Dansk rørforstærker

Rør i alle afskygninger

Dansk rørforstærker

Indlægaf larsne » lør 12. nov 2011 20:54

Denne rørfætter er kommet til huse, hvis nogen har kendskab til den så skal I endelig øse af jeres viden.
Den indeholder et enkelt Siemens rør. og 2 stk. trafoer.

Billede
larsne
 
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Dansk rørforstærker

Indlægaf Tube mania » lør 12. nov 2011 21:15

Det ligner en kontrol forstærker, men har ikke set den før...kan dog sige den må være fra midten af 50'erne...må vi se den inden i?
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Dansk rørforstærker

Indlægaf larsne » lør 12. nov 2011 21:47

Her er lidt nøgenbilleder
Den har åbenbart 2 rør, den anden gemte sig under en metalkappe som jeg troede var en kondensator.

Billede

Billede

Billede
larsne
 
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Dansk rørforstærker

Indlægaf Tube mania » lør 12. nov 2011 22:10

Uha...DIN stik og se'len ensretter...så rykker vi lidt frem mod tredserne...ser ud til at være en complet lille forstærker med antageligt et EL84 udgangs-rør...i så fald har den ca 4,5W at gøre godt med.

mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Dansk rørforstærker

Indlægaf larsne » søn 13. nov 2011 11:08

Tak for info tube mania

Røret i metalpakken er et telefunken ECC83
Den anden Siemens kan jeg ikke identificere, men typebetegnelse kunne godt være noget med EL.
De 2 trafoer er fra JS

Jeg målte lytterne og de er i rimelig stand, så jeg vovede at slutte strøm til, der skete dog ikke det helt store, dvs. ingen glød i rørene, men den primære trafo fungerer tilsyneladene.
larsne
 
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Dansk rørforstærker

Indlægaf Tube mania » søn 13. nov 2011 11:23

Der sidder nogle sikringer på nettrafoen...check dem og sikrings-holderne...de ser ud til at være besat af grøn ir.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Dansk rørforstærker

Indlægaf Tube mania » ons 16. nov 2011 15:23

Øhhh...er du stadig i live...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Dansk rørforstærker

Indlægaf larsne » ons 16. nov 2011 16:03

jo jo
der har ikke lige været tid, arbejde og ens små børn har det med at tage tiden fra den slags projekter. Jeg opdatere tråden så snart jeg har rodet lidt mere med dyret :)
larsne
 
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Dansk rørforstærker

Indlægaf larsne » ons 16. nov 2011 23:43

Fik renset sikringsholdere og sikringer og tjecket at der er gennemgang, desværre gjorde det ikke den store forskel. Jeg målte om der løb strøm til pæren, det gør der ikke, så måske er der en fejl i trafoen.
Jeg tror den skal sælges til en som har mere erfaring med rørforstærkere.
larsne
 
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Dansk rørforstærker

Indlægaf Tonni » tors 17. nov 2011 06:17

Inden du gør det, sælger altså... :)

Det er ikke nødvendigvis trafoen der er syg. Jeg ville prøve at tjekke, om der kom forsyning til den.
Den forstærker ser ud til at have stået ret fugtigt. Så afbryderen kan også sagtens være syg! - Prøv at kortslutte afbryderen, for at se om der kommer liv på den måde... Men pas på pølserne. De skulle nødigt blive ristet! :D
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Dansk rørforstærker

Indlægaf larsne » tors 17. nov 2011 09:30

Der kommer helt sikkert forsyning til den det har jeg målt, og den brummer også ganske svagt.
larsne
 
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Dansk rørforstærker

Indlægaf Andreas » tirs 29. nov 2011 15:12

Jeg endte med at købe forstærkeren af Lars, og jeg kan melde at den nu fungerer. Det krævede en (meget) grundig rensning af sikringsholdere, rørsokler, potmetre osv samt skift af lytterne. Efter at alt det var på plads kom der lyd i den, men den havde tendens til "motorboating", dvs prut-prut-prut lyd når den blev tændt. Det viste sig at være fordi de to loddeflige til stelforbindelse på hver side af forforstærker rørets sokkel var løse, møtrikkerne skulle lige strammes. Udgangsrøret er i øvrigt ganske som antaget et Siemens EL84.

Mht Selen ensretteren, hvad mener i så om den? Jeg har læst at disse ensrettere kan fejle pludseligt og med ret spektakulære resultater, så er det oplagt at skifte den selv om den lader til at fungere?

Jeg er ved at tegne et diagram over forstærkeren, hvis nogen er interesseret så sig til, så kan jeg lægge det op her.

Mvh,

Andreas
Andreas
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 02 jun 2011
Lokalitet: København

Re: Dansk rørforstærker

Indlægaf mcs_5 » tirs 29. nov 2011 15:37

Mål DC-spændingen inden du evt. skifter selenensretteren. Der skal nogle gange en seriemodstand til, når du skifter til noget mere "moderne".

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Dansk rørforstærker

Indlægaf larsne » tirs 29. nov 2011 15:50

Godt at høre du fik liv i den.
larsne
 
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster