Udmåling af 6CS7-rør

Rør i alle afskygninger

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf kasperbergholt » ons 5. apr 2023 10:04

spuncut skrev:
spuncut skrev:Hej Kasper

"Hej Kasper
Som Kim skriver giver transkonduktansen, i sig selv, ikke så pokkers meget mening, man skal også vide i hvilket statisk arbejdspunkt (strømtræk) den er målt. Transkonduktans er således en dynamisk størrelse der beskriver "en slags forstærkning" under et givent statisk forhold, nemlig anodens statiske strømtræk (Ia).

Vil man måle transkonduktans sættes røret således op til at trække en bestemt fast/statisk anodestrøm. Herefter påtrykkes gitteret en vekselspænding med et bestemt sving, målt i Vpp ("pp" = peak to peak). Nu måles det hvor meget anodestrømmen fluktuerer, ligeledes i App, divideres anodens App med gitterets Vpp får man transkonduktansen for det givne statiske arbejds punkt (Ia).

Når man har gennemført denne procedure ved mange arbejdspunkter kan man tegne en kurve som viser rørets transkonduktans som funktion af rørets statiske anodestrøm. En sådan kurve er særdeles hjælpsom under udvikling af et rør-trin idet man grafisk kan kan udlede hvor meget røret forstærker og forvrænger.

Kurvens [i]stejlhed
angiver forstærkningen (og så giver det begreb mening) og kurvens "skævhed" angiver forvrængningen.

Vil du således vide hvorvidt et rør er "slidt" ville det jo være fantastisk om sælger ville producere en stejlhedskurve, det vil næppe ske. En angivelse af transkonduktans i et typisk arbejdspunkt er dog et must for at kunne vurdere rørets tilstand.

Ovenstående er i princippet det samme som Kim beskriver, men med et par forklaringer smidt ind hist og her, som jeg håber at du finder nyttige.

Så vidt og indtil videre hvad grundteori angår. Jeg er da for resten lidt nysgerrig om hvad du skal bruge de der rør til.

MVH Henning"[/i]

RED: Rettet et par slå-fejl.


--

Tak for forklaringerne, Henning. Du har ret i, at det bliver svært at få 'kørt' en kurve på dem, fordi der er så få til salg - og der er tale om mindre partier. Så planen var, at få dem udmålt efter modtagelse, som Hans Jørgen så venligt har sagt, at han gerne vil hjælpe mig med.

Efter at have læst lidt op på det hele, kom jeg på den idé, at det kunne være interessant at forstå området bedre - og måske også stå for udmålingen selv, fordi det kunne være sjovt og lærerigt.

Jeg kiggede så på, hvad der var til salg på eBay og hifishark, og der er mange, men de er også meget gamle, og jeg tænker, at det kan være svært at vide, om det er kalibreret tilstrækkeligt præcist / om de overhovedet virker efter hensigten.

Og så faldt jeg over RM1-testeren fra Beck i Tyskland, som tiltaler mig på grund af dens enkelhed.

Rørerne er til en Leben CS-600-forstærker, som anvender fire styk 6CS7 i indgangstrinnet.


Hilsen, Kasper.
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf kasperbergholt » ons 5. apr 2023 10:19

Klarskov skrev:Hej Kasper.

Den der Beck-tester ser jo interessant ud, men jeg må indrømme at det begynder lidt at stritte på mig, når de blot skriver at "Rörtestaren mäter anodströmmen som är specificerad för varje rörtyp". Og hvis det virkelig er sådan kunne jeg godt tænke mig at se den omskifter, testeren bruger. Der må være/bør være rigtig mange dæk og stillinger.

Som flere andre har præciseret, så vil vi helt grundlæggende også vide, ved hvilken anodespænding, der måles. Det er muligt at jeg bare er mistænksom - og det kan meget vel være, at de har helt styr på det - men det ligner en helt basal emissions-tester, som siger om røret er ok eller ej. Til dit brug skal du kende både Va, Ia, -Vg1 og gerne S/gm evt. µ. (I tilfælde, hvor man skal bruge matchede rør kan det sagtens være sådan, at to rør med forholdsvis lav emission godt kan bruges - bare fordi de er ens. )

Nå, måske skal jeg bare undskylde et lidt (for) kritisk indlæg og måske er jeg bare en "spoil-sport", der ødelægger den gode stemning, men hensigten er god nok: Hvis folk søger ærlig information, så synes jeg altså også de skal have det. Det kan godt være Beck-testeren fuldt ud lever op til alle anprisningerne, men det fremgår altså (så vidt jeg kan se) ikke af hjemmesiden.

Vh
Hans Jørgen


Hej Klarskov, synes bestemt ikke, du skal undskylde - sund skepsis er guld værd.

Jeg tager meget gerne spørgsmål med videre til dem, så vi alle kan blive klogere.

Som jeg forstår det, er værdier for hver rørtype 'hard-coded' ind i de rør, den kan måle:

Test socket 1: EL34=6CA7
Test socket 2: KT 66, KT88, 6550
Test socket 3: 6L6-GC, 6V6-GT, 5881
Test socket 4: EL84=6BQ5
Test socket 5: ECC81=12AT7
Test socket 6: ECC82=12AU7
Test socket 7: ECC83=12AX7
Test socket 8: 6CS7

Og med en separat sokkel (lavet til mig) til 6CS7-rør:

Test socket 8: 6CS7 (Section I: Ua=250v, -Ug=8,5v, > Ia=10,5 ma; Section II: Ua=250v, -Ug=10,5v, > Ia=19ma)

Så det er begrænset, hvor mange forskellige slags den kan måle. Man vælger sokkel via en 'drejeknap'. Hvordan værdierne kan specifices for hver sokkel er vel et godt spørgsmål?

Kan værdierne for 6CS7-soklen, dvs. "Section I: Ua=250v, -Ug=8,5v, > Ia=10,5 ma; Section II: Ua=250v, -Ug=10,5v, > Ia=19ma" bringe os nærmere en forståelse af, hvordan den fungerer?

Det er en god pointe med, at rør med forholdsvis lav emission godt ville kunne fungere rigtig fint. På det svenske forum er der generel stor ros til den. Der er en gut, der skriver, at han har sparet mange penge, fordi han med den kunne følge med i 'slid' på rør, hvor generel konsensus var, at det havde en livstid på omkring 2.000 timer, men efter lang tid målte rørerne som tæt ved ny.

Jeg kunne udover 6CS7-rørerne på den lidt længere bane også bruge den til ECC81-rør, som der sidder to af i min RIAA.

Igen - superfedt, I gider hjælpe!!
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf spuncut » ons 5. apr 2023 11:20

Det bedste ved en rørtester er al den information der ligger til grund for at afgøre om et rør er godt eller skidt. Det er dog langt fra alle rørtestere der opgiver de eksakte testforhold, men kortene til rørtesteren Funke W19 indeholder alle testdata. Det er således muligt at bygge en rørtester selv og det er netop hvad Manuel Caldeira har gjort her:
https://www.youtube.com/watch?v=lEPc2HRH5oY&t=2619s

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf Klarskov » ons 5. apr 2023 15:18

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan den fungerer - men med de data, du kan opnå, ser det ud til, at den kan præcis, hvad du har brug for. Når du tester de enkelte rør-sektioner ser det således ud til, at du skal "oversætte" den værdi, metret på testeren giver via den tabel, der følger med, til rørets faktiske ydelse. Mission accomplished!

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf kj2005 » ons 5. apr 2023 16:16

kasperbergholt skrev:
Tusind tak, Kim!
Det er lige før, jeg får lyst til at erherve mig en rørtester. Hvilken værdi skal jeg have målt for at kende ""Ia"-strømtrækket, for at kunne bestemme røret's tilstand", som du skriver?
Jeg har kig på denne: http://www.beck-elektroakustik.com/ på grund af dens enkelhed. I forhold til 6cs7-rør, skriver de: "Regarding the 6CS7 tubes: yes, the emission of a tube is determined by the plate current, given in mA! The data sheet specifications for this tube are: Section I: Ua=250v, -Ug=8.5v, > Ia=10.5 ma; Section II: Ua=250v, -Ug=10.5v, > Ia=19ma. They are measured in the RM 1 in the same way"
Tak igen :)


Den rørtester du har fundet ser god ud, men før du køber et apparat til udmåling af rør, synes jeg du bør kigge på en tester der kan tilsluttes din pc. En pc-rørtester kan fås, hvor softwaren indeholder en tonegenerator, men den kan blive mere kompliceret at betjene fordi der bliver et væld af muligheder.

Har du et multimeter kan du starte med det antal mA et rør trækker: "Ia".. altså Ohm's lov.. (du måler hen over røret på din tester) her måler du over en modstand..... hvor mange mV der ligger over en modstand I = U/R.. ..(på røret er det så ledningsevnen = røret’s konduktans internt = Gi)........
....du skal bruge 3 spændinger...+250VDC og en variabel negativ forsyning lavet af en LM 7918 eller 7924 til G1 , plus 6,3VAC til glød. Sæt en modstand på 100 Ohm på katoden, tag et EL84 , giv gitteret –7,3 Volt DC og anoden 250VDC ...kan du måle 4,8 Volt over den 100 Ohm’s modstand trækker røret 48mA, står du med et nyt rør i hånden. Du kan gøre det samme med dit 6CS7 rør....katodemodstanden kan nemt ændres....Den måde at måle på er selvfølgelig mere besværlig og du får ikke det hele at vide...

... det der kan forvirre:

1. konduktans = G .....”G” er lig med lederens evne til at lede elektrisk strøm ( for radiorør/elektronrør den interne konduktans Gi) Gi = den reciprokke værdi af modstanden i Ohm ...derfor : Gi= 1/R
2. Størrelsen af elektrisk konduktans i en leder måles i SI-enhed = Siemens eller ”S” ..hvor S er det reciprokke af den afledte SI-enhed for modstand = Ohm
3. Ohms lov er sammenhængen mellem spænding, strøm og modstand , men kan udtrykkes ved hjælp af konduktansen : I = Gi x U hvor: I er strømmen igennem lederen og U er spændingsforskellen mellem lederen’s tilledninger. Så hvis man har en leder med en ledningsevne på 2 S og påtrykker lederen 3 volt vil der løbe 6 ampere gennem lederen.
4. Vil vi finde et rør’s interne modstand ( Ri) må vi måle røret’s interne konduktans (Gi) ...derfor: Ri = 1/Gi ..... når Ri er fundet, kan røret’s forstærkning (mu) findes ved: mu = S (GM) x Ri eller mu = S x Ri
ECC83 som nyt rør har S = 0,0016 A x Ri = 62500 Ohm = mu 100 gange forstærkning

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf kasperbergholt » ons 5. apr 2023 18:35

Klarskov skrev:Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan den fungerer - men med de data, du kan opnå, ser det ud til, at den kan præcis, hvad du har brug for. Når du tester de enkelte rør-sektioner ser det således ud til, at du skal "oversætte" den værdi, metret på testeren giver via den tabel, der følger med, til rørets faktiske ydelse. Mission accomplished!

Vh
Hans Jørgen


Præcis! :)

Jeg forstår heller ikke helt, hvordan det fungerer. Men det lader til, at folk er meget glade for den og brugervenligheden. Det lader til at være et con amore-projekt, fordi han/de producerer højttalere og en smule rørforstærkere også.
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf kasperbergholt » ons 5. apr 2023 18:37

kj2005 skrev:
Den rørtester du har fundet ser god ud, men før du køber et apparat til udmåling af rør, synes jeg du bør kigge på en tester der kan tilsluttes din pc. En pc-rørtester kan fås, hvor softwaren indeholder en tonegenerator, men den kan blive mere kompliceret at betjene fordi der bliver et væld af muligheder.

Har du et multimeter kan du starte med det antal mA et rør trækker: "Ia".. altså Ohm's lov.. (du måler hen over røret på din tester) her måler du over en modstand..... hvor mange mV der ligger over en modstand I = U/R.. ..(på røret er det så ledningsevnen = røret’s konduktans internt = Gi)........
Mvh Kim


Jeg er bange for, at det bliver for teknisk og kompliceret for mig.

Jeg var inde og læse lidt om en digital Amplitrex 1000-tester, som virkede tiltalende.

Men faldt så over denne anmeldelse, der oplister alskens uheldige ting ved den (måske en semi-defekt udgave):
http://www.jacmusic.com/Tube-testers/Am ... index.html
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 106 gæster