Teknisk spørgsmål vedr. modkobling

Rør i alle afskygninger

Teknisk spørgsmål vedr. modkobling

Indlægaf jcr1972 » tirs 3. jan 2012 22:02

Hej alle!

Jeg er så småt ved at være færdige med 2 små vinterprojekter, et par Dynaco mk4.
De er ved samme lejlighed blevet opgraderet med VTA drivere.

Ved første måling havde jeg undladt at forbinde modkoblingssløjfen. Ved 10 watt effekt ligger -3dB punktet ved ca.
50kHz (umodkoblet). Med modkoblingen forbundet er dette punkt rykket op omkring 65kHz.
Dog var der en ting som jeg synes er meget påfaldende, og det er at der kun er 4dB modkobling... :shock:

Jeg går ud fra at man ganske simpelt kan måle dette med et trueRMS voltmeter på udgangen, sætte tonegeneratoren på 1kHz, og så bare måle forskellen med modkoblingen tilsluttet/afbrudt. Det var det jeg gjorde.

Nu er jeg godt klar over at man nok aldrig kommer over ca. 20dB modkobling i et rørtrin med udgangstrafo'er, men er 4dB ikke MEGET lidt??? Min umiddelbare reaktion var at prøve at sætte den op til det dobbelte. Ikke for at gøre yderligere ved frekvensgangen, men måske for at få en lidt bedre dæmpningsfaktor.
Er det typisk at man kun modkobler ganske få dB, og skal jeg derfor lade det blive som det er, eller kan jeg roligt eksperimentere med at sætte den lidt i vejret??

Det skal lige siges at jeg aldrig nåede at måle hvor meget de var modkoblet med de originale drivertrin...


Hilsen Jan
jcr1972
 

Re: Teknisk spørgsmål vedr. modkobling

Indlægaf mcs_5 » tirs 3. jan 2012 23:10

I moderne konstruktioner modkobler man tit kun med 3-6dB, for at få den bedste lyd. De 20dB modkobling var mere aktuelle dengang man gik meget op i 0,1% forvrængning og lign.

Hvis forstærkerne er i UL- eller triodekobling behøver du ikke så meget modkobling, for at få en rimelig dæmpningsfaktor.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Teknisk spørgsmål vedr. modkobling

Indlægaf rørglad » tirs 3. jan 2012 23:50

Der har gemmen tiderne været megen debat for og imod modkobling. Jeg husker ikke ret meget af de mange argumenter, men dog et par konklusioner jeg drog for år tilbage:
Modkobling (negative feed back, NFB) er nødvendig for at kompensere en dårlig konstruktion, men den skal være så lille som muligt. Jeg anvender dette princip, og har lavet rørforstærkere helt uden NFB (ud over skærmgittermodkobling af udgangsrørerne via udgangstrafoen) med godt resultat!

Det er oplagt at NFB medfører oplagte forbedringer af f.eks stabilitet, signal/støj forholdet, frekvensgang, og så kan jeg ikke lige huske hvad som forringes ud over helhedsbilledet. (Det er vist f.eks. transienter?)

Derfor: prøv dig frem!

mvh Nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Teknisk spørgsmål vedr. modkobling

Indlægaf jcr1972 » ons 4. jan 2012 17:40

Ja de kommer til at køre i enten UL- eller triodekobling via en omskifter. Nok primært triode da de er i stand til at levere en rimelig effekt sådan, så det er fint nok hvis der så rent faktisk ikke behøves at modkobles så meget. Synes dog bare at 4dB som udgangspunkt var ret lavt...

Personligt vil jeg ikke undvære modkobling helt, da det under alle omstændigheder er med til at gøre trinnet stabilt. Jeg tror nu ikke det primært er for at kompensere for dårlige konstruktioner. Der er selvfølgelig for og imod, men sålænge man ikke overdriver kan jeg nu ikke se den store ulempe ved det.

Men det er jo oplagt lige at prøve det af i praksis evt. med en lille omskifter.

Tak for indlæggende!! Det er skidefint med en side som denne, når man lige kommer i tvivl ;)
jcr1972
 


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster