Radiorør "ukendte"

Rør i alle afskygninger

Re: Radiorør "ukendte"

Indlægaf Klarskov » tirs 9. jun 2020 22:37

kj2005 skrev:
MaxJ skrev: Separat bias til hver rør løser problemet. :-)


Troede jeg også, men Ikke helt ...min 6SL7gt amp er konstrueret med 4 x EL84 pr kanal og individuel bias justering. Er vi heldige trækker et sæt 48mA og et andet 52mA, da stiger forvrængningen kun lidt. Man kan spille på forstærkeren men forvrængningen på Hewlett Packard'en er en anden når fire rør trækker skævt.

Mvh. Kim


Ja, præcis. For bias indstiller kun Ia, hvis det hele skal være i balance skal rørenes stejlhed (gm) ved det valgte arbejdspunkt også være ens. Tough luck, men sådan er det vist desværre.
Mvh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Radiorør "ukendte"

Indlægaf kj2005 » ons 10. jun 2020 08:26

Klarskov skrev:
kj2005 skrev:
MaxJ skrev: Separat bias til hver rør løser problemet. :-)


Troede jeg også, men Ikke helt ...min 6SL7gt amp er konstrueret med 4 x EL84 pr kanal og individuel bias justering. Er vi heldige trækker et sæt 48mA og et andet 52mA, da stiger forvrængningen kun lidt. Man kan spille på forstærkeren men forvrængningen på Hewlett Packard'en er en anden når fire rør trækker skævt.

Mvh. Kim


Ja, præcis. For bias indstiller kun Ia, hvis det hele skal være i balance skal rørenes stejlhed (gm) ved det valgte arbejdspunkt også være ens. Tough luck, men sådan er det vist desværre.
Mvh
Hans Jørgen


Ja..købte 10 EL84'ere til spotpris for ca 20 år siden uden erfaring med oem rør fra elektronik butikken på Frederiksborggade. Man bevægede sig til butikken, men desværre kunne man ikke se om kvaliteten var ok...alle rør så gode ud.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 116 gæster