Radford STA 15 og STA25 bliver nu produceret igen

Rør i alle afskygninger

Radford STA 15 og STA25 bliver nu produceret igen

Indlægaf his067 » søn 11. mar 2012 00:48

Hej allesammen,

I de sidste par dage er det blevet klart at et lille firma herovre nu tilbyder nybyggede Radford STA Series III forstærkere som er bygget efter Arthur Radfords originale tegninger og specifikationer. De ser ret flotte ud og firmaet sælger også reservedele og priserne er rimelige (men ikke billige).

Tag et kig på http://www.radfordrevival.co.uk/

Billede
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Radford STA 15 og STA25 bliver nu produceret igen

Indlægaf Fredmarantz » søn 11. mar 2012 03:26

Dét er da et ualmindeligt fedt initiativ - det er dejligt at se, at de bliver fremstillet igen - og øjensynligt vældig tro mod de originale. En fed hjememside også. Jeg var heldig ved det sidste træf at høre en STA-100 m. KT-88'ere - en dejligt imponerende sag - og flot. Rigtig fine sager med et design med stor identitet - man kan altid, når man er heldig at støde på én, kende en Radford-forstærker.
Marantz lavede også nogle fine reissues (point to point uden boards) af deres sagnomspundne model 7 - 8B og 9 tilbage i 1996. Disse var også særdeles tro mod originalerne - i hvert fald så tro, som den nuværende elektriske lovgivning tillod dem. Skønt når filantroperne/nørderne går i gang.
Jeg synes egentlig ikke, at priserne, selvom de selvfølgelig ikke er i "gavebodsafdelingen" er specielt høje, når man tænker på kvaliteten og de sikkert mange og halvdyre produktionstimer, der ligger bag.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7436
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Radford STA 15 og STA25 bliver nu produceret igen

Indlægaf Tonni » søn 11. mar 2012 09:24

Hvor er det spændende, det her. Men hvor mange mon der bliver sat til salg? De skriver selv "limited reissue", så man skal nok være mere end hurtig, for at have en chance... Og små £ 2800,- er, skønt ikke urealistisk, stadig en del over de fleste familiefædres budget! - Som et nu afdød tidsskrift skrev i en anden sammenhæng, sælg bilen...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Radford STA 15 og STA25 bliver nu produceret igen

Indlægaf MDA » søn 11. mar 2012 09:32

Stod jeg og skulle have nyt (2012) grej ville jeg kraftig overveje sådan en Radford, end som meget andet nymoderne forstærkere, de er super flotte at se på og spiller de bare i nærheden af de gamle modeller så er der dømt spilledåse for alle pengene :)
Ja priserne synes jeg også er rimelige.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3367
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Radford STA 15 og STA25 bliver nu produceret igen

Indlægaf r-l-b » søn 11. mar 2012 12:14

jeg kan ikke forstå hvofor de har placeret "linje ind phonstik så tæt på rør på overdelen istedet for bagpå - men ellers er det dejligt at se den omhu de har lagt i at genskabe forstærkeren
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Radford STA 15 og STA25 bliver nu produceret igen

Indlægaf his067 » søn 11. mar 2012 12:58

r-l-b skrev:jeg kan ikke forstå hvofor de har placeret "linje ind phonstik så tæt på rør på overdelen istedet for bagpå - men ellers er det dejligt at se den omhu de har lagt i at genskabe forstærkeren


Det gør det meget nemmere at servicere dem: hele rørslæden kan tages ud og udskiftes temmeligt nemt. Det gør det også muligt at skille (næsten) hele forstærkeren ad ved at løsne bare otte skruer.
Hvad der forbavser mig er at de har bevaret den lyd-ødelæggende impedansomskifter. Forstærkerne lyder meget bedre med udgangstranserne hardwirede.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Radford STA 15 og STA25 bliver nu produceret igen

Indlægaf mcs_5 » søn 11. mar 2012 15:38

Det eneste der undrer mig, er at de bruger penge på Welwyn modstande og pæne filmkondensatorer, og så bruger kinesiske lytter. Det kan jo være at Jackcon har forbedret sig, men kinesiske lytter ser altid lidt mistænkelige ud for mig...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Radford STA 15 og STA25 bliver nu produceret igen

Indlægaf his067 » søn 11. mar 2012 16:04

Ja, det undrede også mig. Men måske kan man overtale dem til at bruge nogle lidt bedre: det er jo hånd- og bestillingsarbejde.....(og de store 100 µF + 100 µF er "UK made" kan jeg se på billedet)
Senest rettet af his067 søn 11. mar 2012 16:08, rettet i alt 1 gang.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Radford STA 15 og STA25 bliver nu produceret igen

Indlægaf r-l-b » søn 11. mar 2012 16:06

his067 skrev:
r-l-b skrev:jeg kan ikke forstå hvofor de har placeret "linje ind phonstik så tæt på rør på overdelen istedet for bagpå - men ellers er det dejligt at se den omhu de har lagt i at genskabe forstærkeren


Det gør det meget nemmere at servicere dem: hele rørslæden kan tages ud og udskiftes temmeligt nemt. Det gør det også muligt at skille (næsten) hele forstærkeren ad ved at løsne bare otte skruer.
Hvad der forbavser mig er at de har bevaret den lyd-ødelæggende impedansomskifter. Forstærkerne lyder meget bedre med udgangstranserne hardwirede.


jammen kunne de ikke bare rykke dem lidt længere bagud og væk fra røret
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Radford STA 15 og STA25 bliver nu produceret igen

Indlægaf his067 » søn 11. mar 2012 16:09

r-l-b skrev:jammen kunne de ikke bare rykke dem lidt længere bagud og væk fra røret

Joh, men så ville det ikke være en Radford efter Arthur's egne tegninger :cool1:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Radford STA 15 og STA25 bliver nu produceret igen

Indlægaf Tube mania » søn 11. mar 2012 16:32

Modellen er oprindelig udstyret med balanceret input via indgangs-transformatorer..hvilket jeg finder godt for netop denne forstærker pga at net-transformatoren er anbragt i midten. Som den er nu med phono bøsninger i hver side hvis stel forbindelser samles i en forforstærker gør at man får lavet en brum-sløfe...det er der ikke med input-transformatorer, men sådan er der så meget. Jeg har haft problemet inde på livet og jeg fik den lavet næsten brumfri..
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Radford STA 15 og STA25 bliver nu produceret igen

Indlægaf his067 » søn 11. mar 2012 16:43

Det var K 25 modellen (en speciel BBC udgave) som var med indgangstrafoer. STAerne var altid med ubalanceret indgange. Mine tre STAer har altid været uden brum.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Radford STA 15 og STA25 bliver nu produceret igen

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 11. mar 2012 16:49

his067 skrev:
r-l-b skrev:jammen kunne de ikke bare rykke dem lidt længere bagud og væk fra røret

Joh, men så ville det ikke være en Radford efter Arthur's egne tegninger :cool1:

De har konverteret til millimeter, tsk tsk
Under de rette økonomiske omstændigheder ville jeg helt sikkert gerne eje en, men det må blive ved det skrammel jeg har. Men stor fornøjelse at se billederne og læse om projektet!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster