Beard

Rør i alle afskygninger

Beard

Indlægaf bjerager » lør 7. jan 2012 10:06

Nu har jeg i et par dage haft fornøjelsen af en bellari - købte den af r-l-b. Riaa'en i min accuphace c-200 er begyndt at sige en knitrende og brusende lyd i den ene kanal, lidt lige som hvis man lytter til en, der taler mi mobiltelefon i stormvejr. Så derfor havde jeg brug for en anden riaa.

Jeg kan ikke helt blive enig med mig selv om hvorvidt den bellari er bedre end riaa'en i min c-200. Men den har da nogle dyder, især i mellemtoneområdet, og det har givet mig blod på tanden i forhold til at prøve en rørpre af. Jeg er faldet over den her:

http://www.dba.dk/forforstaerker-andet-beard-ca/id-79372049

Jeg kender ikke noget til det mærke, og det er ikke sindsoprivende meget, der er at finde på nettet, men måske er der nogen, som har erfaring med mærket?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Beard

Indlægaf bjerager » lør 7. jan 2012 14:56

Slet ingen, der kender den?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Beard

Indlægaf his067 » lør 7. jan 2012 18:36

Hej Anders,

Bill Beard lavede mange fantasiske ting i 80erne og begyndelsen af 90erne. Da jeg boede i Cambridge var Bill venner med Colin som ejede University Audio i Cambridge, og det betød at jeg fik lejlighed til at købe Prototypen af hans M1000, et sandt monster: to mono forstærkere med otte KT88 rør i hver kanal (Se billeder her http://foto.concare.dk/beard%20amplifier/). Jeg købte de to mono-trin for 500GBP i 1993 for en af mine venner i København (som for resten lige var på besøg med hele den pukkelryggede over julen) og tog dem med til København i Oktober 1993, da jeg og min kone (som var i første trimester og derfor kastede op på hver eneste danske ø vi passerede) tilbragte vores sidste barnløse efterårsferie i et lejet hus Slangerup.
Grunden til at jeg fik dem så billigt var at den ene forstærker ikke virkede. Som Colin sagde "den virkede den ene dag og efter at vi lavede en modifikation virkede den ikke: Vi må have lavet en lille fejl som må være nem nok at finde".
Det var altså i 1993...
Min ven har stadig ikke fået dem ordnet. Først sendte han dem til SBR elektronik på Buddingevej. Svend var ellers en rasende god elektronikmekaniker, men han gav op. Derefter prøvede han at få en af sine venner (som var elektriker) til at lægge print ud til de to strømforsyninger (de var den ene af dem, der var problemet), men før dette projekt blev færdigt blev vennen diagnosticeret med leverkræft og døde kort efter. Derefter stod forstærkerne længe i et pulterkammer og overlevede både husrenovering og hus-nybyg. Med mellemrum sparker jeg til min ven for at få dem repareret. Vi har kontaktet Bill Beard, som nu har trukket sig tilbage og bor i Italien men han kunne ikke hjælpe og han, som overtog Beard-biksen, har heller ikke været hjælpsom (det var til hans information at vi satte de billeder jeg gav URL til på nettet).
I mellemtiden har min ven fået så meget besvær med Parkinsons, at han ikke selv kan svinge en loddekolbe. Så for et år siden prøvede vi så igen, men indtil videre uden held, at få nogen til at hjælpe (You know who you are!). For tiden står Beard forstærkerne så hos denne tredje hjælper, men han synes at være gået helt i stå med det projekt. Ruben (hvis Thorens / Ortofon / SPU jeg lige har købt) har dog meget venligt kontaktet en ven som nu må overveje om han evt. vil overtage restaurations arbejdet.

Nå, men altså, den ene af dem virker og jeg har hørt den med en Quad ESL63. Den sparker røv! og hvis jeg havde kunnet overtale min ven til at give slip på dem havde jeg selv brugt dem i mange år. Men han vil ikke give slip!

Det ser lige godt ud til at den forforstærker, som du ser på den blå, er lige præcis den, der skulle gå sammen med M1000 serien. Det er det samme graverede messingskilt og meget det samme kabinet værk.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Beard

Indlægaf bjerager » lør 7. jan 2012 20:35

Tak skal du have for dit indspark, god historie, som desværre ikke har fået en lykkelig slutning endnu. men det har da ikke ligefrem gjort min interesse mindre.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Beard

Indlægaf jcr1972 » lør 7. jan 2012 21:49

Jeg har ikke lyttet på deres forforstærkere, men havde et P100 effekttrin for mange år siden. Den havde to KT88 i hver kanal og var virkelig vellydende. Husker det tydeligt, for på samme tid solgte jeg mine Dynaco mk3, som havde samme udgangsrør. Jeg var MEGET forundret over at Beard'en var adskillige klasser bedre end de Dynaco'er. Så har kun positivt at sige om det jeg selv kender til mærket ;)
jcr1972
 

Re: Beard

Indlægaf carstensorensen » tors 26. dec 2013 22:29

Hej jeg har et sæt af beards M1000 monoblokke, og de er lidt skrøbelige, som Chris fra beard audio har skrevet til mig, jeg har haft dem i 8 år, og de trænger til et grundigt eftersyn, har lavet nyt driver print, til standard 9 pin sokkel,
og skal også se på strømforsyningen, printene er i en ikke alt for god kvalitet.
men de er sjældne, det er vist kun produceret 300 totalt.
men lidt sjovt at høre at der andre af dem her i Danmark.
Hilsen Carsten
carstensorensen
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23 dec 2013
Lokalitet: Esbjerg

Re: Beard

Indlægaf his067 » fre 27. dec 2013 00:08

Hej carsten,
Tro det eller lad være, men min ven i København har stadig ikke fået dem repareret. Du har vel ikke et printlayout til strømforsyningen så vi evt kan lave en kopi??
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Beard

Indlægaf carstensorensen » fre 27. dec 2013 10:14

Hej his067
Hvilket af printene er det, er det printet med regulatorerne for bias og driverstage, eller er det printet hvor ensretterne og kondensatorer sidder, hvis det er det hvor kondensatorerne sidder vil jeg lave nye print, de er i en dårlig tilstand,
og det må i selvfølgelig få en kopi af, i kan også få en kopi af driverstage printet, der er godt nok mange komponenter der skal flyttes/skiftes, men det er noget bras de har lavet, det er de små 9 pin sokler de har anvendt, og de kan kun skaffes i kvalitet der er dårlig/billig, "men din ven skal da have den til at synge".
Hilsen Carsten
carstensorensen
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23 dec 2013
Lokalitet: Esbjerg

Re: Beard

Indlægaf dfms » fre 27. dec 2013 10:35

Fandt et billed:

Billede
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Beard

Indlægaf carstensorensen » fre 27. dec 2013 12:00

Hej igen her er printlayout for driverstage forside og bagside, jeg vil lave det samme med strømforsyningen.

Billede

Billede

hilsen carsten
carstensorensen
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23 dec 2013
Lokalitet: Esbjerg

Re: Beard

Indlægaf carstensorensen » fre 27. dec 2013 13:19

ups glemte lige det sidste billede, og pdf filen
Billede
http://imageshack.us/a/img27/5069/268.pdf
Hilsen Carsten
carstensorensen
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23 dec 2013
Lokalitet: Esbjerg

Re: Beard

Indlægaf his067 » fre 27. dec 2013 13:26

Fantastisk, Tusind tak!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Beard

Indlægaf carstensorensen » søn 29. dec 2013 13:06

Hej his067
Hvis du har lidt tålmodighed, til at vente lidt, kan du få en kopi af strømforsyningsprintet, jeg er startet på det, men det tager tid og tegne det, det er ikke så kompliceret som driverstage printet, det tog rigtig lang tid og tegne, og der nogle få ting som jeg vil yderlige rette :)
Hilsen Carsten
carstensorensen
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23 dec 2013
Lokalitet: Esbjerg

Re: Beard

Indlægaf Helikon » fre 17. jan 2014 01:07

Hej
Det er godt nok lidt sjovt det her, jeg har faktisk også sådan et par Beard M1000 ..................................der skal
have forsyningen lavet, psu'en bygget op på veroboard, den ene er vist eksploderet (psu'en) - der er i hvert fald ikke andet tilbage end noget sort, så der er nok noget med rigtig mange volt i der har rørt ved noget med ganske lidt volt i.
Ja det er godt nok ikke mine, det er en ven fra København der har dem. Han har vist aldrig haft dem til at virke tror jeg, pudsigt sammentræf egentlig når man tænker over det - nå der er nok bare lavet rigtig mange af dem :-)
Han har noget arbejde her i byen på mandag og kommer forbi til aften når han er færdig, det plejer at være hyggeligt med god mad og vin og måske en avec eller to.

Carsten det ville være super hvis du kan sende nogle billeder til mig af begge psu print, overside, underside og hvis man kan se komponentværdierne ville det være alletiders.
Som sagt er det bygget op på eet veroboard med blank monteringstråd og i produktionsmodellen som din, er det så blevet til to print og måske er der ændringer i selve kredsløbet også, så hvis du skulle have et diagram vil jeg da gerne se det.

De bedste hilsner
Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Beard

Indlægaf his067 » fre 17. jan 2014 10:03

Hej Helikon!
der er nogle billeder og en gennemgang af reperation af en M1000 her http://www.audiotecnico.it/riparazioni/riparazioni_B/Beard/M1000/M1000.htm
Der er også et rimeligt godt billede af strømforsyningen :!:

Her er et andet 'beard' jeg faldt over imens jeg søgte på google
:lol:
Billede
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 106 gæster