EL34, hvilket fabrikat?? Hjælp!!

Rør i alle afskygninger

EL34, hvilket fabrikat?? Hjælp!!

Indlægaf jcr1972 » tirs 20. dec 2011 21:33

Hej alle!

Da mine små Dynaco mk4 projekter efterhånden er til at se en ende på, er det vist på tide at kigge sig omkring efter udgangsrør. De originale Mullard EL34 (xf2) er desværre helt udbrændte. GZ34 ensretterrørene er der heller ikke fuldt blus på længere.

Men, da det tilsyneladende er ganske umuligt at finde nogle anstændige originale rør uden at skulle af med svimlende summer, har jeg overvejet lidt at prøve nogle af de øst-typer der produceres idag. Selvom jeg nu ikke er den store tilhænger af de russiske rør generelt.

Mit spørgsmål er, om nogen herinde fra har erfaring med disse? Jeg har kigget lidt rundt på ebay, og kan se at der findes både nogle som hedder JJ, Tesla, Svetlana, og sogar Tungsol som dog også er russiske kopier. Man kan købe en matched kvartet for ganske rimelige penge, men duer nogle af disse overhovedet? Eller holder de kun få timer? Fælles for dem er, at de alle fremhæver deres produkt som være det "bedst lydende rør". Er der nogen her som ved hvilket fabrikat der læner sig mest op af originale rør fra Mullard? Både Philips, Amperex, visse RCA og sikkert mange andre fabrikater også, blev lavet af Mullard.

Og hvordan med hensyn til GZ34? Jeg kan se at endda gamle og brugte fra Mullard er svinedyre. Det kan da kun være levetiden man her betaler for, for det fungerer jo blot som ensretter. Kan det levere strøm nok under fuld udstyring af forstærkeren, kan jeg ikke se at det skulle kunne have en lydmæssig indflydelse overhovedet...

Hilsen Jan
jcr1972
 

Re: EL34, hvilket fabrikat?? Hjælp!!

Indlægaf Ehapa » tirs 20. dec 2011 22:05

Jeg har prøvet dem her..http://thetubestore.com/tungsolel34.html

De er ganske udemærket, kunne godt leve med dem, men jeg købte et par mullard xfj2, de bedste er uden tvivl de helt gamle med metal base.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: EL34, hvilket fabrikat?? Hjælp!!

Indlægaf Ehapa » tirs 20. dec 2011 22:08

Dem her er der mange der er glade for, og er ret billige.

http://www.amplifiedparts.com/products/tubes/EL34B-STR
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: EL34, hvilket fabrikat?? Hjælp!!

Indlægaf his067 » tirs 20. dec 2011 22:21

Jeg har kørt med Sovtek og Svetlana (både nye og gamle) og MO-VKt77. Jeg kan godt nok ikke høre forskel. Nu kører jeg med Siemens EL34 fra Langrex (http://www.ebay.co.uk/itm/EL34-SIEMENS- ... 0309367729). Helt fine og værd at have.
Det bedste Nye GZ34 som jeg har haft (og jeg har også haft Mullards) et JJ. Ikke helt så gode som Mullard, men MEGET billigere.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: EL34, hvilket fabrikat?? Hjælp!!

Indlægaf Gottschalck » tirs 20. dec 2011 22:28

Rubytubes har jeg prøvet. De var ret lyse i mine øjne. Der er jo også de der russiske raketrør som jeg ikke lige husker navnet på. De lyder meget bedre end Ruby. Ellers kan du jo kigge efter nogen RFT rør. De kan fåes mange steder og lyder efter min mening bedre end mange af nye typer - især de kinesiske.
hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: EL34, hvilket fabrikat?? Hjælp!!

Indlægaf Fredmarantz » tirs 20. dec 2011 22:58

RFT eller Svetlana, når det ikke skal være Blackburn el. Sittard (påtrykt mange brands) el. orig. Telefunken (Ulm).

RFT (DDR) er et robust rør oven i hatten. Lyder fint - relativt stor ensartethed i produktionen - kan stadig findes ,hvor det ikke bliver så forfærdelig dyrt (hvis man ved, hvad man skal kigge efter (hint hint = 4 crimpede huller i anodensammenføjningen samt dimple top) :)

Gl. Tesla med Dobbelt halo kunne også være en mulighed?

Jeg har også gode erfaringer med Svetlana (=C=)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: EL34, hvilket fabrikat?? Hjælp!!

Indlægaf his067 » tirs 20. dec 2011 23:21

Så vidt jeg ved solgte Siemens RFT EL34 som deres egne, selvom jet tror at dem som Langrex sælger er JJ.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: EL34, hvilket fabrikat?? Hjælp!!

Indlægaf mcs_5 » tirs 20. dec 2011 23:39

Ehapa skrev:Dem her er der mange der er glade for, og er ret billige.

http://www.amplifiedparts.com/products/tubes/EL34B-STR

Det er kinesere fra Shuguang. De er ikke dårlige, men kan fåes billigere i Danmark...

Som andre skriver er RFTs EL34'ere gode, hvis de kan skaffes til en rimelig pris. Jan Wüsten havde nogen for nyligt - måske har han nogle tilbage.

Svetlana's EL34'ere er også gode men dyrere end de andre russere. Jeg ved ikke hvad den "officielle"pris er, men jeg kan se jeg skal hæve mine priser, næste gang jeg bestiller dem hjem :)
Raket-fabrikken som Jesper omtaler (Voskhod) laver ikke EL34'ere - det gør kun New Sensor/Expo-Pul og Svetlana (i Rusland).

Jeg ved ikke hvor i Sønderjylland du holder til, men du kan jo måske prøve nogle af mine.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Senest rettet af mcs_5 tirs 20. dec 2011 23:58, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: EL34, hvilket fabrikat?? Hjælp!!

Indlægaf Fredmarantz » tirs 20. dec 2011 23:50

his067 skrev:Så vidt jeg ved solgte Siemens RFT EL34 som deres egne, selvom jet tror at dem som Langrex sælger er JJ.


Siemens har solgt EL34'ere fra både Sittard (xF3 + Xf4) - Østtyskland (RFT) - og Yugoslavien (EI) med navnet Siemens påtrykt. Siemens har aldrig selv lavet et EL34. RFT -rørene blev spredt rundt overalt, med alle mulige og umulige brands påtrykt. Derfor er det vigtigt at kunne kende dem.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: EL34, hvilket fabrikat?? Hjælp!!

Indlægaf Ehapa » ons 21. dec 2011 00:12

Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: EL34, hvilket fabrikat?? Hjælp!!

Indlægaf mcs_5 » ons 21. dec 2011 00:18


Læg mærke til de dårlige testresultater:

TUBE 1: 80 % EM, 91% GM, 9.4 GAS.
TUBE 2: 85% EM, 92% GM, 2.8 GAS
TUBE 3: 75 % EM, 83% GM, 0.9 GAS.
TUBE 4: 72 % EM, 83% GM, 1.2 GAS.

Jeg kender ikke en "FUNKE AMPLITREX AT1000" tester, men emission og stejlhed under 100% plejer ikke at være et godt tegn.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: EL34, hvilket fabrikat?? Hjælp!!

Indlægaf Ehapa » ons 21. dec 2011 00:49

mcs_5 skrev:

Læg mærke til de dårlige testresultater:

TUBE 1: 80 % EM, 91% GM, 9.4 GAS.
TUBE 2: 85% EM, 92% GM, 2.8 GAS
TUBE 3: 75 % EM, 83% GM, 0.9 GAS.
TUBE 4: 72 % EM, 83% GM, 1.2 GAS.

Jeg kender ikke en "FUNKE AMPLITREX AT1000" tester, men emission og stejlhed under 100% plejer ikke at være et godt tegn.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen



Godt set, var lidt for hurtig på musen.!
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: EL34, hvilket fabrikat?? Hjælp!!

Indlægaf jcr1972 » ons 21. dec 2011 16:44

mcs_5 skrev:
Jeg ved ikke hvor i Sønderjylland du holder til, men du kan jo måske prøve nogle af mine.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen


Jeg bor midt imellem Tinglev og Løgumkloster, men det betyder nu slet ikke noget om jeg skal køre efter det. Jeg ved ikke om jeg når at få de sidste stumper hjem inden nytår, ellers må det jo lige blive engang i starten af det nye ;) Højttalerne er jeg nu også knap færdige med, så har nok ikke den store mulighed for at høre en decideret forskel. Jeg kan naturligvis bare medbringe trinnene hvis der er :ide:

Hilsen Jan
jcr1972
 

Re: EL34, hvilket fabrikat?? Hjælp!!

Indlægaf jcr1972 » ons 21. dec 2011 16:52

Mange tak for fyldestgørende info! :cool1:

Nu er der da bestemt mulighed for at finde lidt rundt i fabrikaterne. Havde faktisk godt hørt at netop RFT også leverede til mange andre, men var dog ikke klar over at de er en ok løsning også, nu hvor de er fremstillet i DDR (det første jeg tænker på når jeg hører ordet DDR, er en video jeg engang så derovre fra om hvordan en Trabant fremstilles og "kvalitets"-testes...). Bare ikke rørene får samme tur... :roll:

Hilsen Jan
jcr1972
 


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster