Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Rør i alle afskygninger

Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf kj2005 » ons 10. jun 2020 10:29

...kan ikke finde noget over KS591 ....Er der virkelig ingen som ligger inde med et diagram over Ortofon KS591 med 4 x ECL82 og to ECC83?

Jeg har fået en slem fugt skade ind til rep...kæmpe støvbunke ,irret aluminium, rustne skruer , færdige højvolts lytter, alle knapper revnet....ja, det det hele er der.

Hjælp :'(

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf tctla » ons 10. jun 2020 12:47

Hej Kim,

Diagram nej, men se alligevel vedhæftede.

God fornøjelse med renoveringen.


Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf X-ray » ons 10. jun 2020 17:36

Hej Kim,
Jeg har været møllen igennem - og nej, der findes intet diagram.
Med din sædvanlige ildhu, syntes jeg da, at netop du skal få tegnet diagrammet op. Så har vi det alle - måske - til evig benyttelse.. :thumbsup:
Jeg har selv en KS591 og har nogle noter, diagram udsnit, som jeg gerne sender dig - så er du da igang.
Dit projekt ser omfattende ud, men du er jo 'The Man'... ;)
Bemærk at Step-Up trafoerne er ikke eksisterende/fjernet i din.

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf kj2005 » tors 11. jun 2020 10:53

tctla skrev:Hej Kim,

Diagram nej, men se alligevel vedhæftede.

God fornøjelse med renoveringen.


Mvh,

/Torben


Hej Torben
Tak for den fine artikel :thumbsup: ..jeg forstår ikke at de skriver 4 x ECC83 ...i denne (måske tidlige) KS591 nr. 284 er der kun 2 x ECC83?

Jeg må høre om andre har lidt erfaring med Ortofon forstærkeren.

Jo, der bliver noget at tage sig til :shock:

Mvh. Kim
Senest rettet af kj2005 tors 11. jun 2020 11:30, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf kj2005 » tors 11. jun 2020 11:09

X-ray skrev:Hej Kim,
Jeg har været møllen igennem - og nej, der findes intet diagram.
Med din sædvanlige ildhu, syntes jeg da, at netop du skal få tegnet diagrammet op. Så har vi det alle - måske - til evig benyttelse.. :thumbsup:
Jeg har selv en KS591 og har nogle noter, diagram udsnit, som jeg gerne sender dig - så er du da igang.
Dit projekt ser omfattende ud, men du er jo 'The Man'... ;)
Bemærk at Step-Up trafoerne er ikke eksisterende/fjernet i din.

Hilsen X-ray.


Hej X-ray

Tak for din tiltro, men denne gang bliver jeg nødt til at tænke mig om. Denne reparation bliver dyrere end 150kr for ejeren.

Jeg er den glade modtager af alt der kan hjælpe med at få denne Ortofon KS591 igang igen. Så har du lidt om kredsløbet vil jeg gerne have det tilsendt :thumbsup:

Denne er slemt medtaget af fugt, mange "hakker" på det massive for - og bagstykke i aluminium, alla skruer er rustne, og så er der "indopereret" samme B&O riaa som jeg i 1971, 17år gammel, fik monteret i min Beogram 1001....med orange tape som isolation mod chassis :shock: .... Alle knapper revnede, og to smuldrede væk ved demontering...jeg brugte et par timer på at fjerne ca. en 1/2cm støv som lå over hele det indre i forstærkeren.

....ejeren oplyser at disse KS591 handles for nogle få tusser?
Der skal skiftes 4 dobbelte højvolt / 1 single højvolt lytter...ca 30 mindre lytter, pga fugt ca 16 revnede grøn/brune signal kondensatorer, flere korroderede modstande, udskiftning af skruer, maling af aluminium, ny netbrønd (gamle revnet) og mere end en uges koncentreret arbejde....og så er forstærkeren ikke færdig original?

De to høje "sølv" dobbelte lytter med kun én skrue til at holde hver af dem ser uoriginale ud :!:

Det bliver en omfattende reparation...tænker jeg. Alt kan lade sig gøre..men prisen?

Jeg bryder mig ikke om, at der i Torben's artikel står at KS591 indeholder 4 x ECC83...i denne er der kun 2 x ECC83. Der er flere afbrudte ledninger og et manglende DIN stik, så jeg frygter lidt, at den gamle riaa bestod enten af to rør, eller som du skriver to step-up trafoer? Var de originale JS trafoer? de koster på Ebay mere end hele denne forstærker.

Det vil ikke være muligt for mig at tegne denne forstærker op, da en radiomekaniker har lavet fuldstændigt om på elektronikken. se foto.

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf kj2005 » tors 11. jun 2020 15:38

Det manglende print til 2 x ECC83 er måske fundet?. Ved siden af det nævnte print ses to step-up transformere som ser ud til at være fra JS.

Kan nogen på vintagehifi svare på, om det er det originale print (til højre) med riaa og JS step-up transformere ved siden af?

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf Tonni » tors 11. jun 2020 17:32

Havde også fundet ovenstående billede. Men trods roden godt rundt, såvel på min nas, som på nettet, er jeg ikke kommet nærmere. Mon der er nogle her inde, der har mulighed for at tage billeder "tæt på" såvel oppe som nede, i en komplet 591?

Om det kan betale sig at lave den som betalingsjob? Det er vel op til dig, om du vil have "kina-løn"...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf Fredmarantz » tors 11. jun 2020 20:04

Jeg synes, at det er lidt svært at følge med i, hvilken af disse afbildede forstærkere, som Kim faktisk står med?

Under alle omstændigheder, så bør den istandsættes af primært historiske årsager (synes jeg). Besværet - tiden - researchen vil kunne afføde en regning, som de færreste har lyst til at betale. Det vil tage mange kærlighedstimer at sætte denne i stand. Jeg kan desværre ikke gøre sådan noget, da jeg ikke har evnerne, men havde jeg evnerne, ville jeg ikke kunne gøre det helt ordentligt på under 50 timer...Det er sgu synd, for disse fine gamle Ortofoner synes jeg virkelig bør restaureres nænsomt og bevares.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf tctla » tors 11. jun 2020 20:26

Fredmarantz skrev:Det er sgu synd, for disse fine gamle Ortofoner synes jeg virkelig bør restaureres nænsomt og bevares.

Vh
Freddy



...og det kommer jo nok også til at ske for, jeg tror ikke Kim kan holde nallerne fra den. :lol:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf Fredmarantz » tors 11. jun 2020 20:40

Det håber jeg helt sikkert også [kryds]

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf CPD » tors 11. jun 2020 22:42

Jeg har sådan en fungerende KS591, som lige er blevet åbnet for at tage billeder af indmaden.

Min har som det ses ikke JS indgangstransformatorer.

Rørene på printet ved indgangstransformatorerne er ikke ECC83, men EF86.

Den spiller i øvrigt fortræffeligt.

Skulle nogen have den tilførende tuner i overskud, ville den pynte sammen med min KS591 :-)

venlig hilsen
Carl Peter
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Braun, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 210
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf Fredmarantz » tors 11. jun 2020 22:45

Den er skisme flot! :shock:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf pqrannes » tors 11. jun 2020 22:53

Min har også EF86-rør, ikke kun ECC83ere.

PQR
Senest rettet af pqrannes lør 13. jun 2020 08:56, rettet i alt 1 gang.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf kj2005 » tors 11. jun 2020 23:06

tctla skrev:
Fredmarantz skrev:Det er sgu synd, for disse fine gamle Ortofoner synes jeg virkelig bør restaureres nænsomt og bevares.

Vh
Freddy



...og det kommer jo nok også til at ske for, jeg tror ikke Kim kan holde nallerne fra den. :lol:

Mvh,

/Torben


Lidt søgen efter oplysninger der kunne blive en hjælp i forbindelse med reparation af den 60år gamle Ortofon, gav ikke meget! Jeg læner mig lidt op af det X-ray har fundet ud af....vi ser....

Torben har fanget min diagnose.... en ubevidst evne til at rode mig ud i de største problemer... stædigt .....og irriterende vedholdende ( for mig selv og mine omgivelser) kører hjernen ustoppeligt, og arbejder med at finde løsninger.... så, ja .........vi fortsætter

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf kj2005 » tors 11. jun 2020 23:21

CPD skrev:Jeg har sådan en fungerende KS591, som lige er blevet åbnet for at tage billeder af indmaden.

Min har som det ses ikke JS indgangstransformatorer.

Rørene på printet ved indgangstransformatorerne er ikke ECC83, men EF86.

Den spiller i øvrigt fortræffeligt.

Skulle nogen have den tilførende tuner i overskud, ville den pynte sammen med min KS591 :-)

venlig hilsen
Carl Peter


Virkelig flot KS591 du har :thumbsup: Din udgave ser så "ren" og original ud, at et diagram nok kunne tegnes.... men det ville tage tid.
Det er jo ikke helt sikkert at den "svenske annonce" som Torben fandt, havde det rigtige indhold? Der kunne være skrevet forkerte rørtyper?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster