AG9016, en lille perle

Rør i alle afskygninger

AG9016, en lille perle

Indlægaf tctla » ons 26. apr 2023 22:09

For en del år siden fik jeg hold i en Philips AG9016 rørforstærker på hele 2 x 2 Watt.
Jeg har aldrig fået sluttet den til endsige åbnet og tjekket den.
Det skete så nu, hvor en audio entusiast har ønsket at høre den på sine højeffektive højttalere.
Det er i sagens natur RET nødvendigt, at højttalerne er effektive for 2 Watt ..!!?
Det lyder selvfølgelig ikke af meget, men i transistorens barndom, omkring 1963 hvor denne forstærker blev markedsført af Philips, eller måske LIDT senere, havde Philips gang i mange produkter med så sparsomme watt i udgangseffekt.
Vi husker Germanium transistor-parrene AC127/AC128 og de lidt senere AC187K/AC188K der lige formåede at levere omkring netop 2 Watt. Her vil jeg på ingen måde sammenligne lydkvaliteten med den, der kommer ud af en AG9016.
Nu vokser træerne sjældent ind i himlen, så denne spare-forstærker har ikke mange muskler, at rutte med.
Konstruktionen er opbygget omkring 1 x ECC83 og 1 x EL95 pr. kanal, så vi taler selvfølgelig Klasse-A forstærker, med kun 1 udgangsrør. Vi taler også rimelige små udgangstransformatorer, der er begrænsede i effekt og frekvensgang. Der er ikke mange Henry selvinduktion at gøre godt med i basområdet. Det ses tydeligt, når man tilfører 50Hz til indgangen og sætter et oscilloscope på katoden af EL95. Ved fuld, uforvrænget udgangseffekt (<1Watt) optræder der hele 10Vpp/50Hz på katoden, hvilket ikke bør kunne lade sig gøre, når røret kører klasse-A. Men, det er klart, at når anoden arbejder ind i noget som må sammenlignes med en kortslutning ved så lav en frekvens pga. den manglende selvinduktion/kernestørrelse, så må NOGET give sig eet eller andet sted. Faktisk FLOT, at EL95 har katodestrøm til dette grove misbrug og at strømforsyningen ikke knækker sammen.
Opfører man sig ordentlig, sætter musik på og et par let-løbende højttalere, begynder man at kunne ane hvorfor 2 x 2Watt overhovedet kunne sælges. Forstærkeren gør det udmærket op til ~1,5Watt hvorefter de manglende bas-evner begynder at bemærkes. Big Fat Snake hører ikke rigtigt hjemme på denne forstærker. Kåre Norge gør det NOGET bedre, men ret skal være ret: Jeg HAR ikke de rigtige højttalere til så lav effekt.
For sjovs skyld forbandt jeg den med et par Pioneer HPM-70 :QQS:
ABSOLUT ikke en god ide, men så er DET prøvet :!:
Nu glæder jeg mig til at høre entusiastens bedømmelse, når han får fyret op under den.

Selve klargøringen bestod i at skifte de 2 katodeelektrolytter på EL95 selvom de egentlig var OK. Der til rensning af omskiftere og kontrol af alle rør. Der er absolut INGEN målbar forskel på de 2 originale Miniwatt EL95 og et par NOS Telefunken. De 2 Miniwatt ECC83 måler helt ens i begge sektioner, hvilket gælder for begge rør.
Der til en grundig rengøring af kabinet og knapper. Kabinettet bærer desværre lidt præg af alle de år, der er forgået, men det kan man vel kalde patina? Inge knas i potmetre og indgangs omskifter.

Her følger nogle billeder. Nogle FØR afrensning, andre efter. Der er for mange til at kunne vedhæftes dette indlæg, så jeg laver et mere.

Enjoy,

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: AG9016, en lille perle

Indlægaf tctla » ons 26. apr 2023 22:11

Flere billeder og diagram
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 133 gæster