Råd og vejledning til rørforstærker

Rør i alle afskygninger

Råd og vejledning til rørforstærker

Indlægaf Lautreamont » fre 22. mar 2024 11:22

Kære alle.


Indledningsvist skal lyde et tak for medlemskab her på jeres hjemmeside.

Musik har altid været en betydningsfuld del af mit liv og jeg har spillet jazzklaver siden jeg var barn. Jeg har i et par år samlet jazzplader, navnlig originale pres og ekslusive udgivelser (MoFi, Analogue Productions m.v.). Det har medført en naturlig interesse for god lyd således der ydes respekt for kunstnerne (og pladerne).

Jeg har fået renoveret og serviceret min fars gamle Sansui AU 9500 transistorforstærker og anvender en danskproduceret, håndlavet pladeafspiller (værdi: ca. 25.000,- DKK) med Denon 103R PU med Jelco HS-30 og SME 3012 tonearm. PU forstærkes af den simple Pro-Ject Tube Box S2 og så har jeg for nyligt erhvervet mig et par Audio Note højtalere (AN J/D).

Det er en udmærket begyndelse som jeg er ganske tilfreds med, om end jeg allerede er begyndt at tænke opgraderinger. Til det har jeg et par spørgsmål.

Jeg har fået anbefalet at kigge ind i rørforstærkere, da det harmonerer med den lyd jeg foretrækker: den romantiske, musikalske lyd med varm dybde og en sofistikeret detaljegrad i lydbilledet.

Det ville være nærliggende at vælge en Audio Note forstærker, om end enkelte modeller er meget dyre (Jinro, Ongaku o.s.v.). Deres lydfilosofi harmonerer dog med min. Jeg vil derfor høre jeres holdning til andre fabrikanter og producenter; måske man kan finde mindre foretagender hvor man kan få mere for pengene.

Jeg har været til adskillige lyddemonstrationer og hørt Accuphase (transistor), Cary Audio og Manley. Manley har en dejlig lyd, men harmonerer måske ikke med overstående beskrivelse af, hvad jeg søger.

Jeg blev anbefalet Shindo og Audio Classic. Førstnævnte kan ikke tilkobles mine UK Audio Note højtalere, fortalte Shindos ejer. Derudover har jeg fået anbefalet Airtight og Jadis; jeg håber på at komme til lyddemonstration i næste uge.

Jeg har også tænkt at opgradere min Phono Stage og der kunne et par råd også være behjælpeligt. Skal det være rør eller skal det være noget andet? Jeg har ladet mig fortælle, at der er begrænsninger med rørbaserede phono stages. Det er måske en nyttig viden, at jeg vil fastholde MC pickupper og på sigt, skal min Denon hedde Koetsu.

Beklager den lange talestrøm med forskellige tanker, idéer o.s.v. Jeg håber i modtager min besked som udtryk for, at jeg er nybegynder i faget og har mange ting at lære.


Tak for jeres tid og overvejelser.
Lautreamont
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 12 mar 2024
Lokalitet: København

Re: Råd og vejledning til rørforstærker

Indlægaf KenRas » fre 22. mar 2024 15:53

Hej Lautreamont.

Og velkommen til vintagehifi.dk.

At du har fået renoveret den fine gamle Sansui AU-9500, det er noget vi kan lide at høre om her på dette vintage forum.

Du søger vejledning omkring en række produkter, men nævner ikke nogen specifikke model numre. Kun hvad jeg kan tolke som producenter af (moderne?) grej.

Forummets formål er at beskæftige sig med grej fra før 1985, det vi kalder “rigtigt” vintage grej. Der er også et underforum for perioden 1985-2000, som nogle også sporadisk bruger. Grej fra efter 2000 er ikke noget vi beskæftiger os med her.

Jeg tolker dit indlæg som at du søger vejledning i indkøb af (fabriks)nyt grej, baseret på de navne du nævner og en hurtig google søgning. Er det vitterligt det du søger, så er du nok havnet i det forkerte forum.

Søger du derimod råd og vejledning omkring køb, salg, service og renovering af vintage grej fra før 1985, så er der mange resourcer at trække på her. Og folk er flinke til at byde ind med kommentarer og råd.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Råd og vejledning til rørforstærker

Indlægaf Fredmarantz » fre 22. mar 2024 16:42

også herfra skal lyde et et velkommen til dig, Lautreamont! :p

Jeg kan som redaktør kun tilslutte mig det, som "kenras" oven for har skrevet.

Ikke, at dit spørgsmål ikke er interessant, men hvis vi skal værne lidt om forummets egentlige formål, så må vi henvise til andre fora - når snakken går på det nyproducerede grej. .

Det er nogle gange virkelig svært at skille tingene ad - idet man jo kan sige, at rørteknikken er gammel (og dermed måske vintage) - men det er transistorteknikken jo også og det er vel mere eller mindre stadig denne teknik, som også moderne nyproduceret grej bygger på.

Vores nærmest daglige dilemmaer går også på, at fx nye pick-up'er - hva' så med dem? - nye Step-up'er (SUT'er)?

Snak om din forstærker (Sansui) og din pladespiller med div er derimod lige i skabet, hvad angår dette forum.

Vi håber stadig, at du vil blive hængende her og deltage med vintage-grej :-)

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Råd og vejledning til rørforstærker

Indlægaf Tonni » fre 22. mar 2024 18:08

Velkommen til!

Med hensyn til rørforstærkere, er der mange interessante at vælge mellem. Også vintage.

Prøv at søge efter Radford STA15 og STA25, hvis du vil lege med EL34/6CA7 rør.
Quad II, Leak TL12.1, ect. hvis det er KT66
Dynaco ST35, Bofa V15, Leak Stereo 20, Leak TL12 Plus, ect. hvis det er EL84.
Alle disse, er nogenlunde tilgængelige. Og kendt for deres udmærkede lyd.

Men der er mange andre. Beam Ecco, Siemens (Klangfilm), Telefunken, Marantz, Macintoch.... Ja masser af muligheder, fra de gyldne rør år ca 1955 til omkring 70.
Søg her inde, eller på nettet generelt, og du vil falde over råd og dåd, angående vintage guldet.

Som avataren antyder, spiller jeg selv på en Leak Stereo 20, over Snell E/III (som er en af forfædrene til AN/E) eller hvad jeg nu ellers har lyst til at lege med. Lowther, AN/J, SET 2A3, SET 300B, SE EL84, SET K604 og andet, venter på jeg får samlet tid og stumper... Som min kone siger. Hellere en mand med legetøj, end en mand der keder sig... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Råd og vejledning til rørforstærker

Indlægaf Lautreamont » fre 22. mar 2024 21:31

Kære alle.


Tak for jeres tilbagemeldinger. Jeg har fuld forståelse og respekt for jeres foretagendes genstandsfelt og jeg beklager, at mine spørgsmål rammer ved siden af.

Jeg er ganske tilfreds med min Sansui. Dengang min far købte den var det en "topmodel".

Når vi nu taler rør har jeg læst mig til, at de "bedste" (i citationstegn da det jo i og for sig er smagsbehag) rør til en phono forstærker er følgende:

6189w Telefunken ECC802S
6X5 Brimar CV572

Kender i til modeller der har anvendt disse rør?

Ydermere ønsker jeg en single-ended forstærker. I forhold til vintagegrej, hvad kan man så kigge efter? Jeg har en idé om at transformerne er vigtige. Audio Note producerer deres egne, men er der nogle vintage udgangstransformere som er værd at notere sig og udforske yderligere?

Eksempelvis Shindo. Ja, det er muligvis ikke vintage, men jeg synes nu nok at deres produkter er udtryk for renæssance og med respekt for "gamle dyder".


Post scriptum: Jeg beklager mine mange citationstegn, men det er i mangel af bedre ord. Om nogle år har jeg nok mere styr på HiFi terminologien og kan artikulerer mig mere korrekt.
Lautreamont
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 12 mar 2024
Lokalitet: København

Re: Råd og vejledning til rørforstærker

Indlægaf Louis » fre 22. mar 2024 21:56

Velkommen til Lautreamont.
Også selvom det hele ikke er vintage.

Jeg vil anbefale dig at opgradere din project tube riaa. Din pickup er en glimrende pickup jeg også selv bruger ind i mellem, men min erfaring med Project tube riaa, er ikke gode. Jeg vil ikke tro den er ret meget bedre end riaa'en i din sansui, foresætter du med Denon dl103r ville jeg prøve at finde en Denon stepup, evt. en 320'er. Den vil dog komme til kort hvis du køber en koetsu eller Kiseki.

Jeg har selv forsøgt mig med forskellige rørforstærkere uden rigtig at lykkedes med at få noget fantastisk ud af det. Det passer nok lidt dårligt til min hverdag med opvarming og mange tænd og sluk. Mest succes har jeg dog haft med rørforstærkere med kt88 og 66.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Råd og vejledning til rørforstærker

Indlægaf Tonni » fre 22. mar 2024 22:23

Der er flere forforstærkere, der bruger ECC82 og afarter, som udgangsbuffer/linietrin. 6189 er en industriel ECC82.
6X5 er et ensretterrør, så en del af strømforsyningen.
- Jeg kan ikke lige, ud af hovedet, komme på specifikke forstærkere, som bruger disse.
RIAA'er skal bruge rør, med større forstærkning, som eks.v. ECC83.

Der er en del forskellige vintage trafoer, som er værd at være opmærksom på.
Parmeko, Partridge, Tango, Tamura, Jørgen Schou, Sansui, Dynaco, Fischer, Phillips bare for at nævne nogle få.
Partridge, Tango og Tamura, er nok de mest søgte. Og ja også af en grund.

Mine SET trin er med AN. Min SE EL84 med Jørgen Schou. Og min Leak med Haddon, eller var det Hinchley.
Partridge, har jeg været i nærheden af adskillige gange. Og de har deres ry af en grund.
Men prisen har altid været forholdsvis høj. selv i forhold til mine AN'ere...

Noget af det, der har imponeret mig mest, i forhold til integrerede rørforstærkere, har været Fischer x100.
I forhold til hvad de ses til, er de rigtig gode. De kører med E84L/7189/6P14P-EV som udgangsrør.
Jeg havde en på besøg, ifm lidt reparationer. Og var forbløffet over hvad de gjorde ved mine Snell.
Havde jeg ikke haft min Stereo 20, kunne jeg sagtens leve med den X100...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Råd og vejledning til rørforstærker

Indlægaf Ehapa » lør 23. mar 2024 18:21

Vælg efter hvilken slags musik du hovedsaglig lytter til, hvis det er rock og den dur, så er den Sansui måske fin nok,
Ellers noget andet kraftigt på over 100watt, hvis du lytter til meget blandet musik så kan rør-push-pull være et godt valg.
Kender ikke dit budget, man får meget for pengene ved køb af vintage, og få det evt. renoveret.
Lægger du vægt på detaljer/finesse..klassisk/jazz, og har du højtalere over 95db er SET et godt valg.

Jeg ville personligt ikke vælge Audio-Note, Audio Classic.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Råd og vejledning til rørforstærker

Indlægaf Lautreamont » lør 23. mar 2024 18:58

Tak for alle jeres svar.

@Louis: Hvis pickuppen dag hedder Koetsu, men for nuværende blot er Denon, hvilken RIAA vil du så anbefale? Jeg har haft kig på Auditorium 23 SUT; deres foretagende har i den grad aner til det der kaldes vintage.

@Tonni: Tak for et fint indblik i forskellige transformere. Der er noget at læse op på!

@Ehapa: Som jeg skriver i mit indlæg hører jeg primært jazz og klassisk. Dog kommer der også meget andet ud af højtalerne: anatolsk syrerock, etiopisk jazz og 60'ernes pigtrådsmusik, men primært jazz og klassisk. Når jeg spiller vinyl er det udelukkende jazz (jeg må begrænse min pladesamling så det ikke tager overhånd).

Jeg er jo glad for min Sansui, men mange anbefaler rørforstærker til Audio Note. Kan i komme med en vurdering af min Sansui - er den stadig holdbar og kan den være med mod andre lignende forstærkere nu til dags? Det er muligvis ikke "high end", men hvor er vi på skalaen?
Lautreamont
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 12 mar 2024
Lokalitet: København

Re: Råd og vejledning til rørforstærker

Indlægaf Louis » søn 24. mar 2024 10:39

Lautreamont skrev:Tak for alle jeres svar.

@Louis: Hvis pickuppen dag hedder Koetsu, men for nuværende blot er Denon, hvilken RIAA vil du så anbefale? Jeg har haft kig på Auditorium 23 SUT; deres foretagende har i den grad aner til det der kaldes vintage.

@Tonni: Tak for et fint indblik i forskellige transformere. Der er noget at læse op på!

@Ehapa: Som jeg skriver i mit indlæg hører jeg primært jazz og klassisk. Dog kommer der også meget andet ud af højtalerne: anatolsk syrerock, etiopisk jazz og 60'ernes pigtrådsmusik, men primært jazz og klassisk. Når jeg spiller vinyl er det udelukkende jazz (jeg må begrænse min pladesamling så det ikke tager overhånd).

Jeg er jo glad for min Sansui, men mange anbefaler rørforstærker til Audio Note. Kan i komme med en vurdering af min Sansui - er den stadig holdbar og kan den være med mod andre lignende forstærkere nu til dags? Det er muligvis ikke "high end", men hvor er vi på skalaen?


Uden at kende den SUT så skal jeg lige være sikker. Er det stepup trafo du søger eller en riss?

Hvis det er en stepup trafo kan jeg anbefale Tina 20/40. Hvis den en må være aktiv husker jeg en Denon Ha-1000 jeg havde engang som rigitg god.

Hvis det er en decideret riaa er min erfaring ikke så stor. Jeg har tit brugt de indbyggede. Ellers har jeg prøvet en project magen til din og en bellari. Begge dele var bestemt ikke noget løft.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Tube mania og 113 gæster