Riaa brum Dynaco SCA-35

Rør i alle afskygninger

Riaa brum Dynaco SCA-35

Indlægaf sommer » søn 15. jan 2012 12:24

Hej
Min Riaa i min Dynaco SCA-35 brummer lavfrekvent. Nævnte model har to "stilleskruer" på bagsiden her kan "hum-level" indstilles for begge kanaler. Det er mest i venstre kanal, og jeg har skiftet rør for at udelukke dem. Hvis jeg fører min flade hånd ned over rørene, så stiger brummet markant, og når jeg rører forstærkeren fysisk, så forsvinder brummet næsten. Skal den jordes bedre og hvordan? Jeg bor i en gammel etageejendom uden jord, så det bliver i alle tilfælde noget "pseudo-jord". Brummet kan høres svagt i stille passager, så det ville være rart at få det væk. Jeg har andre Riaa'er, men den spiller faktisk rigtigt hæderligt den lille 35'er, og det ville være rart med færre kabler og sådan...

Mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Riaa brum Dynaco SCA-35

Indlægaf jcr1972 » søn 15. jan 2012 15:53

Hvis det værste brum forsvinder når du fysisk rører ved enten forstærkeren, eller hvad der nu er koblet til den, så er det nok ingen dårlig idé at jordforbinde skidtet. Jeg var selv nødt til det der hvor jeg boede før. Man kan vel stadig gå ud fra at der er jordforbindelse via en radiator eller et koldtvandsrør, nu hvor du ikke lige kan slå et spyd i jorden uden for vinduet :) Der sker ikke noget ved at prøve i hvert fald. Jeg har også oplevet, at selvom forstærkeren har en nettrafo, så kan brummet godt ændre sig, evt. forsvinde helt, hvis du vender netstikket i forstærkeren, eller noget der er tilsluttet den, så prøv lige det først.
Mht. det brum der opstår når du kommer i nærheden af rørene i RIAA'en, så kan man med fordel montere de små "blikdåser" på rørene, og forbinde dem til chassiset. Disse rør giver nemlig stor forstærkning, og er derfor meget følsomme over for støj-/brumindstråling fra omkringliggende kilder.

Hilsen Jan
jcr1972
 

Re: Riaa brum Dynaco SCA-35

Indlægaf sommer » ons 18. jan 2012 00:36

jcr1972 skrev:Hvis det værste brum forsvinder når du fysisk rører ved enten forstærkeren, eller hvad der nu er koblet til den, så er det nok ingen dårlig idé at jordforbinde skidtet. Jeg var selv nødt til det der hvor jeg boede før. Man kan vel stadig gå ud fra at der er jordforbindelse via en radiator eller et koldtvandsrør, nu hvor du ikke lige kan slå et spyd i jorden uden for vinduet :) Der sker ikke noget ved at prøve i hvert fald. Jeg har også oplevet, at selvom forstærkeren har en nettrafo, så kan brummet godt ændre sig, evt. forsvinde helt, hvis du vender netstikket i forstærkeren, eller noget der er tilsluttet den, så prøv lige det først.
Mht. det brum der opstår når du kommer i nærheden af rørene i RIAA'en, så kan man med fordel montere de små "blikdåser" på rørene, og forbinde dem til chassiset. Disse rør giver nemlig stor forstærkning, og er derfor meget følsomme over for støj-/brumindstråling fra omkringliggende kilder.

Hilsen Jan


Hej Jan
Vi Pb'ede jo tidligere, og nu er det meste brum som sagt væk. En radiator-jording kan måske fjerne det sidste - det må prøves ved lejlighed. Tak for tippet :cool1:

mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Riaa brum Dynaco SCA-35

Indlægaf Gottschalck » ons 18. jan 2012 01:08

Pas på med den radiator-jording. Teoretisk set - hvis der er overgang på din forstærker kan det overføres til radiatornettet.
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Riaa brum Dynaco SCA-35

Indlægaf eggers » ons 18. jan 2012 02:30

Gottschalck skrev:Pas på med den radiator-jording. Teoretisk set - hvis der er overgang på din forstærker kan det overføres til radiatornettet.
Jesper


Jeps, det er en meget dårlig ide.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Riaa brum Dynaco SCA-35

Indlægaf mcs_5 » ons 18. jan 2012 04:22

sommer skrev:Vi Pb'ede jo tidligere, og nu er det meste brum som sagt væk.

Hvordan? Hvad gjorde du? Det kunne jo være interessant at høre, for andre med samme (eller lign.) problemer.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Riaa brum Dynaco SCA-35

Indlægaf sommer » ons 18. jan 2012 07:55

mcs_5 skrev:
sommer skrev:Vi Pb'ede jo tidligere, og nu er det meste brum som sagt væk.

Hvordan? Hvad gjorde du? Det kunne jo være interessant at høre, for andre med samme (eller lign.) problemer.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen


Du har da helt ret Mikkel :) Desværre gjorde jeg ikke det store. Der kom nye 7199 rør i forforstærkerdelen, samt nye Sovtek EL84M rør i driverdelen. Det tog langt det meste. De gamle 7199 rør var åbenbart helt færdige, for hold da op en forskel, jeg kunne høre ved udskiftningen. Sovtek rørene er generelt bare nye og meget støjsvage.

Tak for rådet om farerne ved at føre radiatornettet ind i "kæden" - jeg kan godt se den (mulige) problematik. :oops:

Tak til alle som har hjulpet.

Mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster