeringer bliver vel ikke mindre, så jeg må vel bare i gang!

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: ny vintage rørforstærker

Indlægaf rørglad » lør 15. okt 2011 08:58

Ud fra din beskrivelse: "især bassen ved opskruet volumen" vil jeg foreslå at du checker din anode-spænding ved udgangsrørene. Sæt et voltmeter på midtpunktet af udgangstrafoens primær (eller evt. på ladelytten) og se hvad der sker når du skruer op?
Der skulle ikke så gerne ske nævneværdige ændringer - hverken DC eller AC.
mvh Nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: ny vintage rørforstærker

Indlægaf pqrannes » lør 15. okt 2011 09:04

rørglad skrev:Ud fra din beskrivelse: "især bassen ved opskruet volumen" vil jeg foreslå at du checker din anode-spænding ved udgangsrørene. Sæt et voltmeter på midtpunktet af udgangstrafoens primær (eller evt. på ladelytten) og se hvad der sker når du skruer op?
Der skulle ikke så gerne ske nævneværdige ændringer - hverken DC eller AC.
mvh Nils


Tak for rådet, Nils.

Det lyder netop som om den "løber tør for strøm", når jeg skruer op.

Jeg vil prøve at måle i morgen aften. Nu skal jeg på landet og sælge hus (der er åbent hus i morgen).

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: ny vintage rørforstærker

Indlægaf Ehapa » lør 15. okt 2011 10:14

Jeg ville få en god tekniker til at løbe den igennem, jeg har også et par gange bare spillet derud ad med noget gammelt rørgrej, og to gange var jeg ved at brænde hytten af, især hvis der ikke er nogen sikring kan det gå helt galt.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 29 gæster