TCTLA: Strømforbrug for glød i serieforbundne rør?

Rør i alle afskygninger

TCTLA: Strømforbrug for glød i serieforbundne rør?

Indlægaf kj2005 » søn 3. jul 2022 16:26

... for U-rør med forskellige glødespændinger?

Et UCL81 skal have Vf = 39V som så trækker 100mA...et UCH81 skal have Vf = 19V som så trækker 100mA....et UAF42 skal have 12,6V som så trækker 100mA.....alle tre kan forsynes AC eller DC

samlet spænding 39V + 19V + 12,6V =70,6V ..... hvordan er det med serieforbundne rør så strømmen samlet bliver de ca 300mA ?

...derfor tctla...det er første gang jeg kigger på U-rør...?

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TCTLA: Strømforbrug for glød i serieforbundne rør?

Indlægaf Skorpio » søn 3. jul 2022 16:35

Den samlede strøm er stadig 100mA
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: TCTLA: Strømforbrug for glød i serieforbundne rør?

Indlægaf MaxJ » søn 3. jul 2022 16:38

Tcla har ret, denne gang er 100+100+100 = 100 :p
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: TCTLA: Strømforbrug for glød i serieforbundne rør?

Indlægaf MaxJ » søn 3. jul 2022 18:50

Sikke jeg vrøvler, Scorpio har da ret. :p
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: TCTLA: Strømforbrug for glød i serieforbundne rør?

Indlægaf tctla » man 4. jul 2022 04:55

Hej Kim,

Det var en familie-weekend, så her er et noget sent svar til dig.

I et serieforbundet kredsløb, er strømmen altid den samme gennem alle komponenter.
Om den strøm er 100mA eller noget andet, afgøres af HVAD du sætter i serie og hvor megen spænding du føder kredsløbet med.
I gamle rørradioer af den billige slags, har man udeladt den dyre lysnet-transformator.
Derfor er der ikke en bekvem lavspænding til rådighed, normalt 6,3V AC man kan forsyne rørenes glød fra, som man gør med parallel-koblede rør i E-rørserien (ECC83, ECL86, ECH83, EM84 til eksempel)
Her er rørene forsynet med den samme spænding, men trækker forskellig strøm i gløde-kredsløbet.
Måske er det nemmere at overskue, hvis man ikke betragter problemet ud fra et Ampere og Volt synspunkt.
Det alle rørs glødekredsløb har brug for er nemlig ikke Amp. og Volt, men effekt, altså Watt.
Watt udregnes ved at gange spænding Volt med strømforbrug Ampere.
Nogle rør kræver ikke megen effekt, som f.eks ECC83, men anderledes ser det ud med udgangsrør som f.eks. EL34.
Begge rør får tilført 6,3V glødespænding, men trækker megen forskellig strøm, altså deres effektforbrug er forskellig.
Omsæt nu det til U-serie rør, og for den sags skyld præcis det samme med P-serie rør.
Her holdes ikke spændingen V konstant, men strømmen A (faktisk betegnes de U og I, men pyt)
Derfor må spændingen variere meget for hver rørtype for, de kan få tilført den effekt, der behøves, for Watt er stadig lig Volt x Ampere.
Man skal altså opbygge et seriekredsløb, hvor hvert rør, når det passerer 100mA, har lige nøjagtig den spænding over gløden, som giver det krævede Wattforbrug. Det er producentens opgave at konstruere gløden sådan, ikke din.
Du serie forbinder rørene og konstaterer, at et rør UCL81 har 39V over sig, et andet UCH81 klarer sig med 19V og så fremdeles. Skalapærerne er normalt på 19V og også i serie med rørene.
Så adderer du rørenes spændinger tillige med evt. skalapærer og ender med et antal Volt, der desværre ikke når de 220V, som radioerne dengang fik tilført fra lysnettet.
Derfor må der brændes energi (Watt) af i en seriemodstand, der udgør det manglende spændingsfald, når der går 100mA igennem den.
Siger vi nu, at dine rør og skalapærer kræver 170V til sammen, så mangler vi at få 50V til at "forsvinde".
Det sker ikke uden omkostninger, for de kan kun forsvinde som varmeenergi til omgivelserne.
Ohms lov siger, at hvis du har 50V over en modstand igennem hvilken, der løber 100mA, så brændes der W=V x A (faktisk er betegnelserne P=U x I, men igen pyt) 50 x 0,1 = 5 Watt af i varme.
Hvor mange Ohm, skal denne modstand så være på?
Igen kommer Ohms lov til hjælp for modstanden R = V / A = 50 / 0,1 = 500 Ohm
Denne modstand behøver ikke bare udgøres af een komponent, men kan bestå af flere.
Typisk indgår såkaldte Urdox-modstande i kredsløbet for at skåne rørene under koldstart, hvor deres glødetråde er kolde, og derfor har en lavere modstand end ved normal, varm drift. Lavere modstand = højere strøm, godt nok kortvarigt men nok til en overbelastning, der forkorter rørenes levetid.

Fik du den ? :p

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: TCTLA: Strømforbrug for glød i serieforbundne rør?

Indlægaf MaxJ » man 4. jul 2022 07:23

Så har jeg da misforstået dit tidligere indlæg, hvad mener du med 300 mA når du godt ved at de trækker 100 mA.?

"I gamle rørradioer af den billige slags, har man udeladt den dyre lysnet-transformator. "

Nej det er ikke derfor, det er for at de kan køre både dc og ac, en såkaldt universal modtager.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: TCTLA: Strømforbrug for glød i serieforbundne rør?

Indlægaf kj2005 » man 4. jul 2022 07:52

MaxJ skrev:Så har jeg da misforstået dit tidligere indlæg, hvad mener du med 300 mA når du godt ved at de trækker 100 mA.?

"I gamle rørradioer af den billige slags, har man udeladt den dyre lysnet-transformator. "

Nej det er ikke derfor, det er for at de kan køre både dc og ac, en såkaldt universal modtager.


Hej MaxJ

.....du må lige læse tråden rigtigt ...det var mig ,Kim , der ikke havde forstået serieforbundne U-rør ...Ikke tctla som er min bredt funderede rørkender.

Jeg startede tråden med opfordring til at tctla skulle svare tilbage, hvilket han gjorde d. 4 Juli 2022

De bedste hilsener
Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TCTLA: Strømforbrug for glød i serieforbundne rør?

Indlægaf MaxJ » man 4. jul 2022 08:14

Ok, lidt forvirrende, det virker som jeg mangler noget af tråden. Jeg mener også jeg har en del kendskab til rør. :p Men bare problemet bliver løst.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: TCTLA: Strømforbrug for glød i serieforbundne rør?

Indlægaf kj2005 » man 4. jul 2022 08:41

tctla skrev:Hej Kim,

Det var en familie-weekend, så her er et noget sent svar til dig.

Fik du den ? :p

Mvh,

/Torben


Hej Torben

Ja, jeg tror jeg fik den :p ....tak fordi du tog dig så grundigt af mit spørgsmål.

jeg har lavet flere for-og effekt rørtrin baseret på E-rør..........men som autodidact ved man ikke alt og nu læser det du har skrevet vedr. glød og serieforbundne U-rør ....

...der er noget forkert ved Bambino'en... glødes tages igennem en thermistor på 3K797 Ohm og en 20W Vitrohm hvor der passerer ca 490mA ~500mA før thermistoren og den store lodrette Vitrohm på 1.140 Ohm (målte 1.849 Ohm). ..der sidder en 18V /100mA indikator pære i serie med glødeviklingerne.... de 100mA du fortæller om passer nok meget godt....måske er serie dioden "V" gået død?...den 200R R18 bliver alt for varm....der går alt for meget strøm...må kigge lidt mere på diagrammet, hvor jeg nu har en forbedret kopi.

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TCTLA: Strømforbrug for glød i serieforbundne rør?

Indlægaf Elektronik » man 4. jul 2022 08:50

kj2005 skrev:
tctla skrev:Hej Kim,

Det var en familie-weekend, så her er et noget sent svar til dig.

Fik du den ? :p

Mvh,

/Torben


Hej Torben

Ja, jeg tror jeg fik den :p ....tak fordi du tog dig så grundigt af mit spørgsmål.

jeg har lavet flere for-og effekt rørtrin baseret på E-rør..........men som autodidact ved man ikke alt og nu læser det du har skrevet vedr. glød og serieforbundne U-rør ....

...der er noget forkert ved Bambino'en... glødes tages igennem en thermistor på 3K797 Ohm og en 20W Vitrohm hvor der passerer ca 490mA ~500mA før thermistoren og den store lodrette Vitrohm på 1.140 Ohm (målte 1.849 Ohm). ..der sidder en 18V /100mA indikator pære i serie med glødeviklingerne.... de 100mA du fortæller om passer nok meget godt....måske er serie dioden "V" gået død?...den 200R R18 bliver alt for varm....der går alt for meget strøm...må kigge lidt mere på diagrammet, hvor jeg nu har en forbedret kopi.

Mvh Kim


Interessant måde at skrive acceptabelt ripple over dioden. 215V DC 4V AC. ;)
Elektronik
 

Re: TCTLA: Strømforbrug for glød i serieforbundne rør?

Indlægaf kj2005 » man 4. jul 2022 08:56

MaxJ skrev:Ok, lidt forvirrende, det virker som jeg mangler noget af tråden. Jeg mener også jeg har en del kendskab til rør. :p Men bare problemet bliver løst.


Det er ok MaxJ....jeg har læst nogle af dine indlæg , så selvfølgelig har du kendskab til rør.....vi har alle vores spidskompetencer......mine ligger ikke indenfor hobby elektronik

...jeg plejer at læne mig op den viden, som en elektronik uddannet mekaniker fra "rørtiden" ligger inde med, og der er tctla lidt af et omvandrende leksikon....

De bedste hilsener
Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TCTLA: Strømforbrug for glød i serieforbundne rør?

Indlægaf MaxJ » man 4. jul 2022 09:02

kj2005 skrev:
MaxJ skrev:Ok, lidt forvirrende, det virker som jeg mangler noget af tråden. Jeg mener også jeg har en del kendskab til rør. :p Men bare problemet bliver løst.


Det er ok MaxJ....jeg har læst nogle af dine indlæg , så selvfølgelig har du kendskab til rør.....vi har alle vores spidskompetencer......mine ligger ikke indenfor hobby elektronik

...jeg plejer at læne mig op den viden, som en elektronik uddannet mekaniker fra "rørtiden" ligger inde med, og der er tctla lidt af et omvandrende leksikon....

De bedste hilsener
Kim


Ja men det er jo også dette forums spidskompetence, at hjælpe hinanden. Jeg har lige scoret en Telefunken radio fra 1933 i bakelit kabinet, helt perfekt kabinet.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: TCTLA: Strømforbrug for glød i serieforbundne rør?

Indlægaf tctla » man 4. jul 2022 14:20

Hej Kim,

Træk UCL81 røret ud af soklen og tænd igen.
Nu skal ingenting blive varm, for der er ikke noget forbrug af betydning på anodespændingsforsyningen, der bliver lavet vha. dioden V ligesom der heller ikke går nogen strøm i glødekredsløbet.
Bliver R18 stadig varm, må dioden eller hovedelektrolytten C27/C28 være defekt. Der er også muligheden for, at C23 kan være kortsluttet, men så skal du ikke vente for længe med at afbryde strømmen, for så kan du risikere, at udgangstransformatoren står af.
Er der ingenting, som bliver varm, må du kigge omkring UCL81 efter fejlen.
Rør defekt, C25 eller C26 kortsluttet.

Jeg mener iøvrigt at resterne af jævnspændingsnettet blev nedtaget 100% omkring den tid, denne radio blev konstrueret. Det er selvfølgelig rigtigt, at den KUNNE anvendes på DC, men der var ikke mange steder tilbage i DK, hvor det rent faktisk var til stede.
Derfor hælder jeg mere til omkostningsparametret end til muligheden for DC drift i fravalg af lysnettransformatoren.
Også i årene efter denne radio blev produceret, blev der bygget masser af rørradioer uden nettrafo.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: TCTLA: Strømforbrug for glød i serieforbundne rør?

Indlægaf MaxJ » man 4. jul 2022 14:38

I 1961 da vi flyttede til Nørrebro i København var der stadig jævnstrøm.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: TCTLA: Strømforbrug for glød i serieforbundne rør?

Indlægaf kj2005 » tirs 5. jul 2022 10:29

tctla skrev:Hej Kim,

Det var en familie-weekend, så her er et noget sent svar til dig.

I et serieforbundet kredsløb, er strømmen altid den samme gennem alle komponenter.
Om den strøm er 100mA eller noget andet, afgøres af HVAD du sætter i serie og hvor megen spænding du føder kredsløbet med.
I gamle rørradioer af den billige slags, har man udeladt den dyre lysnet-transformator.
Derfor er der ikke en bekvem lavspænding til rådighed, normalt 6,3V AC man kan forsyne rørenes glød fra, som man gør med parallel-koblede rør i E-rørserien (ECC83, ECL86, ECH83, EM84 til eksempel)
Her er rørene forsynet med den samme spænding, men trækker forskellig strøm i gløde-kredsløbet.
Måske er det nemmere at overskue, hvis man ikke betragter problemet ud fra et Ampere og Volt synspunkt.
Det alle rørs glødekredsløb har brug for er nemlig ikke Amp. og Volt, men effekt, altså Watt.
Watt udregnes ved at gange spænding Volt med strømforbrug Ampere.
Nogle rør kræver ikke megen effekt, som f.eks ECC83, men anderledes ser det ud med udgangsrør som f.eks. EL34.
Begge rør får tilført 6,3V glødespænding, men trækker megen forskellig strøm, altså deres effektforbrug er forskellig.
Omsæt nu det til U-serie rør, og for den sags skyld præcis det samme med P-serie rør.
Her holdes ikke spændingen V konstant, men strømmen A (faktisk betegnes de U og I, men pyt)
Derfor må spændingen variere meget for hver rørtype for, de kan få tilført den effekt, der behøves, for Watt er stadig lig Volt x Ampere.
Man skal altså opbygge et seriekredsløb, hvor hvert rør, når det passerer 100mA, har lige nøjagtig den spænding over gløden, som giver det krævede Wattforbrug. Det er producentens opgave at konstruere gløden sådan, ikke din.
Du serie forbinder rørene og konstaterer, at et rør UCL81 har 39V over sig, et andet UCH81 klarer sig med 19V og så fremdeles. Skalapærerne er normalt på 19V og også i serie med rørene.
Så adderer du rørenes spændinger tillige med evt. skalapærer og ender med et antal Volt, der desværre ikke når de 220V, som radioerne dengang fik tilført fra lysnettet.
Derfor må der brændes energi (Watt) af i en seriemodstand, der udgør det manglende spændingsfald, når der går 100mA igennem den.
Siger vi nu, at dine rør og skalapærer kræver 170V til sammen, så mangler vi at få 50V til at "forsvinde".
Det sker ikke uden omkostninger, for de kan kun forsvinde som varmeenergi til omgivelserne.
Ohms lov siger, at hvis du har 50V over en modstand igennem hvilken, der løber 100mA, så brændes der W=V x A (faktisk er betegnelserne P=U x I, men igen pyt) 50 x 0,1 = 5 Watt af i varme.
Hvor mange Ohm, skal denne modstand så være på?
Igen kommer Ohms lov til hjælp for modstanden R = V / A = 50 / 0,1 = 500 Ohm
Denne modstand behøver ikke bare udgøres af een komponent, men kan bestå af flere.
Typisk indgår såkaldte Urdox-modstande i kredsløbet for at skåne rørene under koldstart, hvor deres glødetråde er kolde, og derfor har en lavere modstand end ved normal, varm drift. Lavere modstand = højere strøm, godt nok kortvarigt men nok til en overbelastning, der forkorter rørenes levetid.

Fik du den ? :p

Mvh,

/Torben


Hej Torben

Efter at have tænkt lidt over din gode forklaring..... det med volt og strøm kan siges meget enkelt mht. serie forbundne rør og strømforbrug:

Ohm's lov:

39V /0,1A = 390R 19V / 0,1A = 190R 12,6V / 0,1A = 126R
Samlet modstand 390R+190R+126R= 706R

Da de tre rør til sammen behøver 39V+19V+12,6V = 70,6V og modstanden igennem de tre rør's glødetråde er 706R
Er det jo Ohm's Lov hvor mange mA de rør trækker : 70,6V/706R = 100mA ...så det er stadig 100mA de tre rør trækker.......Derefter beregnes "Vitrohm tillægs-modstanden" for at "nå op" til netspændingen....

Det er så op til rørproducenterne, at sørge for den korrekte modstand i glødetråden..i "hot" tilstand.
... "autisten" skal forstå det og have forklaringen "firkantet"

Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 131 gæster