Arena GFT 23

Rør i alle afskygninger

Arena GFT 23

Indlægaf Vinylelskeren » fre 5. feb 2021 16:54

Jeg har fået sådan en grammofon med indbygget rørforstærker (med 1 rør!). Desværre brummer den en del allerede når den tændes, og det bliver værre, når man skruer op for volumenkontrollen. Vil det hjælpe at udskifte lytterne i strømforsyningen, eller er der noget, der evt. skal skærmes bedre? Gode råd modtages med tak.
Vinylelskeren
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 31 mar 2019
Lokalitet: Boeslunde

Re: Arena GFT 23

Indlægaf Helikon » fre 5. feb 2021 23:42

Billeder vil hjælpe
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Arena GFT 23

Indlægaf tctla » søn 7. feb 2021 11:41

Jeg har diagrammet for GFT-22, scannet og vedhæftet her.
Der er sikkert ikke den store forskel, rent elektrisk, på de to modeller.
En omkring 60 år gl. rør-forstærker har altid nogle issues.
Jeg ville skifte, eller i det mindste tjekke flg. komponenter:
C7, C8, C11, R5, R7, C6.
De to modstande er ikke nødvendigvis dårlige, men de skal tjekkes :!:
Så er der forstærker-røret UCL82.
Det kæmper lidt med ECL86 om første pladsen til, at være det dårligste forstærker-rør til små-apparater.
OK, UL84 ligger også højt på listen.
Dårlig, rent holdbarheds mæssigt altså. Lydkvaliteten er, hvad den nu kan være i et low-cost apparat.
Kursen mod afgrunden starter som regel med, at C6 bliver læk. Samtidig er det ikke usædvanligt, at R7 vokser i værdi.
Begge problemer er skyld i øget anodestrøm i udgangs-pentoden, der i forvejen er kørt til stregen af fabrikanten for, at kunne udtrække næsten 2 Watt fra forstærkeren.
Det varer ikke længe inden pentoden begynder at lide under Gitter-1 strøm, der igen forøger anodestrømmen.
Katode-afkoblings elektrolytten C11 kan udmærket blive læk og have DC aflednings-strøm, når den bliver gammel.
Igen forstærker dette anodestrømmen i pentoden, og nu er man så grundigt på en slippery slope, man KUN kommer ud af ved, at udskifte røret og de omtalte komponenter, hvis de ikke tjekker OK.
C6 skal dog ALTID udskiftes, hvis man er glad for det nye UCL82 rør, man lige har isat.
Den forøgede anodestrøm, som ovenfor beskrevet, kan også overbelaste R9, og den bør tjekkes og evt. udskiftes.
Gamle, udtørrede elektrolytter i strømforsyningen og forhøjet anodestrøm i udgangs-røret = Brum som minimum.
Nu skriver du, at ved forøget volume, øges brummet.
Er der overhovedet lyd fra pick-up'en, eller hører du KUN brum?
Krystal pick-up'en kan være afbrudt sådan, at indgangen på triode-delen af UCL82 reelt står åben, og SÅ brummer det, når du skruer op.
Der er jo også pick-up'ens stel-reference kondensator C2 som fejlmulighed, og som jeg egentlig nok også ville skifte.
Tillige med sikkerhedskondensatoren C1 (HUSK 5KV :!: ) og ikke mindst C10, som giver glødespænding til UCL82.
C10 ville jeg erstatte med 3 x 470nF/630V MKT WIMA el. lign. polyester-kondensatorer i parallel.
Der mangler så ialt 90nF kapacitet, men det er en fin kompensering for, at vi nu får omkring 230~240VAC ud af stikkontakten. Den originale 1,5uF kondensator var beregnet efter 220VAC tilslutning.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 97 gæster