Autobias vs. fixed bias

Rør i alle afskygninger

Autobias vs. fixed bias

Indlægaf jcr1972 » lør 7. jan 2012 22:31

Jeg er igang med mine små Dynaco mk4 forstærkere med opgraderede drivere (VTA), og er en smule bange for at de kan ende med at give grå hår eller ligefrem hårtab... :Bange:

Opbygningen er helt konventionel, med fixed bias individuelt justérbart for hvert udg. rør. Det skal lige siges at det ikke er nye rør jeg har prøvet med. Har et sæt Sylvania "fat bottle" og et sæt Mullard. Mullard rørene giver 45W ud i UL kobling, og 24W i triode, så de er ikke udbrændte. Sylvania rørene ligger lige under 40W i UL og 21 i triode, så det er også acceptabelt.

MEN...

når man efter et par minutters opvarmning har justeret hvilestrømmene ind (40mA pr. rør) og lader forstærkeren stå i tomgang, ender det efter måske 10 - 15 min. at mindst ét af rørene løber løbsk. Jeg ved godt at hvis der er en smule gas i røret kan det godt have tendens til at trække gitterstrøm, og derved gå "amok" da det er en lavine-effekt. Det gælder hvadenten det er Mullard eller Sylvania som sidder i. De er helt umulige at holde på 40mA og driver hele tiden en lille smule, indtil det ender med at det ene løber løbsk og gløder op. Den ene gang var jeg lidt uopmærksom og opdagede det først da jeg hørte varioens 3 amp. termosikring slå fra... :DD
Godt nok er det 115 volts versioner men 3 amp. er en del!

Jeg har målt at når et af rørene er ved at løbe amok, så stiger spændingen hen over gitteraflederen, så det er ganske givet gitterstrøm som trækker det helt på afveje. Inden det er gået helt galt nåede jeg at måle 10V over gitteraflederen (150kOhm) og det svarer til ca. 67uA til gitteret. Jeg aner ikke om den værdi er unormalt stor eller hvad normalen er... Men 150kOhm er i hvert fald ikke for stor en gitterafleder.

Har andre haft problemer med at EL34 er slemme til at trække gitterstrøm?? Og skulle jeg evt. opgive fixed bias?
Kunne man ikke bruge en eller anden regulator eller FET som strømgenerator i katoden, og derved sikre at der altid løber 40mA gennem hvert rør, uanset om det har en tendens til at trække lidt strøm gennem gitteret? Så vil de altid belaste udgangstrafoen helt symmetrisk, hvilket også er en fordel.
Er der nogle som har erfaringer med at bruge en strømgenerator som autobias, og hvis, er det så en kompliceret opgave??

Jeg synes ikke det kan passe at der absolut skal sidde splinternye rør i disse trin for at de virker... :Skor:

Indtil videre må de vist hellere køle lidt af på hylden.

Hilsen Jan
jcr1972
 

Re: Autobias vs. fixed bias

Indlægaf Tube mania » lør 7. jan 2012 23:31

Hej Jan
40mA og jeg gætter på´450V anode-spænding...så 'kører' dem meget moderat...så...desværre...tror du har defekte rør. Du får ikke noget ud af at skifte BIAS metode...fixed bias er også helt OK.
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Autobias vs. fixed bias

Indlægaf jcr1972 » søn 8. jan 2012 10:04

Hej Kjeld.

Ja helt rigtigt, ca. 450V på anoden, så de er ikke så hårdt belastede. Vil næsten sige heldigvis fremfor desværre mht. rørene, for nu kender jeg da årsagen og kan koncentere mig om at finde nogle ordentlige rør istedet :)
Man skal åbenbart være meget forsigtig med hvad man finder kan jeg godt se, og især fordi der først begynder at ske noge når rørene er rigtig oppe i temperatur efter adskillige minutter. Så et check på en alm. rørtester vil måske slet ikke umiddelbart vise fejl på røret...

Tak for svar!

Jan
jcr1972
 

Re: Autobias vs. fixed bias

Indlægaf rørglad » man 9. jan 2012 17:58

Jeg ville prøve med selv-bias v.h.a katodemodstande! Derved stiger din bias-spænding med den stigende strøm, hvilket vil "holde igen".
Du kan også forsøge dig med mindre gitter-modstande, men det vil så influere på nedre frekvenser og måske kræve en lavere udgangs-imdedans fra driver trinet!

Men er det ikke snarere et spørgsmål om andre udgangsrør?

mvh nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Autobias vs. fixed bias

Indlægaf jcr1972 » tirs 31. jan 2012 17:43

rørglad skrev:Jeg ville prøve med selv-bias v.h.a katodemodstande! Derved stiger din bias-spænding med den stigende strøm, hvilket vil "holde igen".
Du kan også forsøge dig med mindre gitter-modstande, men det vil så influere på nedre frekvenser og måske kræve en lavere udgangs-imdedans fra driver trinet!

Men er det ikke snarere et spørgsmål om andre udgangsrør?

mvh nils


Hej Nils

Jeg tror nu ikke det hjælper med at gå over til katodebias. Hvis der, som der højst sandynligt er, er gas i rørene, vil de løbe løbsk uanset hvad. Jeg har også prøvet med mindre gitterafledere, men det hjalp heller ikke. Så de defekte rør ryger ud og så kommer der et sæt nye i, i nærmeste fremtid ;)

Hilsen Jan
jcr1972
 


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster