Trimning af TO-R S15U.

Rør i alle afskygninger

Trimning af TO-R S15U.

Indlægaf Poul » søn 17. dec 2023 14:14

Er igang med en renovering af en TO-R S15U, og mangler efterhånden kun at udskifte nogle sorte (revnede) Hunts kondensatorer.
Går ud fra, at den herefter vil have godt af en trimning, og kan se, at der er en enkelt trimmer R10/5kOhm på den.
Mit spørgsmål til Forum er, hvad den justerer, og hvordan man indstiller denne trimmer?
God Jul til alle!
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Trimning af TO-R S15U.

Indlægaf tctla » søn 17. dec 2023 17:27

Hej Poul,

Potentiometeret er relateret til AFC eller stationsindtrækkeren, som det oprindelig hed på dansk.
Se vedhæftede.
Jeg har været igennem nogle TO-R S15, og der var adskillige forvoksede modstande på mellemfrekvensprintet. Jeg ser, der allerede er skiftet nogle, så du har sikkert fokus på den fejlmulighed.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Trimning af TO-R S15U.

Indlægaf CPD » søn 17. dec 2023 18:34

Hej Poul.
Jeg har også været igennem en del TO-R S15, og som Torben skriver er muligheden stor for modstande med kraftigt øget værdi i forhold til påtrykt værdi. Dette gælder gennem hele konstruktionen, både LF, MF og HF. Min opfattelse er at det specielt gælder for modstande med værdi i KiloOhm området og med et stort spændingsfald over sig, dvs skærmgittermodstande og anodemodstande.
Mvh Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Quad, Rogers, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 212
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Trimning af TO-R S15U.

Indlægaf Poul » søn 17. dec 2023 18:57

Tak til Torben og Carl Peter.
Jeg prøver at justere R10 til +4 volt på midterbenet, når jeg er færdig med udskiftningerne af komponenter.
Alle elektrolytter er udskiftet. De var stort set alle utætte.
Har herefter gennemmålt alle modstande, og har udskiftet knap halvdelen, som var vokset betydeligt i værdi.
Mangler nu kun at udskifte 3 stk. sorte Hunts kondensatorer. De brune “mustard-kondensatorer” har jeg gode erfaringer med, så dem lader jeg sidde i første omgang.
Vender tilbage med resultatet.
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Trimning af TO-R S15U.

Indlægaf Tonni » søn 17. dec 2023 19:08

Husk også komponenterne i MF dåserne. Der er både kondensatorer, og modstande, som kan skride væsentligt i værdi.
Billederne viser sorte Hunts, der ikke er skiftet. Har du målt dem gennem? Både for lækage og kapacitet?
Og den blå Jensen?

Edit. Der krydsede vi hinanden, med de Hunts... Edit
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Trimning af TO-R S15U.

Indlægaf Poul » søn 17. dec 2023 19:33

OK Tonni, så må jeg også hellere kigge indenfor i MF-dåserne ;)
Som tidligere nævnt, så har jeg tænkt mig at begrænse trimningen til +4 volt på R10-trimmeren.
Er bange for at lave mere skade end gavn med de øvrige trimninger, som er nævnt i Torben’s trimmevejledning :shock:
Hvad er iøvrigt Jeres erfaringer med brune “mustard-kondensatorer”?
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Trimning af TO-R S15U.

Indlægaf tctla » man 18. dec 2023 14:10

Poul skrev:Hvad er iøvrigt Jeres erfaringer med brune “mustard-kondensatorer”?
Mvh.
Poul


99.99% altid OK. Jeg har måske set 1 eller 2 defekte i min tid.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Trimning af TO-R S15U.

Indlægaf Poul » man 18. dec 2023 14:31

Godt at høre Torben, så rører jeg ikke “mustard-kondensatorerne”, som der også er mange af på denne model.
Har haft MF-dåse 2 og MF-dåse 3 adskilt, og modstandene på hhv. 47kOhm og 2x56kOhm var skredet cirka 20% opad.
Ikke alarmerende, men nu er de da skiftet.
Nb! Indmaden i MF-dåserne er fastgjort med ombukkede flige, så det er ikke nok at aflodde stelbenene - de fire kontaktben skal også afloddes.
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Trimning af TO-R S15U.

Indlægaf Poul » tirs 19. dec 2023 16:51

Så er de sidste Hunts-kondensatorer også udskiftet, så nu skulle den gerne virke perfekt :roll:
AFC-trimning stod præcis på +4,0 volt, så ingen justering nødvendig.

Edit:
Jo minsanten, den tænder og spiller rigtig godt med 60 cm ledning som antenne :cool1:
En fin 60-årig dansk radio :p
Tak for interesse og gode input.
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 122 gæster