rør forstærker reparation

Rør i alle afskygninger

rør forstærker reparation

Indlægaf severinhifi » ons 4. maj 2022 11:11

Hej kære hifi venner. jeg er lokaliseret i fredericia og ville høre om der er nogen herinde der har kenskab til en dygtig rør kyndig fagmand ? har erhvervet mig en hjemme bygget effekt forstærker som jeg skal have efter set. det drejer sig om en Push-pull forstærker bestykket med 4x kt88 og 4xecc82. og problemet er jeg ikke ved hvad jeg skal indstille bias'en til.. da den er købt i blinde.. der sidder en 5 ohms modstand som katode følger..trim pot. til hver rør men ja så rækker mine evner ikke længere.. så derfor må der hjælp til..!

på forhånd tak.
severinhifi
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 jan 2022
Lokalitet: Fredericia

Re: rør forstærker reparation

Indlægaf tctla » ons 4. maj 2022 15:08

Hej,

5 Ohms modstand som katodefølger ?
Der må IKKE sidde EEN fælles katodemodstand for 2 rør i push-pull.
Alle 4 rør skal have sin egen modstand, for først sådan, kan du indstille Bias for hvert enkelt rør.
Du måler spænding over modstanden med et digitalt volt/multimeter i stilling DC/Jævnspænding.
Nu kan vi ikke vide hvor stor anode spændingen er, men under alle omstændigheder, skal hvilestrømmen (altså uden signal tilført) være på omkring 50mA pr. rør. (=Sum af både Anode og Skærmgitterstrøm)
Hvis hvert rør har en 5 Ohm katode-modstand, skal du derfor måle 5 x 0,05 = 250mV over hver modstand.
Hvis 2 rør deler een modstand, kan du ikke justere Bias fordi, du kun kan se den kombinerede strøm i rørene, ikke den specifikke strøm for hvert rør. Et rør kan altså være sat til eksempelvis 30mA mens det andet trækker 70mA, ialt 100mA for 2 rør og det vil være = katastrofe.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: rør forstærker reparation

Indlægaf severinhifi » ons 4. maj 2022 15:14

alle 4 rør har sin egen. det selvfølgelig en vigtig detajle lige at få med.
tak for din forklaring torben jeg vil prøve at få den justeret ind. målte på modstandene da jeg den og der var det ene rør helt oppe på 0.47v. = 470mv. forrige ejer havde haft den i 8 år uden at justere.. utroligt nok spillede den endnu.
severinhifi
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 jan 2022
Lokalitet: Fredericia


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 129 gæster