Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Rør i alle afskygninger

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf tctla » tors 9. jul 2020 13:10

Hej Kim,

Med det forholdsvis svinagtig lille stats-tilskud de får koblet med en nærmest latterlig lille porto, kan man vel ikke forlange det bedre, eller hyr?

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf Helikon » tors 9. jul 2020 20:29

spuncut skrev:Restuffing af selenensretter:
https://www.youtube.com/watch?v=NkKOe0YU2_I
Der må kunne findes en mere skånsom metode til at åbne alu-indkapslingen.
MVH Henning


Bor rørnitterne ud og træk ud som en skuffe, ingen problem og ingen skamfering. Har udført det selv på en Radford SC22 der blev til en SC22 P, P er med indbygget forsyning der ikke var normalen dengang, det var derimod en navlestreng fra effektdelen der gav forsyning.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf spuncut » tors 9. jul 2020 21:26

Helikon skrev:
spuncut skrev:Restuffing af selenensretter:
https://www.youtube.com/watch?v=NkKOe0YU2_I
Der må kunne findes en mere skånsom metode til at åbne alu-indkapslingen.
MVH Henning


Bor rørnitterne ud og træk ud som en skuffe, ingen problem og ingen skamfering. Har udført det selv på en Radford SC22 der blev til en SC22 P, P er med indbygget forsyning der ikke var normalen dengang, det var derimod en navlestreng fra effektdelen der gav forsyning.


Skruerne pynter heller ikke. Jeg tænker at hvis man sliber nitternes krave væk på bagsiden med en konisk "dremmel-ting" må de kunne trykkes ud og genanvendes, evt. hjulpet af et lille "dap" sekundlim.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf tctla » tors 9. jul 2020 22:04

Kan der måske tillige monteres en serie power-modstand inden i selen-ensretter huset, hvis man altså ønsker det?
Er der plads til f.eks. TE ROX eller MPT serie,

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf kj2005 » man 13. jul 2020 23:45

tctla skrev:Kan der måske tillige monteres en serie power-modstand inden i selen-ensretter huset, hvis man altså ønsker det?
Er der plads til f.eks. TE ROX eller MPT serie,

Mvh,

/Torben


Ja , og nu kommer jeg og ødelægger det hele med en uoriginal PSU til KS591 :shock:

.... Jeg gik bort fra selén ensretteren og brugte en 800V/6A bro. Når bro'en kunne klare en forøget kapacitet ,og der var plads til en ekstra 50uF/50uF lyt på 500V, fik jeg mulighed for at sætte en ekstra modstand i serie med højspændings forsyningen.....Nødvendigt for at holde spændingen nede omkring 300VDC.

..... et par rettelser og nogle spændingsværdier som godt kan variere mindst +-5V på hovedforsyningen afhængig af netspændingen......"også lige hvordan rørerne synes, at de skal opføre sig "...og de har deres eget liv kan jeg forsikre for :Skor:

Først et par reviderede diagrammer i vilkårlig rækkefølge udfra denne forstærker som nu fungerer...detaljer følger

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf kj2005 » tirs 14. jul 2020 00:28

De sidste foto's af KS591

Som fortalt sad der som udgangspunkt en B&O riaa i denne KS591, da den originale riaa med step-up transformatorer var fjernet.

Første forsøg gav indstrålet brum med riaa'en frit svævende i forstærkeren, men en "kasse" konstrueret af printplader med kobbersiden ind imod riaa-printet og ydersiden belagt med sølvfolie gav resultat.

Med Thorens TD320/ Stanton Trible E tilsluttet via DIN fempolet 180* stik og grammofonens stel-ledning tilsluttet KS591's chassis, er forstærkeren næsten fri for hørbar støj....med volume knappen på fuld styrke kan "susen" høres, men ingen brum.

Som det fremgår af vedhæftede foto's er mange komponenter skiftet, og forstærkerens spændinger står rimeligt ens for begge kanaler. De benyttede ECL82 rør er temmelig nye Philips Miniwatt.
Udfra min subjektive lytte-test har KS591 befundet sig mellem gennemsnittet af gode rørforstærkere i 1960. Lyden fra KS591 er rimelig god og opløst uden at den musikalsk kommer på niveau med f.eks. Stereo 20. Ingen kritik af KS591 men Stereo 20 fra samme tidsepoke var (er) en milepæl og er blandt mine (jeg understreger mine) top 3 bedste rørforstærkere.

De forældede DIN stik forbindelser er ændret på alle indgange og kabler fremstillet.

For søren for en opgave med denne KS591..... :QQS:

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf tctla » tirs 14. jul 2020 09:29

Så ka' de lære det, ka' de.
Sådan sku' den selvfølgelig have været konstrueret fra begyndelsen :thumbsup:

Tillykke med resultatet, og efter min mening er det helt OK at erstatte en gl. Selen-ensretter med en fin ny Silicium-bro.
Når du så tillige med vælger een, der klarer lige i underkanten af 5KW, så sku' den ged jo være barberet :!:

Jeg glæder mig til at se hvilket vrag du nu skal igang med at renovere og forgylde. :OLO:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf kj2005 » tirs 14. jul 2020 13:24

tctla skrev:Så ka' de lære det, ka' de.
Sådan sku' den selvfølgelig have været konstrueret fra begyndelsen :thumbsup:

Tillykke med resultatet, og efter min mening er det helt OK at erstatte en gl. Selen-ensretter med en fin ny Silicium-bro.
Når du så tillige med vælger een, der klarer lige i underkanten af 5KW, så sku' den ged jo være barberet :!:

Jeg glæder mig til at se hvilket vrag du nu skal igang med at renovere og forgylde. :OLO:

Mvh,

/Torben


Tak for dine ord :thumbsup:

Udover en del henvendelser om reparation af forstærkere.... har jeg mit eget rør preamp projekt....og mindst 7 transistorforstærkere liggende......"The End" , 2 x Luxman B12, Erno Boberly's 100Watter, Mitronic's PA100 og Leach's glimrende 100Watter og en klasse A fra Rod Elliott plus renovering af min gamle rør preamp....så jeg kommer ikke til at kede mig.

Ikke alle ser med dine øjne på en total renovering.....Mht. KS591 forholder det sig sådan, at ejeren selv har forsynet mig med de fleste komponenter , da han ønskede en stabil rørforstærker til daglig brug. Ejeren kiggede på funktionalitet og ikke originalitet.....derfor har jeg skiftet alle komponenter som ikke overholdt specifikationerne....simpelthen målt hver eneste komponent ud, hvis der var tvivl om værdien. Ejeren havde opbevaret denne KS591 i en kælder og der var næsten ikke en hel signal kondensator pga fugt. Rustne skruer i massevis.

Reparationen var lidt af et sats, da jeg ikke var klar over, om al elektronik rodet indeni denne KS591 overhovedet kunne spille og fungere sammen.....jeg er sgu lidt imponeret over, at det lykkedes at få den svævende B&O riaa til at "holde helt mund" sammen med den nye udvendige chassis forbindelse til grammofonen.....men det kostede også en total "om-møblering" af alle indgangs DIN stik og en anden stelvej til dem alle.... så var der lige den helt ødelagte netbrønd, hvor jeg måtte konstruere en erstatning til den beskedne plads.

... et par foto's af en rengjort KS591 samlet....slut færdig med den...glæder mig til at aflevere den gamle Ortofon :thumbsup:

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf Tonni » tirs 14. jul 2020 21:30

Stort tillykke med den vel udførte reparation/reviving! Jeg er sikker på den glade ejer taber kæben!
Og at forstærkeren kun får brug for nye rør, de næste mange år... :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf spuncut » tirs 14. jul 2020 22:38

Super arbejde Kim og flot resultat. :cool1:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf Helikon » ons 15. jul 2020 00:16

Det kan siges kort: Det dur!
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf kj2005 » ons 15. jul 2020 08:40

Tak for roserne til Torben, Tonni, Henning og Helikon :thumbsup:

Erfaringen fortæller, at der findes to hovedkategorier af mennesker. Én kategori indeholder mennesker der ser let på tingene og som undgår de vanskeligste faldgruber på vejen. Den anden kategori samling indeholder bl.a. personer der filosoferer meget og som på alle menneskelige plan tiltrækker sig de mest uoverskuelige problemstillinger.

"Den anden" kategori klub er jeg sponsor for!

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf tctla » ons 15. jul 2020 09:49

Med Misse Møhges ord: Du Drager :lol:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf tctla » søn 19. jul 2020 13:38

Hej Kim,

Her er lidt info om Silicium-dioder og hvorfor man anvender en UF4007 i stedet for en 1N4007.
Men ER den nu bedre, og hvorfor er den bedre, hvis den er?
Og hvad så, når man har brug for højere strøm, alternativer?
Det kan godt være lidt tung læsning, men jeg synes nu forfatteren gør et godt stykke arbejde for, at få alle med.

Til gavn & glæde,

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf kj2005 » søn 19. jul 2020 20:51

tctla skrev:Hej Kim,

Her er lidt info om Silicium-dioder og hvorfor man anvender en UF4007 i stedet for en 1N4007.
Men ER den nu bedre, og hvorfor er den bedre, hvis den er?
Og hvad så, når man har brug for højere strøm, alternativer?
Det kan godt være lidt tung læsning, men jeg synes nu forfatteren gør et godt stykke arbejde for, at få alle med.

Til gavn & glæde,

Mvh,

/Torben


Hej Torben

Tak for viste pdf! ..de viste 34 sider kræver nærmere læsning og eftersyn for mig. Den seneste læsning om selén
ensrettere satte silicium ensrettere i perspektiv og viste at ensretning ikke "bare" er ensretning.
Nu da du kommer med en erstatning for 1N4007 kan pdf'en måske hjælpe med at give bedre forståelse af ensretter dioder?

Mvh. Kim

Ps, jeg har en TO-R "Superphone" til renovering....Har ikke kigget nærmere. men det ligner en TO-R S15 i ældre forklædning?

EDIT: Hej Henning,... jeg "tygger" mig lige igennem de 34 siders pdf før jeg går igang med " O. H. Schade "Analysis of Rectifier Operation" fra 1943 på 10MB:-)
Senest rettet af kj2005 man 20. jul 2020 07:50, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Erik og 22 gæster