Michaelson & Austin TVA-1, rörförstärkare

Rør i alle afskygninger

Michaelson & Austin TVA-1, rörförstärkare

Indlægaf highfive » lør 22. okt 2022 14:56

Hej entusiaster
Jag har kommit över en Michaelson & Austin TVA-1, för en rimlig peng.
De behöver en fullständig genomgång och jag har god kontakt med en man som har lång erfarenhet av rör, rörförstärkare, renovering och nykonstruktion av rörförstärkare.
Jag har skummat igenom internet efter tips vad man skall beakta med denna förstärkare. i en diskussionstråd, så har en dansk medborgare varit mycket aktiv.

Har någon av erfarenhet av denna förstärkare?
Med vänlig hälsning, highfive.vvcc

M & A TVA-1.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Michaelson & Austin TVA-1, rörförstärkare

Indlægaf his067 » lør 22. okt 2022 17:26

Jeg har ikke selv haft en TVA1, men jeg husker at de havde ry i Storbritannien for at være ustabile og at de ofte gik i selvsving. Jeg har stadigvæk et par Radford MA 50 stående som tydeligvis havde en lang historie med selvsving. Da jeg købte dem (i Skåne, forøvrigt) lå der stadig papir fra eksploderede elektrolytter i nogle hjørner af forstærkerne, og katode-modstandene var af flere forskellige fabrikater. Forstærkerne lød mægtigt godt, især med Quad ESL63, men med regelmæssige mellemrum glødede en katode rødt, og katode modstanderne loddede sig selv ud af de print, som de var monteret i. Ligegyldigt hvad jeg gjorde var der ikke nogen reparation der virkede.Jeg prøvede mange forskellige ting for at få forstærkerne til at være stabile: nye modstande, nye kondensatorer, og nye kinesiske guldbelagte teflon-isolerede rørbaser, men forstærkerne vedblev stædigt over en år-række at være ustabile. Det varede ved, indtil jeg købte et sæt brugte sorte McMurdo rørbaser, som jeg satte i forstærkerne. Disse rørbaser er utrolig stramme med EL 34 rør, men med vedholdenhed lykkedes det at få lirket alle otte rør på plads, og siden har forstærkerne været stabile. Traditionelt at rørbaserne nok noget af det sjældneste man skifter, og du kan jo tænke om det hvad du vil. Men, altså, Radford og TVA1 er omtrent samtidige, så måske er det værd at overveje nye (NOS) McMurdo baser, hvis altså din TVA1 viser sig at være ustabil.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Michaelson & Austin TVA-1, rörförstärkare

Indlægaf CPD » lør 22. okt 2022 19:12

Jeg har sådan en TVA-1 som jeg købte som et vrag.
Printpladen manglede, så jeg har genopbygget den med traditionel ledningsføring og bortset fra lidt brum virker den helt stabil.
Årsagen til brummet finder jeg nok på et tidspunkt. der er muligvis en brumsløjfe jeg ikke har fundet.
Om det er printplade designet der er uhensigtsmæssigt med hensyn til selvsving ved jeg ikke, men opbygget point to point virker den stabil nok.

Venlig hilsen Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Quad, Rogers, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 212
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Michaelson & Austin TVA-1, rörförstärkare

Indlægaf Klarskov » man 24. okt 2022 13:04

God fornøjelse med renoveringen!

Som CPD nævner kan det godt være printopbygningen, som er problemet. Det var det samme med New York Audio Laboratories' udgave af Futterman OTL'erne. De havde også ry for at være ustabile, formodentlig fordi man ikke har en chance for at styre alle de små reaktanser på printene. Jeg har bygget et antal Futterman OTL'er de seneste år og har været ude for ustabilitet, men det har altid kunnet fjernes med nogle ferritperler strategiske steder. Det hjælper også hvis man er opmærksom på at udføre stelforbindelserne rigtigt og holde ledningsføringen til det følsomme indgangstrin væk fra steder, hvor der går stor strøm. Når først de blev stabile er de forblevet stabile.

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Michaelson & Austin TVA-1, rörförstärkare

Indlægaf kj2005 » tirs 25. okt 2022 12:27

highfive skrev:Hej entusiaster
Jag har kommit över en Michaelson & Austin TVA-1, för en rimlig peng.
De behöver en fullständig genomgång och jag har god kontakt med en man som har lång erfarenhet av rör, rörförstärkare, renovering och nykonstruktion av rörförstärkare.
Jag har skummat igenom internet efter tips vad man skall beakta med denna förstärkare. i en diskussionstråd, så har en dansk medborgare varit mycket aktiv.

Har någon av erfarenhet av denna förstärkare?
Med vänlig hälsning, highfive.vvcc

M & A TVA-1.jpg


Hej,
Michaelson & Austin TVA-1 er en vellydende forstærker.... man må huske, at GEC's KT88 produceret af Marconi-Osram Valve ikke længere kan skaffes. Da Tim De Paravicini konstruerede TVA-1 ( Tim's Valve Amp-1)var konstruktionen baseret på disse GEC KT88 fra MOV.
GEC's KT88 MOV producerede rør tålte en langt højere modstandsværdi mellem gitter og stel....omtalt i GEC's datablad .
Udover de to gitter-stop modstande på henholdsvis 2K2 og 10K ses en modstand i bias kredsløbet på original diagrammet som er 330K. De 330K der føres til midtpunktet på et 22K pot, og videre igennem 22K før vi ender ved nærmeste stelpunkt.
Samlet set bliver modstands værdien i bias kredsløbet ca 375K målt mellem signal gitter og stel. Dette resulterer hurtigt i for høj gitterstrøm for brugte nutids rør.... hvorved bias begynder at "løbe" løbsk.

Det er ikke godt med for høj modstands måling mellem gitter og stel, da nutids rør af KT88 typen efter kort brugstid allerede begynder at "løbe" med bias ved en noget lavere modstandsværdi. Der kan gøres følgende ved bias kredsløbet som kan sikre en stabil TVA-1 forstærker: 1. Ændre biaskredsløbet til en modstandsværdi omkring 161K målt fra KT88 gitter til stelpunkt. se bias tegning.
2. forsøg med at sænke spændingen på KT88 gitter/ G2 med en 60V/5W Zener og resæt bias, da det samlede strømtræk over katoden falder væsentligt. ( Skærmgitterspændingen er en kraftig booster af rørets ydeevne ).
... det et spørgsmål om at lytte.... lyt og byt.... det er metoden!
... brug to zenere i parallel pr rør da KT 88 kan trække op til 6-7 Watt...TVA-1 forstærkeren vil blive stabil, lyden var god og rørene holder længe. ... brugte både MOV KT88 GOLD LION, Svetlana/ GEC 6550GC ....

kopi af min wiring i TVA-1 serial no. 553
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 ons 26. okt 2022 13:14, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Michaelson & Austin TVA-1, rörförstärkare

Indlægaf kj2005 » ons 26. okt 2022 12:54

Colin fra UK fortæller lidt af hifi - historien omkring Michaelson & Austin:

"Michaelson & Austin's TVA-1 was build from 1978 to 1983 in 140 New Bond St., London , UK.

Mr.Anthony Michaelson, and mr. Kevin Austin had the Michaelson & Austin company

producing valve amps including the TVA1 and TVA10."

Til alt held lykkedes det mig at skrive sammen med Robin Coleman, som var ansat hos M&A i perioden fra 1978 til 1983, hvor alt blev sat ind på at montere TVA-1 i kælderen på New Bond St. og hjemme i dagligstuen.

Herunder ses TVA-1 serie nr. 16 efter renovering. Denne nr.16 var helt original og urørt... Robin kunne huske hvilke ledningstyper de første var monteret med. Af hensyn til lyd og isolation blev ledningsføring og kabeltyper ændret i takt med små forbedringer.

Bemærk ændring af en bestemt kondensator til at kunne håndtere 700V i dette kredsløb...

Bemærk ligeledes de "rigtige" GEC KT88 og den originale "inrush limiter" i denne no.16 !
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Michaelson & Austin TVA-1, rörförstärkare

Indlægaf highfive » ons 26. okt 2022 14:23

Hej
Tack för alla fina inlägg i tråden.
Jag har inte bråttom med denna renovering, utan samlar in all kunskap om förstärkaren, som går att finna.
Jag har hittat mycket matnyttigt på ett engelskt forum:https://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=125416

Även på http://amp8.com/vv-amp/michaell/michaell.htm, kan man finna bilder och inspiration om hur denna eminenta teknikern får liv i dessa förstärkare från "Ljudålderns guldyra"

Det som jag kan identifiera, som viktigt är få ordning på är:
- En stabil negativ spänning till slutrören.
- En stabil ingångsdel som byggs upp av dubbeltrioden ECC83. Troligen sätter jag en strömgenerator på katoderna på röret.
-En softstart, som tar upp spänningen succesivt, för att skona rör, transformatorer och nätdelskondensatorerna.

Återkommer när jag fått hem komponenter som skall bytas.

Med vänlig hälsning, highfive / Björn i Götborg
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 98 gæster