Dynaco ST 35

Rør i alle afskygninger

Re: Dynaco ST 35

Indlægaf Ehapa » man 19. jun 2023 15:52

Sorenki skrev:Det var præcist Helmers vi lyttede til begge gange :)



Fedt:)…det var min første rørforstærker, brugte den med en Exposure Farlow pre, med Tannoy
Little Gold monitors…sikkert et set-up jeg snildt kunne leve med i dag.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Dynaco ST 35

Indlægaf Fensten » man 19. jun 2023 21:17

Helikon skrev:
Fensten skrev:
Helikon skrev:ham her i Silkeborg har jeg fået viklet trafoer ved til min Radford SC 22 det er rigtig pænt arbejde han laver
https://www.proff.dk/firma/lk-data-elek ... LGBHI009N/


Spændende. Var det til at komme i nærheden af?

Jeg har en Fisher med en færdig nettrafo.

Den vil jeg gerne have genviklet, så forstærkeren står så originalt som muligt.

I øvrigt så deler jeg Frederiks begejstring for den lille ST35, den lød enestående på de Time Capsule højtalere.

Det ville da heller ikke gøre noget at have tre EL84 forstærkere :ide:


Mvh.


Fensten



Det er 20 år siden, dengang var prisen fair nok for en kundespecificeret trafo, jeg tror jeg gav omkring 300 for den.
Men det er da bare at ringe til ham og hør ad. Det allerværste der kan ske er at han ikke vikler trafoer mere og der efter at man ikke vil give det det koster. Ellers har vi jo Erik her på forum der vikler selv, han kan måske lokkes med eller komme med et par gode råd.


Jeg giver ham et ring i morgen.

Tak for hjælpen :thumbsup:

Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Dynaco ST 35

Indlægaf Fensten » man 19. jun 2023 21:38

Ehapa skrev:Er ST35 sammenlignet med Leak stereo 30 på træf?.

Jeg havde en ST35, og solgte den til Helmer for lang tid siden, tænker det måske er den i har lyttet til?.


Jamen, det var jo den, der bragte mig og tilsyneladende andre uføre ift rør. Freddy skubbede det sidste stykke.

Nu står der to EL84 forstærkere herhjemme og spiller lystigt på Arden.

Måske skal vi have Tonni på banen her, da han har en original Leak stereo 20 og måske også en Varioslope/Point one forforstærker, som kunne være interessant at lytte til sammen med ST35.

Jeg tager gerne min Leak stereo 20 med, men den står altså ikke i original stand.

Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Dynaco ST 35

Indlægaf Fensten » fre 7. jul 2023 09:08

Helikon skrev:ham her i Silkeborg har jeg fået viklet trafoer ved til min Radford SC 22 det er rigtig pænt arbejde han laver
https://www.proff.dk/firma/lk-data-elek ... LGBHI009N/


Hej Helicon o.a.,

Karsten har desværre lukket sin trafo-vikle-virksomhed ned og har bortsolgt udstyret :'(

Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Dynaco ST 35

Indlægaf his067 » søn 9. jul 2023 13:26

Hej Folkens,

Min Dynaco er ikke ankommet endnu, men da jeg kan se på Track&Trace at den er på vej er jeg ikke så bekymret.

Men, imellemtiden har jeg funder en omformer 240v -> 110V i mine gemmer, og jeg undrer om den mon ikke kan bruges, indtil jeg synes, jeg har tid til at lave en 'rigtig' ombygning af Dynacoen. Den har desværre Ingen markeringer/typeskilt, og boksen er nittet sammen, så jeg kan ikke se på selve jernet. Men den vejer godt til (4.7 kg) og har to 110V udtag. Mon ikke det er stort nok til at drive forstærkeren (som trækker sølle 100W)?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Dynaco ST 35

Indlægaf spuncut » søn 9. jul 2023 16:46

Det ka' den sikkert godt, men tjek lige udgangsspændingen.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Dynaco ST 35

Indlægaf his067 » fre 25. aug 2023 13:37

Nu er jeg så igang med at amatør-servicere enheden. Jeg modtog faktisk 240v trafo og forstærkeren på samme dag!

Men, der er selvfølgelig en del ting, der skal rettes:

Jeg har ikke megen tiltro til amerikanske 120V lysnet-kabler, og jeg er heller ikke imponeret af monteringsarbejdet, som tydeligvis er et 1967-teenager projekt (der er faktisk en indskrift/signatur med datoen i bunden). Teenageren (eller hans efterfølger: printpladerne er ikke originale, selv om modstandene er) har vendt en rør-fatning forkert (den skal vendes 180°), hvilket betyder at ledningsføringen er lidt akavet i den ene kanal. Det kan være, at denne ene fatning er vendt fordi udgangstransformatorerne er med bomuldsisoleret ledning, som man brugte det i USA i tresserne. Sten Duelund var jo pjattet med den slags, men lige disse her har ikke holdt godt, og isoleringen er smuldret væk flere steder.

Chassiset er jo også utroligt lavt, og strømførende af-isolerede ledninger i afbryderen er ikke de reglementerede 4mm fra metal dele: DEMKO ville have fået et føl på tværs, hvis de blev præsenteret for dette apparat!

Og netafbryderen afbryder kun en af de to faser (et mindre problem herovre, hvor man ikke kan bytte om på plus og neutral leder).

Der er en enkelt sikring (som for 240V skal være 1 A Træg) som afbryder på primærsiden før afbryderen. So far so good, men 1967’eren har sat sikringen i den neutrale leder!

Der var også nogle skruer tæt på rør-fatningerne, som bestemt ikke var for korte (og som jeg ikke føler mig tryg ved, rent sikkerhedsmæssigt eftersom de sidder lige ved gitter-tilslutningen til EL84).

Og så er der også det problem med smuldret isolering i udgangstransformatorens ledninger. De er i nærheden af, hvor de går igennem et uisoleret hul i chassiset: jeg tror, jeg bliver nødt til at sætte nogle loddebukke op, så jeg kan lave en pæn og sikker løsning på det problem.

Og så var der også en lækkende el-lyt (som en eller anden havde efter-monteret som jeg simpelthen fjernede).

Billeder følger (måske).

Men, et praktisk spørgsmål: der sidder en lysdiode som indikerer om apparatet er tændt. den er rated til 120V. hvilken formodstand skal jeg sætte på den?

Fortsættelse følger!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Dynaco ST 35

Indlægaf spuncut » fre 25. aug 2023 14:07

Lysdioder er, i sig selv, kun rated til et par volt, så den må jo allerede have en formodstand, den kunne man så doble i værdi. Men var det min ville jeg nok hellere forsyne lysdioden fra glødespændingen med en ca. 680 Ohm modstand i serie og leve med at den nok kommer til at flimre.
Tillykke med den fine ting. :)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Dynaco ST 35

Indlægaf his067 » søn 27. aug 2023 15:08

Et andet problem: Loddebukke

s-l1601.jpeg


eller disse nymodens klemrækker?

s-l1600.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Dynaco ST 35

Indlægaf his067 » søn 27. aug 2023 15:12

spuncut skrev:Lysdioder er, i sig selv, kun rated til et par volt, så den må jo allerede have en formodstand, den kunne man så doble i værdi. Men var det min ville jeg nok hellere forsyne lysdioden fra glødespændingen med en ca. 680 Ohm modstand i serie og leve med at den nok kommer til at flimre.


Desværre er den indkapslet, så jeg kan ikke se (ej heller måle) modstanden.

spuncut skrev:Tillykke med den fine ting. :)
MVH Henning


Mange tak!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Dynaco ST 35

Indlægaf Fejensen » søn 27. aug 2023 16:34

Jeg synes det lyder usandsynligt at din power on indikator skulle være en lysdiode . Jeg tænker det er mere sandsynligt det er en NEON GLIMLAMPE når den er anbragt på MAINS siden hvilket jeg antager den er siden du nævner dens rating til 120V .
Jeg har dog ikke den store erfaring ud i NEON GLIMLAMPER .
Vh. Frank
Fejensen
 

Re: Dynaco ST 35

Indlægaf his067 » søn 27. aug 2023 18:06

Hej Frank,
Det er en lysdiode. Den er eftermonteret samtidig med afbryderen lang tid efter 1967. Det er en ret populær opdatering af ST35. Det oprindelige kit inkluderede ikke en afbryder!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Dynaco ST 35

Indlægaf spuncut » man 28. aug 2023 15:25

Hej his067
Det vi skal have fundet ud af er hvor mange milliampere lysdioden trækker ved 120V. Når nu det er en "ret populær opdatering" må der findes en BOM på de anvendte dele.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Dynaco ST 35

Indlægaf kj2005 » fre 13. okt 2023 11:27

For ca 15 år siden købte jeg en Dynaco SCA35 ...eller resterne af den for 1600kr....tog den reviderede udgave af Dynaco ST35 hvor man tager et 12AX7 og et 12AU7 i stedet for 7247 ...7247 som indeholder 1/2 12AX7 og 1/2 12AU7.....7247 var vanskeligere at få fat i....og 7247 kostede mere.

Det her projekt er fra slut nullerne...så jeg har måske misset enkelte detaljer...men jeg husker, at min udgave med 4 x EL84 TFK havde supergod lyd....der var en som ville overtage min forstærker, og kaldte den senere for sin "perle"........

Er nogen opsat på at gøre mig kunststykket efter, har jeg et ekstra print...som man kan købe multidyrt :p he he ...jeg advarer om at projektet koster en del arbejde....

Her er foto's fra ca 15 år siden...det er hvad der er tilbage......Det lille voltmeter og de fire 3 mm huller på fronten skulle være brugt til kontrol af bias for de fire udgangsrør..når 4 røde 3 mm dioder lyste passede bias justeringen... jeg nåede aldrig, at færdiggøre min ST35 kopi 100%....

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Dynaco ST 35

Indlægaf his067 » søn 22. okt 2023 13:31

Hej Igen,

Jeg er nu næsten klar med min ST35. Jeg har konverteret den til 240V, ryddet op i monteringsarbejdet så det ser lidt pænere ud, drejet en Rørfatning 180° så den svarer til monteringsanvisningen, repareret og forlænget ledningerne til udgangstrafoerne hvis isolering var forvitret. På bunden af forstærkeren har en tidligere ejer skrevet, at den blev gjort færdig i september 1967, og i de forløbne 55 år er ledningerne (General Electric med bomuld/linolie isolering) altså gået til.

Men nu ser den sådan ud, og det er jeg rimeligt tilfreds med:

IMG_0108.jpeg


Jeg har startet den op på variotrafoen, og den har ikke sprunget sikringen (som nu er 1 A Træg). Der mangler stadig en LED til at vise at den er tændt (den er på vej) og at måle spændingerne på rørene, før jeg lyttetester den.

Så den er godt på vej, men jeg mangler to ting/komponenter:

Den tidligere ejer har sat disse forfærdelige højttalerterminaler på:

IMG_0110.jpeg


Er der nogen af jer, der ligger inde med de rigtige terminaler?

De ser sådan ud:
Dynaco terminaler.jpeg


Jeg har også brug for en ny Ellyt med 4 sektioner: 60µF/40µF/20µF @ 475 V og 100 µF @ 25V. Den koster omkring £150 fra Dynakit i USA :QQS:

Den, jeg har, ligner mest en forgyldt lokumsrulle, selvom den er en ægte Cornel-Dublier:

IMG_0107.jpeg


Er der nogen der kan hjælpe med sådan en?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 145 gæster