Hjælp til Audio Innovations 800MkIIb

Rør i alle afskygninger

Hjælp til Audio Innovations 800MkIIb

Indlægaf Klarskov » fre 21. aug 2020 16:03

Det er muligt at det ikke er helt vintage, men jeg tror det - og ellers håber jeg redaktøren vil slette eller flytte.

Jeg er i gang med at reparere sådan en effektforstærker. Der har været nogle flittige fingre i den og jeg har ikke kunnet finde et diagram til den. Er der nogen der kan hjælpe med det? - og/eller: Er der nogen der ejer sådan et dyr, som vil tjekke hvilke smårør der sidder i? Det er udgaven med kun 4 smårør i indgangen, som på biledet.

Al hjælp modtages med tak!

Vh
Hans Jørgen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Klarskov
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Hjælp til Audio Innovations 800MkIIb

Indlægaf spuncut » fre 21. aug 2020 18:45

Jeg kunne finde diagrammer på MK1 og MK3, så her er de. MK3 har cascodeinput så det har din MK2 for få rørsokler til.
MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hjælp til Audio Innovations 800MkIIb

Indlægaf Klarskov » fre 21. aug 2020 23:06

Hej Henning.

Tak for dit bidrag - og du har ganske ret: Der mangler nogle rør på min udgave, så det er ikke helt den. Jeg fandt selv noget, der ligner mere uden dog at være det samme (bl.a. er anodemodstandene helt forskellige i værdi). Desuden var jeg ikke klar over, at Audio Innovations også havde en udgave med 2A3 i udgangen.

Problemet i min udgave er bl.a. at der opstår selvsving (omkring 200 kHz) blot man rører nogle af stelpunkterne. Desuden er der noget Audionote signalkabel inden i den og det tror jeg ikke, Audio Innovations brugte selv, så flittige fingre har været på spil. Men så må jeg jo prøve at "reverse engineer" de flittige fingre.

Hjælp er stadig velkommen.

Vh
Hans Jørgen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Klarskov
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Hjælp til Audio Innovations 800MkIIb

Indlægaf Hanzi » lør 22. aug 2020 09:08

Gad vide, om personen bag ABaudio har en profil herinde!?

Han har godt styr på Audio Innovations og har flere gange lavet opslag på sin facebookside angående renovation af diverse Audio Innovations grej.
NLE 1000., DIY rørpre med NLE att. samt passiv pre med Seiden switch, Denon Dcd 3560.,
Denon DVD-5000, Luxman Pd 441 med Rega RB300-arm med Denon dl103, NLE 17 med DIY-strømforsyning, Magnepan IIIa med NAD 8200 som subs
Hanzi
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 maj 2012
Lokalitet: København

Re: Hjælp til Audio Innovations 800MkIIb

Indlægaf Klarskov » fre 28. aug 2020 13:37

Der har ikke været så mange reaktioner, men nu fremturer jeg altså alligevel - måske mest for videnskaben og morskabens skyld.

Så vidt jeg kan se er denne version elektrisk set den, som man ser på diagrammet, der er neglet fra Photobucket - men med EL34 i udgangen i stedet for 2A3. Det helt besynderlige er, som man kan se af diagrammet: Forstærkeren er uden modkobling - og forstærkningen i fasevener/drivertrinnet er enorm. Faktisk giver den 5,4V ud for 20mV ind - altså 48,6 dB. Som man også kan slutte sig til at diagrammet: Den suser og støjer helt utrolig meget - selv uden katodeafkoblerne.

Det forekommer ikke sandsynligt at Audio Innovations har sendt sådan en på markedet. Den er jo ubrugelig. Det ser dog heller ud til, at der er fusket særlig meget (bl.a. er der ikke tegn på, at en modkobling er fjernet - diagrammet er da også uden modkobling). Men hva' så? Print, layout og det hele ligner jo Audio Innovations. Nå, som sagt, blot en lidt besynderlig historie fra det virkelige liv.
Senest rettet af Klarskov fre 28. aug 2020 22:15, rettet i alt 1 gang.
Klarskov
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Hjælp til Audio Innovations 800MkIIb

Indlægaf tctla » fre 28. aug 2020 14:23

Hej,

Åbenbart 2 x ECC88 & 2 x ECC82, se:

https://www.tforumhifi.com/t43128-vendo ... iib-650eur

ECC82 som driver

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Hjælp til Audio Innovations 800MkIIb

Indlægaf Klarskov » fre 28. aug 2020 15:14

Hej Torben.

Ja, det tænkte jeg faktisk på. ECC82 vil nedsætte forstærkningen lidt - men printet er helt klart skabt til ECC88 med 6,3V glød på 4 og 5 og ikke gløden på 4+5 og 9.

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Hjælp til Audio Innovations 800MkIIb

Indlægaf MaxJ » fre 28. aug 2020 15:33

Det er ikke sikkert at printet er originalt, der findes en del " opgraderinger " af svingende kvalitet.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Hjælp til Audio Innovations 800MkIIb

Indlægaf Klarskov » fre 28. aug 2020 22:21

Som MaxJ siger: der findes mangen en "forbedring" derude - men denne må siges at være en af de mere tåbelige. Nå, den accepterer uden videre en modkoblingssløjfe, så den samlede forstærkning kommer ned på 30x (knapt 30dB). Ringningen på 10kHz er tilmed behersket og kan dæmpes med nogle pF. Dermed er støj, brum og forvrængning også væk. Det kan godt være det ikke er særlig godt, men den er da i det mindste anvendelig.

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 135 gæster