Udmåling af novalrør- igen

Rør i alle afskygninger

Re: Udmåling af novalrør- igen

Indlægaf MaxJ » man 17. jul 2023 08:13

Spot on Freddy.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Udmåling af novalrør- igen

Indlægaf Fejensen » man 17. jul 2023 15:02

Som Radiomekaniker Lærling tilbage i start 80'erne kan jeg da bekræfte at fortællingen også vedr. billedrør var/er at katode overfladen bliver ude af stand til at afsende elektroner hvorvidt den bliver dækket af slagger eller på anden måde ændres husker jeg ikke. Jeg erindrer noget om en overflade der bliver ''glat'' i stedet for ru .

Vi havde da også den før omtalte BILLEDRØRS REGENERATOR og jeg fik da også lejlighedsvis prøvet den af .

Min læremester og andre ''gamle'' i faget havde dog det fælles udsagn at det var som at tisse i bukserne , man kunne genoplive emissionen så alle 3 kanoner så ud som ny men det holdt bare ikke og kun ganske kort tid. Så holdningen var at det som regel ikke var umagen værd og generatoren blev meget sjældent brugt.

Men ud over at hæve glødespændingen blev der også sat højspæding på så det gnistrede som torden og lyn indeni røret og det var så der ind imellem sprang glødende materiale rundt derinde som små ildkugler. Så ud over at det var nødvendigt at hæve glødespændingen skulle der altså også højspændingsoverslag til for at ''rive op i katodematerialet '' så overfladen igen blev ru og dermed forøget overfladeareal hvorfra elektroner kunne springe.

Jeg er ikke sikker men jeg mener at overspændingen blev sat på mellem gitre og katode men jeg husker ikke detaljerne .

Vh. Frank
Fejensen
 

Re: Udmåling af novalrør- igen

Indlægaf Fejensen » man 17. jul 2023 18:06

Jeg fandt lige det link her som er interessant vedr. regenerering og med en DIY løsning .
http://boginjr.com/electronics/hv/crt-regen/
vh. Frank
Fejensen
 

Re: Udmåling af novalrør- igen

Indlægaf D.Duck » tirs 18. jul 2023 00:30

Omkring 1980 arbejdede jeg som radiomekaniker i et firma der udlejede TV og videoapp. Vi havde på det værksted også en regenerator. Den havde 3 viserinstrumenter (en for hver farve) hvor man tydelig kunne se hvor slidt røret var. Ved regenereringen blev der først skruet op for glødespændingen i nogle sekunder hvorefter gløden blev afbrudt. Efterhånden som gløden blev koldere begyndte der at ske noget med gnister og “bål”. Især lige inden strømmen helt ophørte. Det var ikke alle billedrør der var lige ejnede.
Jeg har skiftet mange rør i min tid som radiomek. De fleste pga 1. Slid 2 overslag 3 røret trak gitterstrøm når det blev gennem varm og det kan man efter min mening ikke gøre noget ved.
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Udmåling af novalrør- igen

Indlægaf kj2005 » tors 3. aug 2023 13:52

D.Duck skrev:Omkring 1980 arbejdede jeg som radiomekaniker i et firma der udlejede TV og videoapp. Vi havde på det værksted også en regenerator. Den havde 3 viserinstrumenter (en for hver farve) hvor man tydelig kunne se hvor slidt røret var. Ved regenereringen blev der først skruet op for glødespændingen i nogle sekunder hvorefter gløden blev afbrudt. Efterhånden som gløden blev koldere begyndte der at ske noget med gnister og “bål”. Især lige inden strømmen helt ophørte. Det var ikke alle billedrør der var lige ejnede.
Jeg har skiftet mange rør i min tid som radiomek. De fleste pga 1. Slid 2 overslag 3 røret trak gitterstrøm når det blev gennem varm og det kan man efter min mening ikke gøre noget ved.


Som jeg læser det hvad angår gamle fjernsyn med billedrør, dannes billeder på bagsiden af en stor glasskærm ....billedrør eller katodestrålerør. CRT skærme fungerer ved at producere en højspændings elektrisk strøm (stråle), der får en fosforbelægning på bagsiden af glasskærmen til at gløde kortvarigt, før den næste stråle fejer forbi
( i Europa 25 gange i sekundet) (Iøvrigt præcis så hurtigt at øjet ikke opfanger at skærmen "blinker"). Gamle farve-tv producerer højspændinger mellem 20.000 og 40.000 volt og havde derfor en potentiel kilde til svag røntgenstråling. Røntgenstrålerne blev en lille fare, hvis man sad meget tæt på skærmen. I 1970'erne tilføjede tv-producenter bly til billedrørets glas, hvilket reducerede strålingen betydeligt og fjernede (det meste af) faren.

Det med at katoden på tv skærme blev "spist op" er sikkert den rigtige forklaring bl.a. på grund af den høje spænding, og at de gamle fjernsyns skærme nok ikke holdt længe efter regenerering, er sikkert også sandheden.

... tror ikke, det er helt de samme forhold der gør sig gældende, når vi taler "slidte" katoder hvad angår småsignal rør?.... men jeg kan tage fejl?

Jeg har kigget lidt på en video der omhandler opvarmning ved induktion:

https://www.youtube.com/watch?v=TFcv0xg3A-Y

....trækker man et småsignal rør langsomt igennem spolen (der er vist i video'en), kunne der måske være en vej frem for eksperimenter, med de mange gamle rør som ligger på lager?

mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 136 gæster