Rørbaseret pre

Rør i alle afskygninger

Rørbaseret pre

Indlægaf knold » tirs 6. mar 2012 18:00

Hej!
For interessens skyld har jeg prøvet i et andet forum at få gode råd mht. en Diy rørforstærker. Men nu har jeg åbebart nærmest startet en religionskrig mellem rør og transistorer!!!
http://www.avtainment.dk/forum/roerpre_ ... html#46581
Når det var en Diy, jeg var ude efter, var det i forvisning om, at det måtte kunne gøres billigere end ved at købe en færdiglavet.
Nu er jeg da rigtig forvirret og burde måske anskaffe en brugt til en rimelig pris?
Men hvad skulle det så være for en :Skor: :Skor: :?: :?:
Mvh.
Steen
knold
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 mar 2011

Re: Rørbaseret pre

Indlægaf eggers » tirs 6. mar 2012 18:33

Du skal nok lige definere hvad en rimelig pris er for dig?
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Rørbaseret pre

Indlægaf dfms » tirs 6. mar 2012 18:53

knold skrev:Hej!
For interessens skyld har jeg prøvet i et andet forum at få gode råd mht. en Diy rørforstærker. Men nu har jeg åbebart nærmest startet en religionskrig mellem rør og transistorer!!!


Ovre på Avtainment er det jo også mest "affaldet" fra hifi4all der huserer. ;)
Hvormeget DIY skal det være ?
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Rørbaseret pre

Indlægaf Strandvaskeren » tirs 6. mar 2012 19:35

Har du et krav til antal indgange, skal der være riaa til pladespiller og skal det være MM eller MC?
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: Rørbaseret pre

Indlægaf knold » tirs 6. mar 2012 20:00

Hej!
Til eggers: svaret fremgår af min henvisning!
Til dfms: kabinet regner jeg selv med at lave. Formoder, at det er nemmest at opbygge det hele på loddebukke.
Måske bruge Bob Latinos attenuator (Tubes4hifi), som jeg har liggende og ikke nænner at bore ind i Dynacos kabinet, hvis den kan anvendes.
Til Strandvaskeren: Mindst 3 linieindgange, ja, RIAA og helst med MC- forstærker. Sidstnævnte kunne evt. erstattes af MC-transformer. Måske slet ikke nødvendig til min yndlings-P.U. Denon Dl- 103d.
Mvh.
Steen
knold
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 mar 2011

Re: Rørbaseret pre

Indlægaf MDA » tirs 6. mar 2012 20:07

For at hjælpe bedst muligt er det vel godt at vide hvad dit budget er, du kan jo ikke forlange at vi skal læse side op og side ned på andre fora, for at hjælpe dig bedst muligt :Skor:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Rørbaseret pre

Indlægaf mcs_5 » tirs 6. mar 2012 20:58

Den konstruktion som jeg slæbte med til Hald forrige år er vel en mulighed. Der har du både RIAA og linieindgange, og den er ret let at bygge. Leif startede en tråd om den på Hifi4Gige i sin tid.

Her er et diagram:

Billede

Jeg har diagrammer til strømforsyning m.m. et sted også.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Rørbaseret pre

Indlægaf knold » ons 7. mar 2012 13:46

Til MDA:
Sorry, men her er lidt rammer:
Det, jeg søger, er en amp. i et rimeligt prisleje- 5-10k på diu-basis, hvis det kan svare sig!? Men kan det gøres billigere, er det naturligvis ønskeligt?

Den skal matche en Dynaco ST-70 fra Tubes4hifi.

Vil gerne prøve rør hele vejen igennem, idet jeg har temmelig mange ældre Luxmanforstærkere- transistor- at sammenligne med.

Måske en brugt Thorhauge f. eks. kunne blive aktuelt??

Og jo, jeg er vant til at lodde og samle.


Til Mikkel C: Jeg kan desværre ikke se diagrammet, idet jeg kører på Internet Explorer, men det lyder interessant?
Til plenum: Håber ikke at støde nogen!!!
I første omgang er jeg bare ude efter impulser/inspiration til noget vellydende grej.
Mvh.
Steen
knold
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 mar 2011

Re: Rørbaseret pre

Indlægaf mcs_5 » ons 7. mar 2012 13:55

knold skrev:Til Mikkel C: Jeg kan desværre ikke se diagrammet, idet jeg kører på Internet Explorer, men det lyder interessant?

Så installér da en browser der virker - der er mange at vælge imellem ;)

Her er et link, hvis exploder altså understøtter det?

http://stiftsbogtrykkeriet.dk/~mcs/TPhono/TPhono4_sch.gif

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Rørbaseret pre

Indlægaf eggers » ons 7. mar 2012 15:52

Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Rørbaseret pre

Indlægaf rørglad » søn 11. mar 2012 20:33

knold skrev:Hej!
Til eggers: svaret fremgår af min henvisning!
Til dfms: kabinet regner jeg selv med at lave. Formoder, at det er nemmest at opbygge det hele på loddebukke.
Måske bruge Bob Latinos attenuator (Tubes4hifi), som jeg har liggende og ikke nænner at bore ind i Dynacos kabinet, hvis den kan anvendes.
Til Strandvaskeren: Mindst 3 linieindgange, ja, RIAA og helst med MC- forstærker. Sidstnævnte kunne evt. erstattes af MC-transformer. Måske slet ikke nødvendig til min yndlings-P.U. Denon Dl- 103d.
Mvh.
Steen


Jeg får det indtryk at Knold gerne vil bygge selv. Og når han ikke regner det for noget at lave kabinetter, er han jo nærmest i mål, hvis han bare finder ud af hvilken konstruktion han vil benytte.
Der er massevis af diagrammer at vælge imellem.
Jeg står gerne til disposition med råd og vejledning (rør underforstået) - samt en hel del af det nødvendige hardware.
Og så er der også mulighed for en "lytter" i Viborg.
mvh Nils
mvh Nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster